Ontwikkeling vaardigheden belangrijker dan kennis
Niveau van vaardigheden gaan het verschil maken
Goede ontwikkelde vaardigheden (soft Skills) zullen in 2030 belangrijker zijn dan feitenkennis. Dat blijkt uit een onderzoek van Hays. Competenties zoals overtuigingskracht, empathisch vermogen en creativiteit zullen steeds meer het onderscheidend vermogen bepalen.
Zoals het al vaker is gezegd: mensen maken het verschil. Ondanks de sterke opkomst van Big Data en Artificial Intelligence zal de menselijke factor niet weg te denken zijn. Integendeel, die menselijke factor zal het verschil gaan maken in een concurrerende markt. Zeker in een sterk concurrerende markt zoals bv. de ICT, waar de dienstverlening steeds meer op elkaar lijkt.
Klanten zijn tegenwoordig goed voorbereid op het contact met een leverancier:
- Op internet is alle informatie en kennis toegankelijk
- Leverancierservaring wordt via social media gedeeld
- Een eerste indruk is al verkregen via website en relaties uit het netwerk
- De concurrentie is al in kaart gebracht.
Er is heel veel te automatiseren en te robotiseren, maar menselijke eigenschappen kun je niet automatiseren. Daarin blijft de mens altijd superieur. Menselijke eigenschappen zoals inlevingsvermogen, overtuigingskracht, creativiteit, luistervaardigheden, aanpassingsvermogen, motivatievermogen, etc. En deze vaardigheden ontwikkelen zich niet vanzelf, daar is regelmatige training voor nodig.
In de branche van de dienstverlening gaat het voornamelijk om vertrouwen en betrouwbaarheid. En omdat mensen zaken doen met mensen is iedere medewerker van de organisatie mede verantwoordelijk voor het beeld dat de klant krijgt van zijn leverancier. Door de soft skills van iedereen naar een hoger niveau te trekken, zorgt men ervoor dat er een sterker onderscheidend vermogen ontstaat.
Als u nu denkt: "laten we maar eens gaan trainen op die soft skills", dan is dat geen garantie tot succes. Alleen een gestructureerde aanpak, met oog voor de individuele leerdoelen, zal leiden tot gewenst resultaat. Dat is ook de reden dat we een e-book hebben geschreven die u helpt meer resultaat te behalen. Het e-book 'Handleiding voor maximaal rendement uit training en opleiding' kunt u gratis bij ons aanvragen. Informatie over onze trainingen ook via info@bastrainingen.com.
Ook een taak voor het onderwijs om zich hieraan aan te passen.
Het onderwijs is jaren geleden begonnen met enkele opleidingen op het gebied van vaardigheden. Er is echter nog een grote stap te maken voor het onderwijs, echter daar is voor de sector meer tijd voor nodig om dergelijke aanpassingen in een landelijk systeem door te voeren.
Ik ben het helemaal eens. De punten die het onderscheid eigenlijk reeds maken, creativiteit en meer nog innovativiteit. Is het dan niet zo dat degenen die deze skills bevatten ook meer kennis bevatten? Want door het out-of-the-box denken, helpt die kennis nog meer beheersen.
Gelukkig dat Social skills meer en meet de aandacht krijgen die ze verdienen . De urgente vraag is dan hoe ontwikkelen mijn mensen deze Social Skills? Een nog onbekende manier hiervoor is de tool Cyclu. Gebruikers zijn er super blij mee en trots op hun resultaten.
@Dieta, tools zijn een hulpmiddel om je doelen te bereiken. Soft skills ontwikkel je niet met tools, je kunt ze er alleen maar mee 'onderhouden'.
De basis van een representatieve, creatieve, innovatieve werknemer wordt gelegd in de opvoeding. Beleefdheid, servicegevoel en empathie zijn gratis en leveren heel veel op, zeker als vakjargon en managementcretologie zo veel als mogelijk wordt vermeden. Duidelijke taal voorkomt misverstanden.
Als de menselijke factor juist zwaarder gaat wegen, zou u dan ook kunnen stellen dat persoonlijkheid van sollicitanten belangrijker wordt? Dit is namelijk niet af te lezen op basis van een CV. Ik voorzie een toekomst waarin video-interviews belangrijker zullen zijn dan een CV. Op dat laatste is immers niet te zien of iemands persoonlijkheid aansluit bij de organisatie.
@Clemence, de persoonlijkheid van sollicitanten speelt zeker een rol. Het geeft inzicht in te verwachten gedrag. Als video interviews meer worden gebruikt dan verkrijgt men al een beter beeld van een kandidaat. Ik zou toch adviseren om de laatst overgebleven kandidaten te testen op persoonlijkheid en gedragsverwachting. Dat voorkomt verrassingen achteraf, een sollicitant laat zich immers van zijn beste kant zien.