Irriteer jij je ook aan die fantasieloze connectie verzoeken op LinkedIn? Nou, dat is bij jouw prospects niet anders. Een gesprek met een B2B prospect op de juist manier starten, daar komt wat timing en creativiteit bij kijken.LinkedIn wordt een leukere plek met deze 5 slimme tips hoe een gesprek te beginnen

Wij verzorgen het bij  benaderen van prospects voor B2B acquisitie met onze dienst Social Runner en leren elke dag wat er wel en niet werkt.

Wat er niet werkt: “Ik zie dat wij enkele connecties delen en wil graag ook wil jou graag toevoegen aan mijn netwerk” Zucht….

Omdat ik graag wil dat LinkedIn een leuke plek blijft, deel ik met plezier 5 ‘conversations starters’ die wel werken:

1. Kies je prospects zorgvuldig en bereid je voor
Ik blijf het roepen: kies je prospects zorgvuldig en besteedt meer tijd per prospect. Dat levert klanten op die veel beter bij je passen en klanten die om de juiste reden bij je kopen.
Ik kan er uren over praten, maar het gaat mij nu om de betere voorbereiding.
Als je minder prospects hebt, kun je ze beter in de gaten houden (zeker met Leadlijsten in LinkedIn Sales Navigator). Dat maakt het mogelijk om op een voor hén goed moment met ze in contact te treden. Jij kunt je toegevoegde waarde dan op het juiste moment inzetten en maakt meer kans op een gelijkwaardige relatie.

2. Stel een vraag over het koop/selectieproces
Jij kunt wel vinden dat zij geschikt zijn als klant, maar vinden zij jou wel geschikt als leverancier?
In plaats van te proberen om ze overtuigen met argumenten, kun je ze beter laten nadenken over hun eigen selectie criteria. Wat is er voor hen belangrijk als het gaat om een leverancier in jouw markt. Wedden dat ze even op je website kijken?
Als ze dan antwoorden, kun je in je LinkedIn bericht schrijven dat je begrijpt dat er voor alles een goed moment is en vragen wanneer het een goed moment zou zijn om een kennismaking voor te stellen.

3. Vraag of hij/zij iemand kent die ….
LinkedIn heeft het graag over je laten introduceren bij een prospect via iemand die je kent. Maar denk een stapje verder.
Probeer niet om jezelf of je product te verkopen, maar vertel welk probleem je oplost en hoe. Vraag dan of zij iemand kennen voor wie het geschikt zou kunnen zijn. In plaats van het opstapelen van tegenwerpingen, zal de prospect gaan nadenken over de koopargumenten. De prospect is slim genoeg om dan te bedenken dat het voor hem of haar zelf ook interessant is.
En als je wel een doorverwijzing krijgt is dat natuurlijk een heel mooie bijvangst!

4. Vraag naar de belangrijkste ‘worries’
Laat merken dat je hun markt kent, maar zeg niet dat je weet wat zij denken of nodig hebben.
Misschien ervaren ze de problemen die jij oplost nog niet of hebben ze andere prioriteiten. Vraag daarom wat voor hen nu het meest urgent en belangrijk is. Als jij nu niet de oplossing bent of hebt voor die worries, dan kun je hen misschien een tip geven of via LinkedIn in contact brengen die al een stap verder is (laat dat nu net één van jouw grootste ambassadeurs zijn…).

5. Maak het persoonlijk
Let op, geen bullshit verhalen hier…

Vertel waarom jij op hem of haar bent gekomen. Vertel dat je bericht het vervolg is op een gesprek dat je hebt gehad met een andere klant of een leverancier. Leg uit hoe dat ging en waarom je verwacht dat het interessant zou kunnen zijn om kennis te maken. Maak heel duidelijk dat dat geen haast heeft en dat je alleen wilt weten of dat klopt en wanneer het uitkomt.

Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden. Met creativiteit en oprechtheid wordt acquisitie een stuk leuker voor jou en voor je prospects. Bovendien zijn er nog meer zaken van invloed op succes bij een connectie verzoek. Lees bijvoorbeeld mijn blog ‘5 tips om deze week meer leads te scoren op Linkedin’

 

Over TachYons
De tips in dit blog worden ook dagelijks toegepast in Social Runner, een dienst waarbij het persoonlijk benaderen van prospects via LinkedIn wordt uitgevoerd voor de opdrachtgever (wel de nieuwe klanten, niet het vele werk). Verder zorgt TachYons met tooling voor intensiever contact tussen opdrachtgevers en hun prospects en meer conversie uit Account Based Marketing.