Zakelijk bloggen is zinloos, ik bereik mijn doelgroep er toch niet mee.
Een veel gehoord excuus om geen zakelijke blog te beginnen is het argument dat de doelgroep er niet mee zou worden bereikt. Maar, waarom niet? Wij geloven er stellig in, dat je (nagenoeg) iedere doelgroep met een zakelijke blog kunt bereiken. Mits je jouw doelgroep goed kent natuurlijk. Het wel of niet succesvol bereiken van je doelgroep heeft namelijk vooral te maken met de kennis die je hebt van je doelgroep. Klinkt logisch, toch? Pas wanneer je weet wat jouw potentiële klant beweegt, interesseert en bezighoudt, kun je jouw doelgroep op de juiste plek bereiken en op de juiste toon aanspreken.
Ook een CEO zoekt op het internet
Iedereen beweegt zich online. Ook de CEO die jij wilt bereiken. Blogs zijn daarom niet alleen gericht op shoppende huisvrouwen of tienermeisjes die voor het eerst make-up gebruiken. Ook de CEO waar jij je zakelijke dienst aan wilt verkopen, beweegt zich op het net. De vraag is alleen waar, wanneer en in welke hoedanigheid je hem wilt treffen met je zakelijke blog. Wil je hem online bereiken met je zakelijke blog wanneer hij nieuwe gadgets bestelt voor zijn grote hobby wielrennen? Of wil je hem liever treffen op het moment dat hij online onderzoek doet naar private banking of leiderschapstraining?
En zelfs als de CEO het te druk heeft met vergaderen, netwerken op de golfbaan en wat nog meer geperst wordt in zijn of haar drukke schema, dan nog wordt de CEO indirect bereikt. Veel van de beslissingen die de CEO neemt, zijn voorbereid door de andere managers of het secretariaat. En die zitten dan vaak weer wel op het internet.
Definieer je doelgroep, maak een buyer persona
Kortom, het is ongelooflijk belangrijk om te weten wie je klant is om je zakelijke blog te laten slagen. Mark de algemeen directeur, Karin de HR-manager en Hendrik de financieel adviseur hebben immers andere interesses en behoeften. Breng jouw ideale klant in beeld met een buyer persona. Naar welke informatie zoekt je ideale klant, door welke ambities of misschien wel frustraties wordt hij gedreven en waar baseert hij z’n leverancierskeuze op? Waardevolle informatie om gerichte zakelijke blogs te schrijven met relevante thema’s voor jouw specifieke doelgroep.
Kies de juiste kanalen en contentvorm om de buyer persona te bereiken
Je weet al heel veel over je buyer persona. Er is veel informatie bekend over het zoekgedrag en voorkeuren voor bepaalde vormen van content. Veel daarvan hangt samen met de achtergrond van de buyer persona. Fijnslijpen van die informatie gebeurt echter proefondervindelijk. Bij de ene doelgroep werkt Twitter goed, bij de andere is dat Facebook. De ene doelgroep leest graag, de ander bekijkt liever video's. (zie voor meer informatie mijn blog: B2B content marketing strategie voor zakelijke dienstverleners)
Direct of indirect via de beïnvloeders van jouw buyer persona, is jouw doelgroep altijd te bereiken. Dus nee, zakelijk bloggen is absoluut niet zinloos. Ook niet als je een hele specifieke doelgroep hebt. Integendeel zelfs, zakelijk bloggen is ontzettend nuttig. Als je het goed doet. En dat kan alleen als je jouw doelgroep door en door kent.
Aanverwante blogs:
- Hoe stem je de titel en inhoud van je zakelijke blog af op het zoekgedrag van je doelgroep?
- Duplicate content: kan ik mijn blogs ongestraft op meerdere websites plaatsen?
- B2B content marketing strategie voor zakelijke dienstverleners
- Multiraedt bundelt de krachten van zakelijke bloggers
- Content marketing strategie voor zakelijke bloggers
- Relevante feiten en statistieken voor de zakelijke blogger
- Wat maakt mij een succesvolle zakelijke blogger?
- Hoe bereik ik mijn doelgroep met mijn blogs?
- Bloggen of netwerken voor klantwerving?
- Deze blog over de ideale blogstructuur ga je zeker helemaal uitlezen!
- Bloggen als alternatief voor Google adwords
Categorie:Marketing Advies