7 tips om blogideeën te krijgen
Wie eenmaal met zakelijk bloggen is begonnen moet het volhouden. In het begin heb je genoeg goede onderwerpen om over te schrijven, maar er komt een moment dat je extra inspiratie nodig hebt. Deze 7 tips helpen je daarbij. Dus pak deze blogideeën erbij als je ineens zonder schrijfstof zit!
Tip 1. Laat je inspireren door commentaren van lezers
Kijk naar de reacties die lezers eerder op jouw blogs hebben gegeven. Vanuit deze interactie ontstaan plotseling weer nieuwe ideeën. Als extra tip: laat het degene die de reactie heeft gegeven ook weten dat je een nieuwe blog schrijft. De kans is groot dat je nieuwe blog door hem of haar wordt gepromoot.
Tip 2. Kijk naar interessante opdrachten uit het verleden
Praktijkvoorbeelden resulteren vaak in reacties en additionele gespreksstof. Daarbij hoef je lang niet altijd de goedkeuring van je klant te hebben om een blog te publiceren. Je kunt immers ook neutraal iets noemen zonder de naam van de klant te vermelden. “Laatst was ik bij een bedrijf dat….” als voorbeeld.
Tip 3. Het sterkste verhaal komt van je klanten
Laat een klant maar vertellen waar je goed in bent. Interview een tevreden klant, beschrijf wat zijn of haar uitdaging was, welke oplossing je hebt geboden en maak een korte samenvatting van de voordelen die het de klant heeft opgeleverd. Een goed geredigeerd interview zorgt voor zeer levendige en lezenswaardige blogs. Vergeet nooit om deze klant te vragen om ook te delen. Hij of zij zal er immers trots op zijn en het brengt ook jou als zakelijk blogger verder onder de aandacht.
Tip 4. Ga in gesprek met een BN’er of branch specialist
Mensen leren graag van mensen met een bepaalde expertise of status. De laatst genoemde kan een bekende Nederlander zijn, die in de meeste gevallen een groot netwerk zal hebben. Een ander idee is om meerdere branchespecialisten uit te nodigen voor een rondetafelgesprek en te interviewen.
Tip 5. Maak praktisch bruikbare vergelijkingen
Lezers zullen graag willen weten wat de verschillen zijn tussen bepaalde producten of diensten. Als je zelf een scherpe, zo objectief mogelijke analyse geeft, zal dat extra de interesse van de doelgroep wekken. Zorg ervoor dat het geloofwaardig en respectvol wordt geschreven.
Tip 6. Update eerder geschreven blogs
Klopt wat je eerder hebt geschreven nog? Misschien zijn producten of diensten gewijzigd of is er sprake van veranderde wet- en regelgeving. Goed dus om te onderkennen dat geen enkele blog voor altijd nieuwswaarde heeft en er vanuit de updates nieuwe content ontstaat.
Tip 7. Geef commentaar op een (beleids)beslissing
Dit kan een actueel onderwerp zijn wat je bijvoorbeeld hoort in de pers. Als je commentaar geeft op beleids- of andere beslissingen zal dat over het algemeen veel interactie en commentaar opleveren. Wees niet bang voor kritiek, want vanuit de kritiek ontwikkel je vanzelf weer blogonderwerpen.
Zijn er nog meer tips om zakelijke blogideeën te krijgen?
Als je nadenkt over de redenen waarom bloggen zo belangrijk is voor je bedrijf, dan geven die redenen je al gelijk heel veel blogideeën. Hieronder heb ik een overzicht weergegeven met de belangrijkste argumenten om te bloggen voor je bedrijf. Je kunt ook klikken op de afbeelding voor het relevante blog, waarin al de argumenten worden uitgewerkt.
Verwante artikelen:
- Een praktisch voorbeeld van een effectieve blogstrategie
- De hoekstenen van je zakelijke blogstrategie
- Bloggen of netwerken voor klantwerving?
- Bloggen als alternatief voor Google adwords
Categorie:Marketing Advies