Bloggen als alternatief voor Google adwords
Op de lange termijn levert het inzetten van blogs duurzamere resultaten op. Het kost tijd om een strategisch blogplan te maken en op te zetten, maar je blijft van de investering veel langer de vruchten plukken! Doordat bloggen zo kostenefficiënt is, kun je hier altijd voordeel uit halen. In vergelijking met AdWords zijn de kosten erg laag en de resultaten blijven langer doorwerken.
Toelichting op de verschilpunten tussen bloggen en Google adwords
-
Bereik:
Het advertentiebudget, dat je ter beschikking stelt aan Google, bepaalt de grenzen van het bereik van je advertenties. Blogs zijn grenzeloos. (statisch bewijs voor de zakelijke blogger)
-
Looptijd:
Hiervoor geldt hetzelfde. Zodra je een Google Adwords campagne stopzet, dan verdwijnt uiteraard je advertentie. Blogs daarentegen blijven doorlopen, zolang je het domein waarop ze geplaatst zijn in stand houdt. Het positieve effect daarvan wordt dikwijls onderschat. (duurzaamheid van zakelijke blogs)
-
Autoriteitswaarde:
Een goed geschreven blog wordt door potentiële klanten meer gewaardeerd dan een advertentie. Je kunt laten zien wat je in huis hebt aan kennis en ervaring. Bovendien krijgt het van Google een beloning, namelijk de toekenning van meer autoriteit aan je hele domein. Schrijf je waardevolle en relevante content, dan stijgt de ranking van al je andere webpagina’s, waardoor je bedrijf nog sneller wordt gevonden. (autoriteitspositie opbouwen met zakelijke blogs)
-
Aanlooptijd:
Als je snel resultaat uit een bepaalde doelgroep wilt halen en meetbare resultaten wilt zien vanuit een advertentieprogramma, is Google AdWords een prima alternatief. Een gerichte blogstrategie komt wat langzamer op gang, maar wint geleidelijk steeds meer aan kracht. Je zaait wind en je oogst een orkaan als je het goed doet! (noodzakelijke blogfrequentie)
-
Sympathiewaarde:
Een groot voordeel van bloggen is dat het meer sympathie wekt. Het is menselijker, persoonlijker en bloggen is de manier om echt te laten zien wie je bent. Bij Google AdWords campagnes bestaat er weleens een risico dat teksten heel zakelijk, niet interessant of onleesbaar worden. De aandacht is dan te veel gegaan naar steeds herhalende woorden om maar beter op te worden gevonden. Maar gevonden zijn, betekent nog niet dat mensen doorlezen naar wat je te vertellen hebt. (zakelijk blog als goed gesprek)
-
Hefboom via social media:
Blogs zijn bij uitstek geschikt om via de social media (Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram) te delen met je achterban. Het geeft veel meer substantie aan je interacties. Deel je interessante informatie, dan deelt jouw achterban het vaak weer met hun achterban. Het kan zelfs "viral" gaan! Een Google advertentie heeft dit voordeel niet. (distributievormen voor zakelijke blogs)
-
Hefboom via platforms:
Het verschil tussen bloggen en Google Ads wordt nog veel groter indien de blogs via speciale platforms verspreid worden. Zo biedt bijvoorbeeld Multiraedt een publicatieservice aan die een enorme hefboom zet op het bereik van de blogs.
-
Creëert ambassadeurs:
Goed geschreven blogs worden door lezers vaak graag gedeeld met hun eigen achterban. Niets is mooier dan iemand uit jouw netwerk die als ambassadeur iets voor jou gaat delen. Gratis mond-tot-mondreclame bestond altijd al, maar nu op een online manier. Vergeet dus ook niet om aanbevelingen terug te doen. Blogs onderling delen levert mooie nieuwe relaties op en een verdere verdieping in de bestaande klantrelatie.
-
Tijdsinvestering:
Daar winnen de Google Ads het van de blogs. Een Google Adwords campagne opzetten, zoekwoordenonderzoek doen, finetunen etc. kost natuurlijk ook tijd, maar bloggen vergt meer. Toch is het verschil in de praktijk vaak minder groot als je rekening houdt met de zeer lange levensduur van blogs. Ook zou je een deel van het schrijven van blogs kunnen toewijzen aan updaten van vakkennis, scherp krijgen van pitches en waardeproposities en het genereren van nieuwe zakelijke ideeën. Heb je weinig tijd, dan kun je de blogs natuurlijk uitbesteden.
-
Return on investment (ROI):
Een aantal aspecten van het bloggen zijn moeilijk te kwantificeren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan goodwill, bijdrage aan de algehele vindbaarheid van de website, en de verbetering vakkennis. Ook leent een blog zich natuurlijk beter voor het overbrengen van een complexe boodschap, iets dat bij zakelijke dienstverlening eerder voorkomt dan bij doorsnee producten. (effectiviteit van zakelijk bloggen)
Bij Google Ads spelen de kosten per klik natuurlijk een belangrijke rol. De kosten per klik zijn volgens Google zelf gemiddeld € 3,70. Voor zoekwoorden als letselschade, autoverzekering etc kan dat zelfs oplopen naar € 30 per klik. In dat geval is het uiterst twijfelachtig de opbrengsten de kosten zullen overstijgen.
