Waarom bloggen jouw online vindbaarheid vergroot? Omdat mensen nu eenmaal graag leren van ervaringen van andere mensen en geïnspireerd willen worden. Dat geldt zeker ook voor de markt van de zakelijke dienstverleners, waar alles draait om kennis en expertise, maar vooral vertrouwen. Dit zijn vijf praktische tips die je helpen om nog beter in beeld te komen.

  • Tip 1. Zorg voor relevantie

    Dat betekent dat het voor de lezer duidelijk moet zijn waar ze je midden in de nacht voor wakker mogen maken. Het laat zien dat jij een thought leader bent, dé expert op een bepaald vakgebied. Hoe je dat doet? Door in jouw blogs ook te verwijzen naar artikelen die aanvullend zijn over het vakgebied waar je over schrijft. Dan krijgen je lezers het vertrouwen dat je zelf ook je verdieping in het desbetreffende onderwerp hebt gezocht. Niet alleen maar zenden en zeggen dat je goed bent, maar vooral ook delen, zodat iedereen begrijpt dat ze jou over het onderwerp moeten benaderen. Zolang je maar dicht bij je eigen kennis en expertise blijft om het geloofwaardig te houden.

    Vanuit het perspectief van de lezer betekent relevantie, dat die expertise de lezer ten goede komt. Die expertise zou idealiter de pijnpunten van de lezers moeten aanspreken. Ben je in staat om met je blogs de pijnpunten te verzachten of geheel weg te nemen, dan lever je echt iets van waarde en ben lever je relevante content.

  • Tip 2. Als het kan, maak het zo persoonlijk mogelijk

    Hoeveel zakelijke dienstverleners, maar ook andere ondernemers, hebben de uitdaging om onderscheidend te zijn. Waarschijnlijk veel, omdat producten en diensten steeds meer op elkaar lijken. Daarom is dit een belangrijke tip. De best gelezen blogs blijken namelijk vaak succesvol door een persoonlijke touch.

    Schrijf over laagdrempelige onderwerpen die iedereen raken, herkenbaar zijn of waar je jezelf bijvoorbeeld over hebt verbaasd. Verrassen helpt ook. “Wat mij nu toch is overkomen?” Dat zijn titels waarbij lezers vaak bereid zijn om ook jouw content te delen.

    Deze persoonlijke aanpak betekent ook dat je schrijfstijl goed aansluit bij je doelgroep. Maak er als het ware een goed gesprek van. Een persoonlijk gesprek kap je ook niet zomaar af, al helemaal niet als het gaat over zaken die echt je interesse hebben. Daarom heeft de jij-vorm bij het schrijven van blogs de voorkeur, omdat het een gevoel van gelijkwaardigheid geeft.

    Deze persoonlijke aanpak betekent ook dat je schrijfstijl goed aansluit bij je doelgroep. Maak er als het ware een goed gesprek van. Een persoonlijk gesprek kap je ook niet zomaar af, al helemaal niet als het gaat over zaken die echt je interesse hebben. Daarom heeft de jij-vorm bij het schrijven van blogs de voorkeur, omdat het een gevoel van gelijkwaardigheid geeft.

    Bedenk dat in een gesprek meestal geen al te ingewikkelde woorden en zinsconstructies worden gebruikt.

  • Tip 3. Schrijf probleemoplossend of leerzaam

    “Vijf praktische tips voor als je een huis gaat kopen. Zo zorg je ervoor dat je nooit te veel betaalt. Een slim stappenplan om een beter pensioen te bereiken. Tien beginnerstips voor startende huishoudens.”

    Dit zijn slechts voorbeelden van titels die werken, omdat Google probleemoplossende en leerzame content op een hogere ranking zet, waardoor je sneller wordt gevonden. Zeer belangrijk daarbij is het zoekwoordenspel. Maak het de zoekmachines zo makkelijk mogelijk om jouw oplossingen te vinden. In de sectie over het aantrekken van websitebezoekers in dit blog , vind je nog veel meer informatie.

  • Tip 4. Combineer tekst met het juiste beeld

    Kijk eens naar jezelf. Welke informatie lees je als je door je LinkedIn of Facebook aan het scrollen bent? Waarschijnlijk datgene waar je oog gelijk valt op een inspirerend plaatje wat een bepaalt gevoel oproept. NB: plaats je belangrijkste zoekwoord achter de foto (tag)!!

    Het visuele aspect van het blog is zeer belangrijk. Niet alleen foto's en/of video's spelen daarbij een grote rol, maar ook de manier waarop de tekst wordt gepresenteerd. Die tekst moet makkelijk scanbaar zijn. Dat betekent een makkelijk leesbare titel, logisch opgebouwde vervolgparagrafen en geen ellenlange zinnen.

  • Tip 5. Anticipeer op zoekopdrachten

    Misschien wel de belangrijkste tip! Indien de titel van je blog goed inspeelt op de zoekopdrachten van mensen uit jouw doelgroep, dan vergroot je de kans om gevonden te worden enorm. De zoekmachines proberen namelijk altijd een zo'n nauwkeurig mogelijk zoekresultaat af te leveren. Zo kunnen de titels van je blogs een geweldig online vangnet vormen. Die anticipatie vergt onder meer veel inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep en de werking van de zoekmachines.
    Je vangnet zou er idealiter als volgt kunnen uitzien:

    • Een cluster van blogs, waarvan de titels inspelen op de gedetailleerde en gevarieerde intenties van je potentiële klanten.
    • De blogs zijn verrijkt met foto's, video's, infographics, diagrammen etc. om zodoende in meerdere zoekverticalen gevonden te worden.
    • Je blogsite is aangemeld bij Google Mijn Bedrijf voor het afvangen van lokale klanten.
    • Je blogs zijn goed te lezen op smartphones en tablets.

    Praktijkvoorbeeld:bij ons klantwervingscollectief Multiraedt vormt het bloggen een zeer belangrijk onderdeel van ons concept. De bij ons aangesloten zakelijke dienstverleners verrijken hun profiel middels inhoudelijke blogs en vergroten daarmee hun online vindbaarheid. Bekijk in dit licht de titel en inleiding van dit blog.

Nog meer online vindbaarheid?

online vindbaarheid
Tot slot nog een kleine toegift. Want als je wilt dat jouw vindbaarheid wordt vergroot, dan zullen jouw blogs door zoveel mogelijk mensen moeten worden gelezen. Ga dus zelf ook op zoek naar mensen die online grote netwerken vertegenwoordigen. Reageer op deze mensen, zodat ze ook bereid zijn hetzelfde te doen voor jou en de interactie met je aangaan. Gewoon menselijk gedrag, wat sinds mensenheugenis bestaat, maar nu online plaatsvindt.