Nieuwe doelgroepen bereiken op een vernieuwende manier? Dan zul je zichtbaar moeten zijn op alle kanalen en zijn blogs een prima manier om op de radar te komen. Toch worden er met blogs vaak wat beginnersfouten gemaakt. Dit is waar je aan kunt denken bij een goede blogstrategie.

Bepaal de doelgroep

Een goede blogstrategie begint bij ‘wie’. Wie is voor jouw organisatie van belang om zaken mee te doen? Niet voor niets is het goed om een buyer persona te ontwikkelen, zodat je niet in het wilde weg gaat schieten, maar focus houdt. Wat is het zoekgedrag van die buyer persona? Hoe weet ik dat ik die buyer persona ook bereik met mijn blogs? Bedenk dat het vaak al voldoende is om de "influencers" van een bedrijf te bereiken en niet perse direct de baas zelf!

Richt je op de uitdagingen

Wie begrijpt wat de echte ‘pijn’ of uitdaging van de buyer persona is, heeft een veel grotere kans dat de blog ook wordt gelezen. Ga voordat je in de pen klimt of de laptop pakt dus goed op zoek naar onderwerpen die echt herkenbaar zijn voor de lezer die je wilt bereiken. Identificeer de pijnpunten en anticipeer op mogelijke zoekopdrachten van je lezers. Google gebruiken dus!
Extra informatie: blogideeën

Let op de tone of voice

Is jouw bedrijf formeel of juist informeel, en waarom eigenlijk? Het meest belangrijke is om jouw tone of voice af te stemmen op wat klanten verwachten. De manier waarop je schrijft moet natuurlijk ook bij jou als persoon passen. Wil je het zakelijk houden, of juist met een scherp randje schrijven om een bepaald probleem onder de aandacht te krijgen? Blijf dicht bij jezelf en de organisatie en voer de tone of voice ook consequent door. Maak van je blogs als het ware een goed gesprek. Extra tip: wissel korte en lange zinnen af. Dan wordt het leesbaarder. Zie je wel.

blogstrategie

Maak een masterplan

Starten met een eerste blog is vaak eenvoudig. Maar na een aantal blogs te hebben geschreven, wordt het al moeilijker. Elke keer weer een onderwerp verzinnen is best een behoorlijke uitdaging.

Probeer dus een plan te maken met enige logica, het liefst met links naar eerder geschreven blogs. Daarmee creëer je een samenhangend geheel. Dat is niet alleen fijn voor je lezers, maar ook voor de zoekmachines. Dit stellen dergelijke kennisclusters zeer op prijs en belonen dat met extra bezoekers.

Als tip: stel jezelf open vragen, want wie dat doet, ontwikkelt vaak vanzelf al een aantal blogtitels.
 
 
 

Betrek collega’s erbij

Mensen leren graag van andere mensen. Dat betekent dat jouw collega’s waarschijnlijk prachtige mooie verhalen hebben die interessant kunnen zijn voor de doelgroep. Zo worden verhalen persoonlijk, en juist persoonlijke verhalen worden gelezen. Met als bijkomend voordeel dat je collega’s het via hun eigen social media kanalen zullen gaan delen als ze er trots op zijn. Zo'n blog zou bijvoorbeeld in de vorm van een interview gegoten kunnen worden. Natuurlijk kun je in plaats van een collega ook eens een goed gesprek samen met een klant opschrijven.

Resumerend

Bloggen is een belangrijk onderdeel van een contentstrategie en het loont de moeite om vooraf eerst een goed plan te maken. Content marketing zorgt voor klantenwerving, zolang de beschreven onderwerpen maar relevant zijn voor de doelgroep. Die relevantie zorgt ervoor dat je online gevonden wordt. Daarnaast vergroot je het bereik van je blogs natuurlijk ook door de inzet van social media en platforms als die van Multiraedt.

 

Zie ook: Een praktisch voorbeeld van een effectieve zakelijke blogstrategie