Een recent onderzoek van de boekhouders van het Amerikaanse FreshBooks heeft uitgewezen dat zo’n veertig procent van alle freelancers op z’n minst één factuur van gemiddeld 2.500 dollar  (€ 2.300) open heeft staan. Een flink bedrag om op te wachten, dus. Hoewel daar natuurlijk een stukje fatsoen namens de ontvanger bij komt kijken, zijn er altijd manieren om de betaling op subtiele wijze een beetje te pushen – zonder opdringerig te zijn. Zó zorg je er als zzp’er voor dat je klanten je snel betalen!

Stel een contract op voor je een samenwerking aangaat

Een door beide partijen ondertekend contract detailleert in hoeverre je beschermd bent wanneer een partij onverhoopt niet betaald. Natuurlijk hoop dat je het nooit zover hoeft te komen, maar vooraf een contract opstellen schept in ieder geval duidelijkheid voor zender en ontvanger.

Moedig klanten aan door de betalingsmogelijkheden op te sommen

‘Wil je betalen met een elektronische betaling of via PayPal?’ Een vraag als deze geeft de klant in kwestie niet alleen een keuze, maar zorgt er ook voor dat de betaling alvast wordt gesommeerd, zij het op zeer subtiele wijze.

Splits de factuur in een vooraf en achteraf deel

Het is soms zeer gebruikelijk om vooraf al een betaling te vragen, vooral wanneer het om behoorlijke bedragen gaat. Je weet dan op z’n minst dat de klant serieus is over het project – en de kans is groot dat hij of zij ook spoedig is met de rest van de betaling.

Beloon klanten wanneer ze tijdig betalen

Je kunt er bijvoorbeeld aan denken om vijf procent korting te geven wanneer de klant binnen de gestelde termijn betaalt. En om nog even terug te komen op dat contract – een actie als deze kun je ook in dat contract noemen.

Vermijd het uitdelen van boetes

Sommige organisaties rekenen een extra bedrag bovenop de standaard berekening wanneer een klant later betaalt. Dat is om meerdere redenen niet wenselijk. Als een klant de eerste rekening al niet tijdig heeft betaald, is de kans groot dat hij met de boete ook laat is. Daarnaast doet het je business-relatie ook weinig goeds wanneer je continu dreigt met eventuele sancties.

Bezoek de persoon of het bedrijf bij een te laat betaalde factuur

En nee – niet op een dreigende manier. Een belletje of mailtje is makkelijk te negeren, maar een kleine stop-by niet. Misschien is er wel een legitieme reden voor het te laat betalen. Is dat niet het geval? Dan kan een bezoekje alsnog profijt opleveren door met de persoon in kwestie een betalingsplan op te stellen dat voor beide partijen werkt.

Wees duidelijk over wanneer je betaald wil worden

Facturen versturen is misschien niet je favoriete onderdeel van het bestaan als zzp’er, maar het is essentieel dat je dit tijdig doet en duidelijk bent over wanneer je het verschuldigde bedrag verwacht. Doe je dit niet? Dan geef je daarmee het signaal af dat betaald worden voor jou geen prioriteit is.

Stop met werken

Dit klinkt misschien een beetje rigoureus, maar wanneer een klant zijn of haar betalingsverplichtingen niet nakomt, is het werk tijdelijk neerleggen een efficiënte manier om de touwtjes in handen te nemen.

Maak gebruik van een boekhoudprogramma

De meeste zzp-boekhoudprogramma's geven je een helder beeld van hoe vroeg of laat klanten met hun betaling zijn. Aan de hand daarvan ben je wellicht beter in staat om alle andere tips in de praktijk te brengen. Doe er je voordeel mee!