Deze blog gaat namelijk over de vindbaarheid en leesbaarheid van blogs. Hoe je dat realiseert? Door een ideale blogstructuur toe te passen, beginnend met een pakkende, inspirerende en vooral herkenbare titel waarmee je de aandacht trekt. Ben ik erin geslaagd om met deze blogtitel jouw aandacht te trekken? Lees dan verder tot het einde.

De nieuwsgierigheid is gewekt, nu gaan we het waarmaken!

Als je een blog schrijft, is het van belang je vooraf goed af te vragen wat de kern is van hetgeen je wilt verwoorden. Daarna volgt het waarmaken van de introductie. In dit geval zijn dat twee korte paragrafen om te verduidelijken hoe je blogs leesbaarder en makkelijker vindbaar maakt.

 
blogstructuur
 

Paragraaf 1. De leesbaarheid van een blog vergroten

Deze blog leest lekker, omdat korte en lange zinnen worden afgewisseld. Dat werkt. Zie je wel? Wat ook werkt is om nieuwsgierigheid op te roepen of concrete tips te geven. “Dit is hoe je een blog schrijft” of “Drie manieren om de allerbeste blogs te schrijven” zijn voorbeelden van goed werkende titels. Daarnaast het advies om blogs nog leesbaarder te maken door persoonlijke inhoud aan blogs toe te voegen. Dat kan bijvoorbeeld een quote van een klant zijn, of van jezelf. Mensen leren nu eenmaal graag van andere mensen en zijn altijd op zoek naar herkenning.
“De schrijver van deze blog is ervan overtuigd dat quotes helpen om door te lezen!”

Paragraaf 2. De vindbaarheid van een blog vergroten

Bij de vindbaarheid in Google draait alles om relevantie en een zo hoog mogelijke Google ranking, maar het blijft een continu gevecht om op de nummer één positie te staan. Natuurlijk helpt het herhalen van de woorden waarop je denkt dat er gaat worden gezocht, maar ook dat tekst en bovenstaand beeld met elkaar overeenkomen. De vindbaarheid vergroot je ook door zelf wat slimme activiteiten te doen. Vier praktische tips:

  1. Activeer je blogs door crosslinks te maken met sociale media.
  2. Kijk goed wie binnen jouw netwerk een groot bereik heeft en vraag of hij of zij ambassadeur wil zijn en jouw blog wil delen. (Doe het ook andersom, dat maakt de bereidheid groter.)
  3. Zorg dat je telkens verwijzingen maakt van de ene naar de andere blog. Dat levert nog meer vindbaarheid op, klik hier als je vijf manieren wilt om je vindbaarheid te vergroten.
  4. Het oog wil ook wat. Zo zorgen foto's voor 40% meer lezers!

Tot slot – de rechtvaardiging

Iedere blogschrijver houdt van reacties. Zowel positief als negatief. Maar waar doe je het eigenlijk voor? Denk dus goed na over de zogenaamde call to action. Wat wil je dat de lezer op dit moment gaat doen? Ik zou het heel inspirerend vinden om een reactie te krijgen van iedereen die deze blog helemaal heeft uitgelezen. Hartelijk dank alvast!

 
 
Verwante artikelen:

Categorie Marketing Advies