Niveau van vaardigheden gaan het verschil maken

Goede ontwikkelde vaardigheden (soft Skills) zullen in 2030 belangrijker zijn dan feitenkennis. Dat blijkt uit een onderzoek van Hays. Competenties zoals overtuigingskracht, empathisch vermogen en creativiteit zullen steeds meer het onderscheidend vermogen bepalen.

Zoals het al vaker is gezegd: mensen maken het verschil. Ondanks de sterke opkomst van Big Data en Artificial Intelligence zal de menselijke factor niet weg te denken zijn. Integendeel, die menselijke factor zal het verschil gaan maken in een concurrerende markt. Zeker in een sterk concurrerende markt zoals bv. de ICT, waar de dienstverlening steeds meer op elkaar lijkt.

Klanten zijn tegenwoordig goed voorbereid op het contact met een leverancier:

  • Op internet is alle informatie en kennis toegankelijk
  • Leverancierservaring wordt via social media gedeeld
  • Een eerste indruk is al verkregen via website en relaties uit het netwerk
  • De concurrentie is al in kaart gebracht.

Er is heel veel te automatiseren en te robotiseren, maar menselijke eigenschappen kun je niet automatiseren. Daarin blijft de mens altijd superieur. Menselijke eigenschappen zoals inlevingsvermogen, overtuigingskracht, creativiteit, luistervaardigheden, aanpassingsvermogen, motivatievermogen, etc. En deze vaardigheden ontwikkelen zich niet vanzelf, daar is regelmatige training voor nodig.

In de branche van de dienstverlening gaat het voornamelijk om vertrouwen en betrouwbaarheid. En omdat mensen zaken doen met mensen is iedere medewerker van de organisatie mede verantwoordelijk voor het beeld dat de klant krijgt van zijn leverancier.  Door de soft skills van iedereen naar een hoger niveau te trekken, zorgt men ervoor dat er een sterker onderscheidend vermogen ontstaat.

Als u nu denkt: "laten we maar eens gaan trainen op die soft skills", dan is dat geen garantie tot succes. Alleen een gestructureerde aanpak, met oog voor de individuele leerdoelen, zal leiden tot gewenst resultaat. Dat is ook de reden dat we een e-book hebben geschreven die u helpt meer resultaat te behalen. Het e-book 'Handleiding voor maximaal rendement uit training en opleiding' kunt u gratis bij ons aanvragen. Informatie over onze trainingen ook via info@bastrainingen.com.