Jouw product is beter dan die van concurrenten. Zoekt iemand wat jij verkoopt, dan wil je daarom dat ze bij jou uitkomen. Als niemand je echter kan vinden, dan verkoop je niets. Hoe goed je product ook is. Je hebt daarom een website en weet dat je in de zoekmachines vindbaar moet zijn. Klikken ze door, dan moeten ze overtuigd worden om voor jou te kiezen. Doe jij er nu het maximale aan om daarvoor te zorgen? Graag geven we je een aantal handige tips!

#1. Roep op tot de actie

Iedereen die je website bezoekt, is in feite een potentiële klant. Zorg daarom dat je gebruikmaakt van opvallende knoppen voor belangrijke acties. Welke acties dat zijn, hangt af van je dienst of product en of je online of offline wat verkoopt. Je kunt denken aan knopteksten als 'Offerte aanvragen', 'Bestel nu' of 'Meer informatie'. Een bezoeker kan zo gemakkelijk een door jou gewenste handeling uitvoeren.

#2. Neem twijfel weg

Je hebt bij het betalen je vast wel eens afgevraagd of je de juiste keuze maakt. Is het ergens anders misschien goedkoper, kun je het ruilen en is dit wel een kwalitatief product? Moet je kiezen, dan kun je onzekerheid er niet bij gebruiken. Voorkom daarom dat je bezoeker twijfelt en overtuig meteeen dat hij of zij niet verder hoeft te zoeken. Reken je geen verzendkosten, bied je bepaalde garanties of is een offerte altijd vrijblijvend? Wees er zeker van dat je dit benoemt. Het liefst op de plek waar iemand de door jou gewenste handeling kan uitvoeren, zoals in het bestelproces of bij een contactformulier.

#3. Benadruk de beste keuze

Je kunt onderscheidend zijn, omdat je veel producten hebt die een ander niet aanbiedt. Is je aanbod echter zo groot en kan iemand daardoor niet kiezen, dan heb je daar geen baat bij. Iemand die niets besluit, plaatst geen bestelling. Je wilt niet dat bezoekers afhaken, omdat ze onzeker worden over de juiste keuze. Help ze daarom kiezen. Heb je een product dat vrijwel altijd aansluit bij een veelvoorkomende klantwens, maak deze optie dan opvallender. Benoem ook kort waarom het voor die situatie de beste keuze is. Zo schrik je bezoekers niet af met alternatieven, terwijl de beste oplossing eigenlijk al wel bekend is.

#4. Vraag niet meer dan nodig is

Je mag ervan uitgaan dat je bezoeker gemak wenst en zo min mogelijk moeite wil doen. Een lang formulier invullen om een bestelling te kunnen plaatsen, past daar niet bij. Vraag daarom alleen de gegevens die je nodig hebt om een offerte of bestelling te verwerken. Zo is een e-mailadres of telefoonnummer waarop je iemand kunt bereiken handig, maar hoef je bijvoorbeeld een geboortedatum waarschijnlijk niet per se te weten.

#5. Zorg dat je website snel is

Zorgen dat je website snel is, draagt bij aan je succes. Als je pagina's traag laden, dan lukt het niet om je bezoekers een prettige gebruikservaring te bieden. Optimaliseer daarom je afbeeldingen. Dat wil zeggen dat je de bestandsgrootte zo klein mogelijk maakt, zonder dat het afbreuk doet aan de afbeeldingskwaliteit. Denk daarnaast aan caching instellen en gebruik de laatste PHP-versie. Vergeet ook de basis niet en kies kwalitatieve webhosting. Let op of je rekenkracht niet hoeft te delen met anderen, er SSD-opslag wordt gebruikt en of Redis-caching mogelijk is.

Tot slot

Hopelijk heb je wat aan deze tips gehad! Met een aantal relatief eenvoudige, maar effectieve wijzigingen kun je er meer uithalen dan je misschien denkt. Niet alles hoeft in één keer. Begin met het laaghangend fruit en ga dan stap voor stap verder. Veel succes gewenst met het optimaliseren van je website!