Een van de belangrijkste principes voor het opbouwen van een succesvol blog is vertrouwen. Mensen zijn geneigd om zaken te doen met individuen of bedrijven die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen. Dit geldt niet alleen voor marketing in het algemeen, maar in het bijzonder voor bloggen dat gaat over personal branding, netwerken en een lezerspubliek.

Dit betekent dat je als blogger betrouwbaar en authentiek moet zijn in wat je deelt. Door waardevolle en accurate informatie te verstrekken, bouw je geloofwaardigheid op bij je lezers. Vertrouwen is essentieel voor het creëren van een loyale en betrokken lezersgemeenschap. Zorg ervoor dat je transparant bent over wie je bent en wat je expertisegebied is, en wees eerlijk in je communicatie. Dit zal helpen om een sterke band op te bouwen met je publiek en hen aan te moedigen om terug te blijven komen naar je blog.
 
succesvol bloggen
 

Hoe zijn vertrouwen en bloggen met elkaar verbonden?

Vertrouwen en bloggen hebben een diepgaande relatie. Bloggen is een strategie waarbij waardevolle en relevante inhoud wordt gecreëerd en gedeeld om een doelgroep aan te trekken, te betrekken en te behouden. Vertrouwen is hierbij essentieel, omdat het de basis vormt van de relatie tussen een product/dienst en de doelgroep.

Hier zijn enkele manieren waarop vertrouwen en bloggen met elkaar verbonden zijn:

  • Inhoud van hoge kwaliteit: Vertrouwen wordt opgebouwd door consistente, relevante en waardevolle inhoud te leveren. Wanneer je waardevolle informatie deelt die je doelgroep helpt, vergroot dit het vertrouwen van de consument/afnemer in dat product of dienst.
  • Transparantie: Transparantie in bloggen, bijvoorbeeld door openlijk uitdagingen en oplossingen te bespreken, bevordert het vertrouwen. Wanneer eerlijk en open wordt gecommuniceerd over het product of dienst, ontstaat er meer verbondenheid en vertrouwen.
  • Consistente boodschap: Een consistente boodschap in de content helpt bij het opbouwen van geloofwaardigheid. Wanneer consequent dezelfde waarden, stem en boodschap worden uitgedragen, ontstaat er vertrouwen dat het product of de dienst betrouwbaar is.
  • Interactie en betrokkenheid: Bloggen moedigt interactie aan. Wanneer er wordt gereageerd op vragen, opmerkingen en feedback van consumenten en afnemers, groeit het vertrouwen omdat zij zich gehoord en gewaardeerd voelen.
  • Klantgetuigenissen en casestudy's: Het delen van echte verhalen van klanten (bijvoorbeeld via getuigenissen, casestudy's of reviews) in de content kan geloofwaardigheid toevoegen en het vertrouwen vergroten. Woorden en aanbevelingen van anderen die jou promoten hebben veel meer gewicht dan wanneer je jezelf promoot. Daar komt bij dat we nou eenmaal sociale wezens zijn. Dat betekent dat we vaak samen beslissingen nemen, dingen kopen die anderen aanbevelen en dat we degenen vertrouwen die anderen vertrouwen.

In essentie is bloggen een krachtig middel om vertrouwen op te bouwen en te versterken. Door waarde toe te voegen, transparant te zijn en een oprecht engagement aan te gaan, kunnen duurzame relaties met consumenten en afnemers worden opgebouwd die gebaseerd zijn op vertrouwen en geloofwaardigheid.

Enkele principes die gelden bij het opbouwen van vertrouwen

  • Vertrouwen opbouwen kost tijd: de meeste mensen zijn al jarenlang blootgesteld aan marketingberichten, bordenvol met allerlei beloftes die vervolgens niet zijn waargemaakt. Dat maakt mensen nogal wantrouwend. Dat wantrouwen ombuigen in vertrouwen kost in de regel gewoonweg tijd.
  • Vertrouwen moet je verdienen: je zult moeten aantonen dat je het vertrouwen waardig bent. Dat betekent dat je gedurende een bepaalde tijd waardevolle en nuttige informatie zult moeten verstrekken zonder daarvoor een tegenprestatie te verlangen. Elke keer dat je oprecht en genereus het leven van je lezers verbetert, doe je als het ware een storting in de vertrouwensbank van je lezer.
  • Wees oprecht jezelf: jezelf presenteren als iemand die je niet kunt zijn, beloftes doen die je niet kunt waarmaken en beweringen doen die niet waar zijn, leiden op den duur tot teleurstelling, boosheid en desillusie. Het gevolg is een vertrouwensbreuk. Het is dus het beste om jezelf te zijn, mensen te laten weten wat je wel en niet weet en transparant te zijn over je motieven. Deel je verhalen van mislukkingen evenals je successen. Erken je fouten. Dit alles maakt je menselijker, meer herkenbaar en helpt om vertrouwen op te bouwen.

Vertrouwen is onmisbaar voor langdurig succesvol bloggen

Er zijn korte termijn strategieën om snel resultaten te boeken met bloggen. Door uitgekookte copywriting en een goede positionering in zoekmachines kun je mensen waarschijnlijk overtuigen om bepaalde producten te kopen of diensten af te nemen. Wil je echter blijvende invloed opbouwen, dan zal vertrouwen een rol moeten spelen. Vertrouwen is zo fundamenteel dat het eigenlijk geen verdere toelichting behoeft. Het is gewoon een kwestie van gezond verstand.

NB: Voor hen die nog twijfelen over het nut van zakelijk bloggen: mijn 30 pro argumenten op een rij

Wil je invloed opbouwen, een gerespecteerd product of dienst in de markt zetten en een gezaghebbende website creëren, dan heb je een veel betere kans als mensen je daadwerkelijk vertrouwen.

De keerzijde is dat een gebrek aan vertrouwen of erger nog, verbroken vertrouwen je bedrijf ernstig kan schaden, reputaties kan vernietigen en jaren van hard werken te niet kan doen.

Voor succesvol bloggen op lange termijn is het opbouwen en behouden van vertrouwen dus cruciaal!

 
Wil je meer weten over bloggen, raadpleeg dan onze zeer praktische blogcursus. Wij kunnen je ook begeleiding geven bij het bloggen en publiceren van je blogs. Bekijk daarvoor onze publicatieservice.