Zet je bij het bloggen ook een platform als Multiraedt in, dan verstomt alle discussie over de ROI. De praktijk wijst uit dat je met Google Ads ten minste het 10-voudige moet investeren voor hetzelfde resultaat. Bij dure zoekwoorden kan dat oplopen tot het honderdvoudige!
70-80% van de internet gebruikers negeren betaalde advertenties en kijken alleen naar organische resultaten
Volgens dit onderzoek is het zoekgedrag op het internet vooral gefocust organische gegenereerde content. Dus de meest waardevolle locaties in de zoekmachines moeten verdiend worden met bloggen en zoekmachineoptimalisatie.
NB: Vooral in de zakelijke dienstverlening is organische vindbaarheid cruciaal!
Was het relevant?
Neem voor nog meer informatie contact met ons op.
Blogargumenten algemeen
Leuk verhaal, mooie argumenten. Toch kijk ik hier zeer kritisch naar. Het zal een beetje van de situatie afhangen. Bloggen kan ook heeeel veel geld(tijd) kosten en heel weinig opleveren. Als je goed blogt en alle voordelen van bovenstaande wil verkrijgen zal je elke week minimaal een blog moeten maken van bovenstaande kwaliteit. Een dergelijke blog is snel 4 tot 6 uur werk. Een professional kost al snel 100 euro per uur. De kosten per blog zijn dus snel 600 euro. Dat betekent dat je elke maand 2400 euro aan tijd investeert in het schrijven van blogs. Gewoon een blog schrijven is niet genoeg. Je moet goede SEO hebben om ook daadwerkelijk lezers te krijgen. Je kan wel posten op social media, maar dan heb je ook volgers nodig. Dat is ook geen eenvoudig of makkelijk (snel)proces. Lang niet iedereen krijgt veel lezers. Zelfs accounts met 4000 volgers op twitter geven een blog een exposure van 300 mensen. Waarvan een fractie zal doorkliken. En een fractie van een fractie contact met je opnemen. Vrijwel geen enkel blog zal viral gaan. Hoe graag je dat ook wil. De meeste zijn Donkey's,(weinig traffic) een enkeling een unicorn.(waanzinnig cool) Op https://www.stramark.nl krijg ik 16% van mijn traffic op de Blogs. De rest zijn content pages. Dus uitleg over mijn diensten als Online Marketing Bureau. Schrijven op andermans blog zoals van Mulitraedt is leuk, maar dan ben je niet meer zelf in control. Het gebeurt makkelijk en vaak dat dergelijke platformen niet meer ten dienste staat van de schrijver. Het kan je wel een exposure geven. De vraag is vervolgens hoeveel business je daaruit haalt. Onze ervaring is dat een goed gelezen artikel op Emerce uit 2013 tot op de dag van vandaag 402 bezoekers heeft opgeleverd. Wij schrijven voor onszelf en voor onze klanten regelmatig blog items. Hierbij proberen we zo waardevol mogelijk te schrijven. We publiceren op marketingfacts, emerce en frankwatching. artikelen worden soms 35 000 keer gelezen. Toch krijgen we het meeste van onze business door middel van onze product pages, en jawel daar komt hij: Google Ads. Het kost geld, maar het levert ook klanten. Met een degelijke website (inclusief blog) is dat het meest effectief. ALs je alle tijd van de wereld hebt, interesse en kennis om echt waardevolle items te blijven maken. En je vind het ook nog echt leuk om als expert bekend te zijn. Schrijf vooral blogs. Zeker als je hier gevoel voor hebt. Als je een niche hebt die je goed kan bewerken op die manier. Als je wil bouwen aan een reputatie op langere termijn en daar tijd voor hebt.
Hallo Wouter, Jouw inschatting van de kosten per blog houden geen rekening met gunstige inkoopmogelijkheden. Zo zou je gebruik kunnen maken van onze professionele blogservice. Bij afname van een bundel van 52 blogs, kost een blog € 43 p/s (300 woorden). Wij verspreiden deze blogs op onze website, via de nieuwsbrieven en via onze Twitter accounts (tezamen > 240.000 geselecteerde volgers).Deze 52 blogs, wekelijks verspreid, leveren > 1.000.000 views op, tussen de 50.000 en 75.000 lezers, 3.000 tot 4.000 bezoeken aan de profielpagina van de schrijver en 500 tot 1.500 aanvragen/downloads van de weggever. Daar komt bij dat deze blogs nog jarenlang traffic blijven generen. Totale kosten: 52 blogs à € 43= € 2.236,- + jaarabonnement Multiraedt à € 588,- maakt totaal € 2.824,- Dat is heel veel exposure en interactie voor nog geen € 3.000.