Europese privacywetgeving AVG: kostenpost of concurrentievoordeel?
Op 25 mei 2018 treedt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) definitief in werking. Voldoet uw onderneming niet aan deze nieuwe Europese privacywetgeving, dan riskeert u hoge boetes tot maximaal 20 miljoen euro of 4% van uw omzet. Bent u klaar voor de AVG? Lees welke impact deze nieuwe wetgeving heeft op uw bedrijfsvoering en financieel management. En hoe u als MKB-ondernemer voordeel kunt behalen uit de nieuwe privacywetgeving door verder te kijken dan de verplichtingen en de kosten. Kees Gordijn, partner van CFO Capabel, vertelt u waarom u de AVG ook kunt beschouwen als een USP.
Veel bedreigingen, weinig kennis
Het aantal bedreigingen van de privacy neemt enorm toe, denk aan phishing, hacking, e-mailfraude of malware. Maar de kennis bij het MKB is beperkt. De meeste organisaties hebben moeite om te begrijpen wat de privacywetgeving inhoudt en waarom deze nodig is. Er zijn veel beschrijvingen van de wet, maar de meeste zijn zeer wollig. En praktische toepassingen voor ondernemingen om hun business snel aan te passen naar de nieuwe privacywetgeving ontbreken.
Nu denkt u vast: waarom zouden ze mijn computer of mijn netwerk willen hacken, wij hebben toch niets te verbergen? Maar elke computer is interessant voor hackers. Is het niet vanwege uw bedrijfsgevoelige informatie, dan kan uw computer bijvoorbeeld wel worden ingezet bij een DDoS-aanval of voor de verdere verspreiding van malware.
Aandachtspunt: bewustzijn kweken voor privacy
Privacy en de bescherming daarvan gaan veel verder dan uw computer en netwerk. Denk aan de fysieke beveiliging van uw kantoor: kan iemand zomaar naar binnenlopen en een laptop meenemen? Liggen USB-sticks met gevoelige informatie zo voor het grijpen of zijn ze goed opgeborgen? Vergeet u per ongeluk wel eens klantgegevens bij het kopieerapparaat?
Privacy is met name een gedragsaspect, een bewustzijn dat moet worden gekweekt bij ieder individu binnen de organisatie. Als de relevante mensen in uw organisatie op de hoogte zijn van de nieuwe privacyregels, kunnen zij inschatten wat de impact is op uw huidige processen, diensten en goederen en welke aanpassingen nodig zijn om aan de AVG te voldoen.
Van kostenpost naar concurrentievoordeel: haal voordeel uit de AVG
Beschouwt u de nieuwe privacywetgeving als meer dan ‘verplicht nummer’ of een kostenpost, dan kan een correcte implementatie van de privacymaatregelen u ook voordeel opleveren. Bijvoorbeeld door uw klanten te laten zien dat u hun privacy zeer serieus neemt.
Heeft uw concurrent de bescherming van uw privacy niet op orde en u wel? Dan heeft u een ijzersterk concurrentievoordeel. Want niet data is het nieuwe goud, maar privacy. En dat kan u heel wat opleveren.
Bent u al klaar voor de AVG?
Om geen hoge boetes te riskeren, moet u als ondernemer vóór 25 mei 2018 kunnen voldoen aan de volgende verplichtingen:
- Verantwoordingsplicht
- Documentatieplicht
- Rechten van betrokkenen
- Privacy by default en by design
- Meldingsplicht datalekken
- Verwerkersovereenkomsten
Haal meer voordeel uit de AVG met onze gratis whitepaper
Meer lezen over hoe u kunt voldoen aan de AVG? En hoe u er zelfs voordeel uit kunt halen?
Vraag gratis de whitepaper ‘De nieuwe Europese Privacywetgeving: kostenpost of concurrentievoordeel? Zo haalt u voordeel uit de AVG’ aan. Deze whitepaper wordt u aangeboden door CFO Capabel en ID Control.