5 tips om deze week meer te scoren op Linkedin
Je hebt goed nagedacht over je LinkedIn profiel en eindeloos geschaafd aan de teksten die er staan. Maar helpt jouw profiel jouw prospects om jouw connectieverzoek te accepteren?
Bij onderstaande tips ga ik niet uit van jou, maar van je prospect.
- Stop met verkopen op linkedin
Natuurlijk zijn er voorbeelden van mensen die het wel is gelukt, direct verkopen op LinkedIn. Maar in de praktijk vinden mensen het irritant en opdringerig als je direct begint jezelf of je product te verkopen bij het eerste contact.
Wij merken dagelijks, bij bijna elke doelgroep en met nagenoeg elke propositie dat er een betere manier is. Het is altijd beter om je contact te beginnen met echte interesse, met een open vraag
Inspiratie nodig voor goede ‘conversation starters’? Lees ons blog 5 slimme manieren om het gesprek te starten op LinkedIn.
- Maak duidelijk welk probleem jij oplost
Als een onbekende jouw LinkedIn profiel bezoekt, is dan duidelijk welk probleem jij oplost?
Heel veel mensen vertellen alleen wat ze doen of welke producten ze verkopen. Maar de meeste prospects zijn niet op zoek naar jouw product, Ze hebben een probleem dat opgelost moet worden.
Kijk maar op mijn Linkedin profiel (link) Ik leg de nadruk op wat wij voor de klant kunnen uitvoeren (overnemen) en waarom je voor ons zou kiezen (ervaring en tooling).
- Kies je prospects zorgvuldig
Dit roep ik al meer dan 15 jaar: Selecteer minder prospects, die écht bij je passen en geef ze meer aandacht.
Kies organisaties die je goed kunt helpen, zonder erg veel moeite te hoeven doen. Kortweg: kies prospects die écht bij je passen, dat zijn Super Prospects!
Het grote voordeel is dat jouw toegevoegde waarde voor die prospects ook veel duidelijker is. Je hoeft ze bijna niet te overtuigen van jouw kundigheid. Het is alleen de vraag of het uitkomt en of ze (nu) behoefte hebben aan jouw oplossing.
- Gebruik de InMails die je hebt
Om één of andere reden worden InMails bijna niet gebruikt of ze worden verkeerd gebruik. Ik krijg bijna alleen Promoted InMails binnen.
Als je een betaald abonnement hebt op LinkedIn (Premium career/Business of SalesNavigator) dan heb je tot 20 InMails per maand. Dat tegoed vervalt na 3 maanden, dus een goede kans dat je er tientallen tegoed hebt!
InMails zijn ideaal voor het benaderen van je Super Prospects. InMails passen ook erg goed bij de laatste tip. Maar voordat ik de laatste tip ga noemen eerst nog 2 (extra tips) over InMails.
- Korte Onderwerpregel
Vertel in 5 woorden waar de mail over gaat “Vraag over inkoop aanpak van [Bedrijfsnaam]”
- Korte mail
Natuurlijk heb je in een InMail niet de beperking van de 300 karakters die je in een Connectieverzoek kunt toevoegen. Maar dat wil niet zeggen dat het een goed idee is om meteen al je verkoopargumenten en referenten op te sommen. Lees nog een keertje Tip 1 en 2 😊
InMails werken veel beter dan Cold Emailing, vermoedelijk omdat LinkedIn een vertrouwde omgeving is. LinkedIn heeft ook geen SPAM box…
- Doe meer pogingen per (Super) prospect
Geloof het of niet, maar deze tip is ook bekeken vanuit de prospect. Veel verkopers doen simpelweg te weinig pogingen om met een prospect in contact te komen.
Je hebt het zelf toch ook weleens, dat iemand een bericht stuurt terwijl je het heel erg druk hebt of hebt er nu gewoon geen zin in of je ziet de toegevoegde waarde niet omdat je het probleem nu niet hebt.
Geef het niet op na de 1e keer. Blijf jouw Super Prospects over een langere termijn benaderen, maar voorkom irritatie. Probeer eens een andere contactpersoon, een andere oplossing of een andere aanleiding (een webinar, een white paper, een referentenverhaal). Als je 3-4 pogingen doet over een periode van een paar maanden is de kans op succes veel groter.
Stuur eerst een connectieverzoek (na paar weken intrekken) en probeer eens een InMail. Stuur 2 maanden later opnieuw een connectieverzoek, maar dan met een andere vraag / aanleiding. Let op! Er is meer dan LinkedIn, probeer ook eens een telefoontje of stuur iets via de ouderwetse post.
Je zult je onderscheiden van je concurrenten en meer leuke klanten vinden die goed bij je passen. Succes!
Over TachYons
De tips in dit blog worden ook dagelijks toegepast in Social Runner, een dienst waarbij het persoonlijk benaderen van prospects via LinkedIn wordt uitgevoerd voor de opdrachtgever (wel de nieuwe klanten, niet het vele werk). Verder zorgt TachYons met tooling voor intensiever contact tussen opdrachtgevers en hun prospects en meer conversie uit Account Based Marketing.