Je hebt inmiddels een lade vol met bierviltjes, waarop je de plannen voor de lancering van jouw zakelijk idee hebt uitgewerkt. Je bent nu op zoek naar de financiering hiervan en je merkt al gauw dat de bierviltjes niet volstaan. Investeerders/kredietverschaffers willen meer zien en je zult serieus aan de bak moeten met een goede onderbouwing van jouw plannen. Daar start je het crowdfunding proces mee. Elk zakenplan begint met de beschrijving van datgene dat je in de markt wilt zetten en voor wie het bedoeld is. Anders gezegd: voor wie is jouw waardepropositie bedoeld?

Met behulp van "het waardepropositie canvas" kun je die vraag op een overzichtelijke manier beantwoorden. Schematisch geef je weer wie je doelgroep is en wat jij hen aan te bieden hebt. Zie hieronder de opzet van een dergelijk waardepropositie model:
 
Crowdfunding proces
 

Zit de markt op mijn product/dienst te wachten?

Jij bent uiteraard enorm trots en blij met jouw product/dienst. Je hebt het tenslotte zelf verzonnen. Je hebt gezien dat jouw potentiële klanten bepaalde oplossingen zoeken en jij denkt dat jij die oplossingen kunt bieden. Maar daar zou jouw potentiële klant echter heel anders over kunnen denken. Misschien ziet die klant geen direct voordeel of wil hij de bestaande situatie helemaal niet veranderen. Niet iedereen staat zomaar open voor veranderingen.

Zolang je nog niet in staat bent jouw product/dienst daadwerkelijk in de markt te testen, kun je met het waardepropositie model heel goed de situatie in kaart brengen en daar toekomstige scenario's op loslaten. Belangrijk daarbij is, dat je altijd denkt, of in ieder geval probeert te denken vanuit je klant. Zijn of haar perspectief is namelijk het enige dat ertoe doet. Vergeet trouwens niet te klankboorden met het team van het crowdfunding platform waarmee je in zee denkt te gaan. Daar zit zeer veel ervaring waar je je voordeel mee kunt doen. Zie bijvoorbeeld ook deze gids voor vastgoedontwikkelaars die crowdfunding willen inzetten.

Hoe pak je het invullen van het waardepropositie model aan?

  • Het klantprofiel
    Ben je een bestaand bedrijf, dan is de eerste vraag of jouw aanbod voor je bestaande klanten is of is het de bedoeling dat je een nieuwe markt aanboort of beiden? Je hebt natuurlijk al veel informatie over je bestaande klanten en dat kan je helpen bij het opzetten van het klantprofiel voor je nieuwe aanbod. Natuurlijk betrek je bij dit proces collega's die hiermee goed op de hoogte zijn, zoals iemand van de klantenservice en/of marketingafdeling.

    Ben je een startende ondernemer, dan vergt het opzetten van het klantprofiel wat meer werk, inbeeldingsvermogen en creativiteit.

    Uit het hierboven afgebeelde voorbeeld van het waardepropositie model, kun je makkelijk afleiden wat voor soort vragen je jezelf moet stellen bij het invullen. Natuurlijk kun je die lijst verder uitbreiden. Je krijgt door deze exercitie een goed beeld van jouw potentiële klant. Je zult trouwens merken dat dit in veel gevallen ook zal leiden tot verbeteringen in je aanbod.

  • De waardepropositie
    Welk product/dienst kun je aanbieden aan jouw klantsegment? Bij de omschrijving van de waardepropositie breng je in beeld welke voordelen de klanten kunnen verwachten, wat voor ervaringen klanten kunnen opdoen en hoe jouw product/dienst zich onderscheidt van andere gelijkwaardige producten/diensten.

Test het waardepropositie model in de praktijk

Na deze theoretisch/praktische fase is het nu tijd voor 100% praktijk. Door in gesprek te gaan met je doelgroep worden je veronderstellingen op de proef gesteld. Nu zal blijken of jij je klanten en hun behoeften goed begrepen hebt. Je zult leren welke eigenschappen van jouw product/dienst de doorslag zullen geven bij hun beslissing om met jou in zee te gaan. Dat is van onschatbare waarde bij het bepalen van de toekomstige marketingstrategie en branding van jouw product/dienst.

Hiermee heb je de eerste fase van het crowdfunding proces doorlopen. Verdere onderbouwing van jouw project is nodig, maar dat behandel ik in een volgend blog.