Als ondernemer begin je over het algemeen niet met het einde van je onderneming in gedachte. Veel ondernemers hebben dan ook niet echt een plan op dit vlak. Maar, er zal een tijd komen dat je gewenst had dat je hier meer rekening mee had gehouden. Bijvoorbeeld, wanneer je met pensioen wil gaan. Of wanneer je simpelweg toe bent aan een nieuwe uitdaging op een gegeven moment. Een bedrijf verkopen is niet iets dat je even op een luie zondagmiddag doet. Eventjes een advertentie op Marktplaats plaatsen en een bevredigende verkoop realiseren is er niet bij. Een optimale verkoop voorbereiden kost in de meeste gevallen tot wel drie jaar. Maar waar kun je nu praktisch rekening mee houden op een dagelijkse basis?
 
bedrijfsovernames

Creëer SOP’s

SOP is een Engelstalige afkorting en staat voor Standard Operating Procedure. In een notendop houdt dit in dat je alle belangrijke activiteiten en processen binnen je bedrijf uitvoerig documenteert. Zodat een buitenstaander relatief gemakkelijk jouw onderneming ‘binnen kan stappen’ en aan de hand van deze handleidingen het bedrijf op succesvolle wijze kan blijven runnen en hopelijk uitbreiden.

Waar het bij veel MKB organisaties nog wel eens laakt, is dat deze te afhankelijk zijn van de inbreng van de oprichter/eigenaar. Zonder zijn of haar vinger in de pap, stort eigenlijk alles al vrij snel in elkaar als een kaartenhuis.

Maar ook als je geen exit in gedachte hebt, maar gewoonweg jezelf uit de dagelijkse sleur wilt verwijderen en je zaak wil doen laten groeien is het noodzakelijk om SOP’s te ontwikkelen. Dit is onontbeerlijk om je bedrijf te schalen. En schaalbare bedrijven doen het ook zeker beter bij de kopers.

Waardevolle werknemers binden

Het laatste wat een nieuwbakken eigenaar wil is dat talentvolle werknemers vlak na de overname de deur uit lopen. Sowieso, ook al ga je je bedrijf op korte termijn nog niet verkopen, wil je waardevol personeel behouden. Dit kun je o.a. bewerkstelligen door een beloning structuur in te stellen voor de lange termijn, bijvoorbeeld door een oplopende bonus verweven aan jaarlijkse winst vermeerdering.

Stop niet met innoveren en investeren

Hoewel het contra intuïtief lijkt, wil je bij een aankomende geplande verkoop juist niet stoppen met innoveren en de vereiste investeringen daarvoor doen. Je denkt wellicht dit kost alleen maar veel, en ik ben juist van plan uit het bedrijf te gaan stappen. Potentiële kopers zien dit echter anders. Zij willen een bedrijf kopen dat voorbereid is op de toekomst. Dat nu al klaar is om onbenutte mogelijkheden in de markt te verzilveren. Door te verslappen op dit front, zorg je er juist voor dat je bedrijf achter raakt op de concurrentie, wat de verkoopprijs zonder twijfel zal drukken.

Geef je bedrijf een facelift

Ze zeggen wel in het Engels ‘Don’t judge a book by its cover’ maar in de praktijk doen wij mensen toch anders, en dat is niet anders dan bij het uitzoeken van een bedrijf om te kopen. Een eerste indruk maak je maar een keer om er nog een cliché bij te doen. Maar goed, een likje verf, vernieuwd interieur in de receptie, enzovoort, kan wonderen doen voor de uiterlijke vertoning van je bedrijf. Maar ook dit is iets waar je ook wanneer je je bedrijf nog niet wil gaan verkopen, van tijd tot tijd stil bij wil staan. Want ook andere belanghebbenden zoals werknemers en klanten, ook voor hen geldt het oog wil ook wat.

Fiscale en juridische lijken in de kast ruimen

Dit spreekt wellicht voor zich maar geen enkele koper heeft zin in gesteggel met de Belastingdienst of advocaten na een overname. Je kunt ervan uit gaan dat potentiële kopers ook op dit vlak hun ‘due diligence’ grondig zullen (moeten) uitvoeren. Lopende kwesties op fiscaal en juridisch vlak wil je dus echt zoveel mogelijk reeds verholpen hebben. Wees in ieder geval altijd open en transparant!

Divers klantenbestand

De meeste kopers zien liever niet dat het klantenbestand van een onderneming bestaat uit slechts een handvol klanten. Idealiter beslaat geen enkele klant meer dan 10% van de omzet die een bedrijf maakt. Als je erover nadenkt, is deze situatie waarbij een bedrijf zeer afhankelijk is van bepaalde afnemers eigenlijk nooit een situatie die je zou moeten willen of gezond te noemen is. Een klant zegt op en het hele bedrijf krijgt een klap of erger nog betekent het einde van de onderneming in kwestie.

Ontwikkel écht unieke producten of diensten

Kopers zijn ook sceptisch t.o.v. bedrijven die een product of dienst leveren die gemakkelijk of reeds al geëvenaard is door concurrenten. ‘Commoditisering’ van het aanbod staat vrijwel gelijk aan prijserosie. Toegegeven, het komen met producten en diensten die lastig of vrijwel onmogelijk zijn om na te apen door andere instanties is makkelijker gezegd dan gedaan. Vandaar ook het eerder gegeven advies ‘Stop niet met innoveren en investeren’. Innoveren is een continu proces. Niet iets dat je even doet. Het moet in het DNA van je bedrijf zitten als het ware.

Overnameadvies dat waarde toevoegt voor ieder bedrijf

Of je nu doorgaat met de verkoop van jouw bedrijf, of toch besluit om nog even aan het roer te blijven: de adviezen en tips gedeeld in dit artikel helpen iedere onderneming om sterker, meer efficiënt en dus meer waardevol te worden.

Behoefte aan meer advies en tools om je bedrijf te verbeteren? Op onze website Overnameadvies.nl delen we kosteloos en vrijblijvend nuttige apps die ondernemers ondersteunen om vooral zelf zoveel mogelijk in de weer te kunnen zijn met het optimaliseren van hun bedrijf voor evt. verkoop.