Met de explosieve groei van de e-commerce, wordt de aandacht voor verpakkingen steeds belangrijker. Om meerdere redenen. Te grote verpakkingen leiden in combinatie met een ondoelmatige supply chain tot vele miljoenen aan extra verpakkings- en transportkosten. Steeds meer consumenten uiten vanuit milieuoogpunt klachten over de grote hoeveelheid lucht in de pakketten van bestelde producten. Met een verpakking op maat mét de juiste uitstraling voor uw e-commercebedrijf, geeft u bovendien uw bedrijfsimago een boost. Met deze verpakkingskansen valt veel te winnen door het voordeliger, efficiënter en duurzamer maken van verpakkingen en transport.

Ontwikkelingen in de verpakkingsindustrie op het gebied van demografie, technologie en circulariteit

Binnen de verpakkingsindustrie zijn een aantal belangrijke ontwikkelingen gaande, die volop kansen bieden voor de verpakkingen die webwinkels en online actieve bedrijven gebruiken. Het gaat hierbij vooral om veranderingen in de demografie, technologie en circulariteit.

Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid. Klanten willen efficiëntere en milieuvriendelijkere verpakkingen, met de juiste grootte, materialen en verpakkingsprocessen.

Dit blijkt ook uit de jaarlijkse rapportages van Milieu Centraal. Het Meldpunt Verpakkingen ontvangt jaarlijks meer klachten over pakketten uit de e-commercebranche. In 2015 was het 6%, in 2016 19% van de meldingen. De grootste ergernis schuilt in de grote hoeveelheid lucht in de verpakkingen. Consumenten willen kleinere verpakkingen, afgestemd op de grootte van het bestelde product.

Aanpak over-verpakken grootste uitdaging e-commercebranche

De aanpak van het over-verpakken vormt voor e-commercebedrijven de grootste uitdaging in het verpakkingsproces, want het probleem wordt de komende jaren steeds groter. Het aantal online aankopen neemt jaarlijks toe, het aantal vervoerde pakketten en aantal vervoersbewegingen wordt evenredig groter.

In cijfers: in Nederland werden in 2013 180 miljoen pakketten verstuurd. De inschatting is dat het pakketvervoer in 2020 op minstens 575 miljoen stuks ligt. Ofwel ongeveer 60 pakketten per huishouden per jaar.

E-commercebedrijven worden hierdoor uitgedaagd om na te denken over duurzame en circulaire verpakkingen, als milieuvriendelijk en klantvriendelijk alternatief voor traditionele, op olie gebaseerde kunststof verpakkingen. Steeds meer e-tailers kiezen voor verpakkingen op maat, die het product goed omsluiten. Dat is niet voor niets, want maar liefst 40% van de verzendverpakkingen bevat loze ruimte. Minder loze ruimte resulteert in minder materiaalgebruik, minder vervoersbewegingen en minder kosten. En het is bovendien goed voor het milieu.

Verpakking op maat van de consument én als merkversterker

De verpakkingsmarkt is vol in beweging. Met de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens, groeit de vraag naar kleine verpakkingen. Door de vergrijzing van de bevolking neemt de vraag naar eenvoudig te openen verpakkingen toe. Hier liggen kansen voor e-commercebedrijven om de verpakkingen naadloos af te stemmen op de klantenkring en tot een hogere klanttevredenheid te komen.

Verpakkingen moeten vandaag de dag niet alleen het product optimaal beschermen, maar er ook steeds vaker aantrekkelijk uitzien en een persoonlijke touch hebben. Webwinkels en online actieve bedrijven willen zich hiermee onderscheiden van de concurrentie en de herkenbaarheid, de zichtbaarheid en het imago van hun merk versterken. De details van verpakkingen spelen een steeds belangrijker rol. Temeer daar consumenten bij een online bestelling meteen worden geconfronteerd met de transportverpakking.

Nieuwe verpakkingstechnologieën spelen hier op in. Producten en productieprocessen worden geflexibiliseerd om kwaliteit, aantrekkelijkheid, duurzaamheid en vertrouwen uit te stralen en meer klanten aan het eigen merk te binden. Vele innovaties verschijnen aan de horizon. Oplagen worden verkleind, er wordt gebruikgemaakt van digitale bedrukking, van QR-codes om met de smartphone een betere interactie tussen consument en product te creëren en van verkoopklare verpakkingen die direct klaar zijn voor het schap.

Totaalaanpak om kosten verpakkingen en transport te reduceren

SALVUM biedt maatoplossingen op het gebied van materiaalgebruik én processen, met als doel om verpakkingen efficiënter te gebruiken. SALVUM verschaft als professionele en onafhankelijke partner klantspecifiek inzicht in wat de verpakkingsmarkt te bieden heeft.

Onze totaalaanpak in doelmatige verpakkingen en transport is gericht op integraal ketenbeheer. Er valt namelijk winst in de gehele supply chain te boeken. Door een reducering van verpakkingsmateriaal en minder "verpakte lucht" ontstaat er meer ruimte in busjes en vrachtwagens. Er kunnen door doos op maat, standaard verzendverpakkingen (die in hoogte verstelbaar zijn) en flexibele verpakkingen in de vorm van kunststof folie meer pakketten tegelijk worden vervoerd, met minder vervoersritten, minder CO2-uitstoot en minder verpakkingsafval. Consumenten krijgen minder plastic soup op hun bord!

Neem contact op met SALVUM voor vragen of advies over verpakkingskansen

Hoe ?groen? en kritisch op kosten bent u als e-commercebedrijf bij het verzenden van pakketten? Heeft uw bedrijf of organisatie het duurzame verpakkingsproces op orde, of is er nog voldoende ruimte voor verbetering? SALVUM helpt u graag bij het bepalen van de meest geschikte verpakking voor een specifieke klantorder en bij goedkopere terugzendverpakking. Met het grote aantal retouren in de e-commerce (vooral online warenhuizen), is dit een belangrijke kostenbesparing.

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie of advies over kostenbesparende verpakkingen en efficiëntere verpakkings- en transportprocessen. Bel ons gerust op (+31(0) 475 635 805), stuur een e-mail (info@salvum-europe.com) of vul het online contactformulier in. U krijgt snel antwoord.

 
 
Categorie Organisatie Advies