Mede door de coronapandemie zit het aantal online aankopen enorm in de lift. Maar liefst 98 procent van alle Nederlanders shopt weleens online. Ruim de helft daarvan – 56 procent – doet dat ook weleens bij een webshop uit het buitenland. Bijna tachtig procent geeft aan daarbij veel waarde te hechten aan de betaalveiligheid. En tóch gaat het juist op dat terrein relatief vaak mis. Hoe kan dat en wat is eventueel een oplossing voor dit probleem?

Shoppen bij buitenlandse webshops is populair. Het zijn voornamelijk jongeren die – op dat terrein – verder kijken dan de landgrenzen, hoewel ook zestigplussers zich vaker wagen aan pakketjes uit andere landen.

Zo’n overzeese order verloopt lang niet altijd even voorspoedig. Van alle consumenten die aankopen doen in een buitenlandse webshop, geeft maar liefst een derde aan dat ze weleens te maken hebben gehad met een bestelling die nooit arriveerde.

Daar komt nog eens bij dat een op de vijf online shoppende Nederlanders in aanraking is gekomen met een malafide webshop. Geen beste cijfers, dus.

Verkeerde inschatting

De redenen achter deze problemen variëren, maar hebben veelal te maken met het maken van verkeerde inschattingen vooraf. Een groot deel van de online shoppers – 27 procent – denkt bijvoorbeeld dat het gebruik van iDEAL hun aankoop verzekert. Een nóg groter deel – 39 procent – denkt daarmee een aflevergarantie te hebben bedongen. 

Needless to say: beide beweringen zijn onjuist. Een online betaling verzekert je meestal geenszins tegen diefstal, verlies of beschadiging. Gebeurt dit onverwachts en onverhoopt? Dan ben je doorgaans gewoon je geld kwijt. Helaas.

Creditcards als oplossing

Een mogelijke oorzaak van deze verkeerde inschattingen is de verwarring met een creditcard of zakelijke creditcard. Een betaling met een creditcard biedt namelijk wél de nodige aankoopbescherming. 

Probleem is echter dat relatief weinig mensen gebruikmaken van creditcards. Dat heeft ook te maken met het feit dat eventueel geïnteresseerden hier soms niet voor in aanmerking komen.

Ruim 95.000 aanvragen voor een creditcard worden jaarlijks afgewezen, zo meldt de International Card Services (ICS). De meest opgegeven redenen hiervoor zijn een laag inkomen (minder dan €1.150 netto per maand) en een BKR-registratie.

Zo’n twintig procent van alle Nederlanders heeft echter een inkomen lager dan €1.150. Dit percentage ligt bij jongeren onder de dertig jaar, de doelgroep die juist veel aankopen via buitenlandse webshops doet, zelfs op veertig procent. Ze maken desondanks geen aanspraak op een creditcard. 

En dat willen ze wél – zo meldt de ICS. 45 procent van alle Nederlanders zonder creditcard vindt dat je een creditcard moet kunnen krijgen wanneer dit financieel verantwoord is. 

ICS GO Card

Vandaar dat de ICS heeft gewerkt aan een soort tussenoplossing genaamd de ICS GO Card. Bezitters van een ICS GO Card kunnen hier vooraf een bedrag op zetten – zonder limietstelling. De werking is verder hetzelfde als die van een creditcard. Dat houdt dus in dat mensen met een ICS GO Card aankopen kunnen doen in buitenlandse webshops mét aankoopbescherming.

Een verantwoord alternatief voor iedereen die – om welke reden dan ook – niet in aanmerking komt voor een creditcard. Het is echter óók een aanrader voor ondernemers: die kunnen de betaalveiligheid tenslotte ook verkeerd inschatten. De ICS GO Card functioneert dan als een soort vervanging van de zakelijke creditcard.

Wil je meer weten over dit soort nieuwe mogelijkheden? Hou dan ZakelijkBankieren.nl in de gaten!