Schrijven zonder te worden gelezen, daar heb je niets aan. Daarom moet wat je schrijft relevant zijn voor de doelgroep. Hieronder lees je 5 praktische vragen die je vooraf kunt stellen om jouw doelgroep te interesseren.

 

  1. Wat wil ik aanbieden en bereiken?

    Gaat het bijvoorbeeld om het promoten van een product of dienst, of schrijf je de blog om een leerzame discussie op te starten en jezelf daardoor op een slimme manier te ontwikkelen. Denk dus bij het schrijven van elke blog na over wat je ermee wilt bereiken.

  2. Wie is mijn doelgroep?

    Daarbij past de veelgehoorde term ‘buyer persona’. Beeld je letterlijk in wie de meest ideale persoon is waar je voor schrijft. Wat is zijn of haar leeftijd, opleidingsniveau en functie en met welke dagelijkse uitdagingen wordt deze buyer persona geconfronteerd. Als je dat weet, kun je pas naar de volgende vraag.

  3. Waar zoekt mijn doelgroep naar?

    Wie de uitdagingen van de buyer persona kent, kan daarbij ook zoekwoorden bedenken. Bijvoorbeeld een IT manager die op zoek is naar ‘digitale veiligheid’ en ‘cloudoplossingen’ of een Milieumanager die op zoek is naar ‘duurzaam zaken doen’ en ‘circulaire economie’.

  4. Hoe maak ik een pakkende titel?

    Denk goed na over hoe je de titels van jouw blogs aanpast op hetgeen waar de buyer persona naar zoekt. Probeer daarbij de emotie aan te spreken. Bijvoorbeeld: “5 inspirerende tips waarom…” of “Wat je altijd al had moeten weten over…”. De tweede tip is dat mensen graag van andere mensen leren, waardoor het helpt als je zo persoonlijk mogelijk schrijft.

  5. Waar kan ik mijn doelgroep vinden?

    Als je dit allemaal hebt gedaan, word je pas gezien als je op het juiste socialmediaplatform aanwezig bent waar je klanten ook zitten. Misschien is het wel interessant om je blog aan te bieden bij een bepaald LinkedIn-netwerk. Blijf actief zoeken naar meerdere kanalen waarop je doelgroep aanwezig is en test zelf waar je de beste resultaten bereikt.

Een praktijk voorbeeld

Ons klantwervingscollectief Multiraedt bestaat uit zakelijke dienstverleners. Hun doelgroepen bestaan vooral uit MKB-bedrijven, overheidsinstanties en belangenverenigingen.

Voor hen zijn Twitter, LinkedIn en YouTube de belangrijkste social media kanalen. Individueel gebruiken zij LinkedIn en YouTube, als community zijn zij te vinden op de LinkedIn groep "Platform voor zakelijke specialisten" en gezamenlijk maken zij gebruik van de onderstaande Twitter account.
De combinatie van zoekmachinevriendelijke blogs en een dergelijk groot social media netwerk is bijzonder krachtig. Zo komt al ruim 40% van de lezers via Twitter binnen. (zie ook een praktisch voorbeeld blogstrategie)
 

Meer weten?

Neem hier contact met ons op voor nog meer inspirerende tips.

 
 
Verwante artikelen:

Categorie Marketing Advies