Duplicate content: kan ik mijn blogs ongestraft op meerdere websites plaatsen?
Om maar meteen antwoord te geven op je vraag: dat ligt aan de intentie van je zakelijke blog. Duplicate content wordt namelijk pas schadelijk wanneer je dit bewust en kwaadwillend doet. Dat betekent overigens niet automatisch dat duplicate content ook goed is voor je vindbaarheid. Unieke content doet het nog altijd het beste voor SEO. Sinds de Panda Update (een update in het zoekalgoritme van Google) in 2011 kijkt Google strenger naar hoe uniek een tekst is. Hierbij wordt de tekst vergeleken met andere pagina’s op het internet, inclusief de pagina’s op je eigen website.
Duplicate content en ranking Google
Als zakelijke blogger kun je je blog dus ongestraft op meerdere websites plaatsen. Maar bedenk wel dat je Google hiermee in verwarring brengt. En hoe wijs is dat? Google kan immers maar één pagina het hoogst ranken en misschien is dat nu net de URL die jij liever niet bovenaan hebt staan.
Krijg ik een penalty met duplicate content?
Nee. Je kunt wel een penalty oplopen voor webspam. Als je duplicate content inzet als spam, dan loop je wel het risico op een penalty. Is het geen spam? Dan niet. Het draait dus vooral om je intentie als zakelijke blogger.
Hoe zit het met vertaling en duplicate content?
Je kunt je zakelijke blog een-op-een vertalen zonder dat Google je content als duplicate content beschouwt. Geen enkel probleem. Doe het wel handmatig en blijf weg bij de automatische Google Translate-functie, want dat komt de kwaliteit van je content niet ten goede en doet afbreuk aan de relevantie van je zakelijke blog. En dat is niet gunstig voor je beoordeling door Google.
Unieke content voor duplicate content
Kortom, Google is nog steeds het meest fan van unieke content, maar duplicate content wordt niet per definitie afgestraft. Zolang je intentie als zakelijke blogger integer is, hoef je je geen zorgen te maken dat je een penalty oploopt met je zakelijke blogs.
Verwante artikelen:
- B2B content marketing strategie voor zakelijke dienstverleners
- Wat is jouw insteek bij het zakelijk bloggen?
- 7 tips om blogideeën te krijgen
- Bloggers opgelet: respecteer auteursrechten!
- Relevante feiten en statistieken voor de zakelijke blogger
- Wat maakt mij een succesvolle zakelijke blogger?
- 6 redenen waarom bloggen de ranking van jouw website verhoogt
- Hoe bereik ik mijn doelgroep met mijn blogs?
- Een autoriteitspositie opbouwen? Ga bloggen!
- Bloggen of netwerken voor klantwerving?
- Deze blog over de ideale blogstructuur ga je zeker helemaal uitlezen!
- Content marketing strategie voor zakelijke bloggers
- 5 manieren om via bloggen jouw online vindbaarheid te vergroten
- Bloggen als alternatief voor Google adwords
- Een effectieve blogstrategie, waar moet ik aan denken?
Categorie:Marketing Advies
Een redactie van een blog streeft er naar iets bijzonders neer te zetten. Dat is de enige manier om blijvend lezers te trekken. Het is niet heel netjes om een blog op meerdere plaatsen tegelijk te plaatsen. Het kan ertoe leiden dat je een volgende keer niet meer welkom bent bij het blog van je voorkeur. En zeg nu zelf: wil je als lezer steeds dezelfde blog tegenkomen? Schrijf iets geweldigs en publiceer het daar waar je je doelgroep het best bereikt.
Ik doe wel eens een nieuws bericht die ik belangrijk vind op 2 of meer weblogs plaatsen. Met titel, url naar nieuws bericht en inleiding. Niet het volledige om copieer recht. Ook doe ik wel eens een eigengemaakte weblog op 2 of meer blogs. Dan doe ik het originele blog bericht zo goed als mogelijk veranderen en aanpassen. Zoals woorden, zinnen en alinea’s omdraaien en andere woorden gebruiken. Dit zo dat de boodschap, grap, informatie enzo het zelfde blijft. Gegroet van Marko Zwier
Op enkele plekken je blog plaatsen kan zinvol zijn.