Digitale transformatie

De impact van de digitale transformatie verhoogt de complexiteit van wat er om ons heen gebeurt en raakt ons allemaal. In ons boek ‘Zie je Big Picture’ hebben we uitgewerkt dat het gaat om je identiteit, inzicht en initiatief in samenhang vorm te geven. Hiermee onderken je patronen en kun je de context waarin je werkt en leeft duiden.

Ons verhaal

Wij zijn goed in het omzetten van informatie (hoe onvolledig ook) in een consistent verhaal. Binnen dat verhaal lossen we problemen op. Door de digitale transformatie neemt de complexiteit van probleemstellingen toe. De vraag wordt dan ook steeds meer of ons verhaal wel recht doet aan wat er om ons heen gebeurt.
 
probleemoplossingen
 

Methodische aanpak

Een probleem is een situatie die om een keuze vraagt. Crack IT is een methode om te komen tot effectieve probleemoplossing. Het dwingt je om verschillende facetten van problemen binnen een bepaalde methodiek te belichten en aan te pakken. De aanpak volgens Crack IT werkt als volgt:

  • C - Center. Uitwerking: Identificeer het kernprobleem; kies de juiste probleemoplossende methode (hypothese formuleren; probleemstructuur vertalen naar deelvragen; ; verzamel het juiste team
  • R – Reframe. Uitwerking: herformuleer het probleem; bekijk het vanuit verschillende perspectieven; zorg voor een scherpe probleemstelling
  • A- Analyze. Uitwerking: pas de gekozen methode toe; verzamel en analyseer data; test hypotheses of werk deelvragen uit
  • C – Conclude. Uitwerking: trek heldere conclusies; ontwikkel concrete aanbevelingen; valideer deze
  • K – Kommunicate. Uitwerking: bereid presentatie voor; focus op kernboodschap; anticipeer op vragen/zorgen
  • IT - Impact & Tell. Uitwerking: zorg voor implementatie; monitor resultaten; deel leerevaringen

Twee perspectieven

Probleemoplossingen doen we vanuit twee perspectieven. Het analytisch perspectief is systematisch, methodisch en gestructureerd en gebaseerd op data en feiten. Het intuïtieve perspectief is gebaseerd op ervaring en patroonherkenning, kent een instinctieve besluitvorming waarbij vertrouwd wordt op de eigen expertise. Het belangrijkste is om bewust te zijn van welk perspectief je gebruikt en wanneer je moet overschakelen naar de andere aanpak.

Hybride aanpak

Een effectief verhaal is een hybride aanpak het meest effectief. Analyses maken het mogelijk uit te leggen hoe je tot de probleemoplossing bent gekomen; intuïtie werkt als je snel tot besluitvorming moet komen. Doe dat dan zo dat je het wel kunt uitleggen. Hypothese op basis van intuïtie ga je erna analyseren; die intuïtie zet je dan weer in om de analyse te interpreteren.

Voorbeeld: een bestuurder heeft het gevoel dat er elementen in de bedrijfscultuur zijn die suboptimaal zijn. De probleemoplossing vindt plaats door een analyse via een medewerkers-enquête en data-analyse van verloop, hoogte van het ziekteverzuim etc. De uitkomsten van de analyse worden vanuit de eigen intuïtie geïnterpreteerd.

Literatuur

Garette, B., C. Phelps en O. Sibony. (2018). Cracked it! How to solve big problems and sell solutions like to strategy consultants. Palgrave MacMillan
Woldendorp, H., H. de Groot, T. Woldendorp en C. Boven. Zie je Big Picture. Transformeer succesvol! Amsterdam: SWP