Cold calling naar kleine bedrijven verboden! Wat mag nog wel?
Cold calling onder de nieuwe SPAMwet. Wat zijn de mogelijkheden voor acquisitie? Kun je prospects en klanten nog wel benaderen?
Nu ook Cold calling naar ZZP-ers, eenmanszaken en maatschappen verboden
Er gelden nieuwe regels voor het telefonisch benaderen van ‘natuurlijke personen’. Het was al niet toegestaan om bedrijven zomaar te mailen. Nu is het ook niet meer toegestaan om ongevraagd contact op te nemen met kleine ondernemers of ondernemingen.
Wat in de volksmond de “SPAM wet” heet, is eigenlijk de Telecom wet (Tw). Daar is per 1 juli 2021 het één en ander aan veranderd. Daarmee is een grijs gebied in de acquisitie nu heel duidelijk: een ZZP-er, eenmanszaak of maatschap is een natuurlijke persoon (geen rechtspersoon, zoals bijvoorbeeld een BV). En ook die mag je nu dus niet meer ongevraagd benaderen.
Van Opt-out naar Opt-in. Wat gaat er veranderen?
Voor natuurlijke personen geldt een Opt-in systeem. Wil je ze bellen, dan moet je daarvoor vooraf een duidelijke toestemming van ze hebben gekregen. Dat mag ook een vinkje zijn bij een formulier, maar dan moet er wel duidelijk vermeld staan waarover je ze eventueel gaat bellen. Al is hier in de Telecom wet (nog) niets over opgenomen, heeft zo’n toestemming een concrete aflooptermijn. Die kan de minister later nog toevoegen met een Algemene Maatregel van Bestuur.
Als iemand gratis iets kan downloaden van je website of meedoet aan een actie is hij nog geen klant. Ook deze prospects moet je expliciet toestemming laten geven als je ze wilt nabellen. Je zult de teksten bij de formulieren op je website dus even moeten aanpassen. Als je expliciet benoemt waarover je eventueel contact opneemt en een opt-out mogelijkheid geeft, zit je helemaal goed!
Wat mag er dan wel?
Bellen mag, mits je daarvoor toestemming hebt gekregen.
Voor het benaderen van nieuwe prospects via LinkedIn heb je deze toestemming niet nodig. LinkedIn spint dus garen bij deze wetswijziging. Naar onze commerciële acquisitie dienst “Social Runner” is dan ook nu al meer vraag.
Denk dus goed na als een acquisitieplan maakt: welke kanalen kan ik gebruiken voor welke producten/diensten? Voor een slim en gratis acquisitie plan kun je verder lezen in ons andere artikel op MultiRaedt: In 8 stappen een compleet acquisitieplan.
En bestaande klanten, die mag ik toch wel bellen?
Ja, dat mag. Net als voor het mailen an klanten (zonder expliciete toestemming) gelden wel duidelijke voorwaarden.
- Er moet een financiële transactie zijn aangegaan door de klant waarbij het telefoonnummer is gegeven en waarbij het mogelijk was om een opt-out te kiezen.
- Je mag alleen bellen over een eigen en soortgelijk aanbod of voor het verlenen van service (enkel informerend van aard) vanuit dezelfde juridische entiteit.
Net als bij de ‘SPAM wet’ zullen er in de praktijk waarschijnlijk geen boetes volgen als je een keer iemand belt nadat je die persoon hebt ontmoet op een netwerkborrel of beurs. Alleen grove overtreders van de Telecom wet hebben tot nu toe boetes gekregen. Dat ging wel meteen om flinke bedrage.
Voor meer details in informatie hier een paar links naar interessante pagina’s
Officiële publicatie wetswijziging lees je hier: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2021-173.html
FAQ van DDMA lees je hier: De meest gestelde vragen over de nieuwe regels voor telemarketing - DDMA
Acquisitiedienst op Linkedin: Social Runner https://www.tachyons.nl/socialrunner/
Ik ben benieuwd naar wat voor invloed dit zal hebben op de bedrijven en op welke nieuwe manieren men klanten dan wel zal benaderen. Bellen was namelijk een veel gebruikte optie.