Waarom zou ik mij als zakelijke dienstverlener dienen te specialiseren?

Het is menselijk gedrag om te laten zien waar je allemaal verstand van hebt. Maar daar zit een keerzijde aan. Ben je bijvoorbeeld een adviseur in de zakelijke dienstverlening, dan zou je een eindeloos aantal blogs kunnen schrijven over alles wat met dit ruime onderwerp te maken heeft. Beter is het om je te specialiseren en blogs te schrijven over datgene wat echt je kernexpertise is. In dit voorbeeld doet het er veel toe of je bijvoorbeeld belastingconsulent of accountant bent.

Vaak is het zo dat hoe langer bedrijven bestaan, hoe duidelijker de specialisatie wordt. Wie ooit als ondernemer is gestart, zal herkennen dat de focus in eerste instantie te breed was. Er moest nu eenmaal snel geld op tafel komen. Na een aantal maanden, soms jaren, kom je erachter waar je hart ligt en waar klanten jou voor weten te vinden. Eerder schreef ik de blog “Conjunctuurgevoeligheid dwingt adviseurs tot specialisatie.”

Het advies is kies! Zeker als je gaat bloggen.

Kies!
Er zijn vier belangrijke redenen om te kiezen als je gaat bloggen. Door te kiezen

  1. krijg je meer focus en kun je jouw eigen specialisatie nog verder ontwikkelen.
  2. is het makkelijker en vooral duidelijker om bepaalde doelgroepen te benaderen.
  3. word je door lezers van je blog gezien als autoriteit.
  4. zie je vaak dat mensen met dezelfde interesses of kennis contact met je opnemen of met je linken. Dat verhoogt de kans om van elkaar te leren, zeker nu dat via social media zo eenvoudig geworden is.

Focus, specialiseer en verdien meer

Door niet overal verstand van te willen hebben creëer je juist meer werk. Weet en doe waar je goed in bent, want dan kom je bij nieuwe klanten binnen en kun je alsnog overwegen om je op andere terreinen verder te verdiepen.

Focus op specialisatie past overigens helemaal bij het digitale tijdperk waarin we leven. De banen van repeterend werk, bijvoorbeeld in de administratie, zullen verdwijnen, maar veel meer nieuwe specialisaties zullen ontstaan van banen die we nu nog niet kennen. Misschien komt er wel een “Digital Detox Specialist”, iemand die mensen helpt om controle te krijgen over de overvloed aan digitale informatie waar we dagelijks mee worden geconfronteerd. Wedden dat zo iemand inspirerende blogs gaat schrijven?

 
 
Verwante artikelen:

 
Categorie:Marketing Advies