Zie je Big Picture: Hoe organiseer je een digitale transformatie?
Digitale transformatie
De impact van de digitale transformatie verhoogt de complexiteit van wat er om ons heen gebeurt en raakt ons allemaal. In ons boek ‘Zie je Big Picture’ hebben we uitgewerkt dat het gaat om je identiteit, inzicht en initiatief in samenhang vorm te geven. Hiermee onderken je patronen en kun je de context waarin je werkt en leeft duiden.
Ontwikkeling strategie
De digitale transformatie begint met een heldere, samenhangende strategie, waarbij de strategie richting en samenhang geeft aan alle digitale initiatieven. De klant staat centraal in de digitale transformatie: alle technologische veranderingen moeten de klantervaring verbeteren. Data geldt uiteraard als een waardevol bedrijfsmiddel.
Ontwerp
Het organisatieontwerp maakt technologische wendbaarheid mogelijk. Talentmanagement is gericht op de synergie tussen menselijke expertise en technologische mogelijkheden. Steeds belangrijker wordt het waarborgen van privacy, transparantie en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ethische aspecten van digitale transformatie worden steeds meer belicht.
Hoewel de digitale transformatie uiteindelijk alle onderdelen van de organisatie gaat vormen is een gefaseerde aanpak (Systemische Ontwikkel Matrix) belangrijk. Het willen bereiken van (te) snelle resultaten kunnen belemmerend zijn voor de inbedding in de organisatie. De inzet van digitale technologieën kent niet alleen een implementatietraject maar ook een adoptie en gebruik strategie.
Van de 20e naar de 21e eeuw
De digitale transformatie vraagt dat kritisch wordt gekeken naar modellen uit de 20e eeuw. Belangrijk is in ieder geval om systemisch te kunnen denken. Effectieve verandermodellen kennen de volgende principes: ontwikkel een klimaat en manier van denken; cultuur eerst; gebruik technologie om verandering mogelijk te maken; zorg voor zelforganisatie; denk systemisch; ontwikkel modellen die voor managers werken, niet alleen voor specialisten; denk schaalbaar; bouw innovatie en creativiteit in; gebruik gedragswetenschappelijke kennis; betrek en communiceer voortdurend; vertrouw en je zult vertrouwen krijgen; spreek agile; bereid je voor op de toekomst van werk.
Wat speelt voor ons?
Op het niveau van medewerkers gaat het om: digitale geletterdheid; data-bewustzijn; cybersecurity basics; online samenwerken; experimenteerhouding; kunnen interpreteren van data; ethisch handelen; omgaan met onzekerheid; kansen zien; voorbeeldgedrag.
Literatuur
Claes, T. (2020). De gulden snede van de digitale transformatie. Strategie, mensen en technologie én uitvoering in goddelijk evenwicht. Uitgeverij Doorbraak
Jeninga, A. en H. Woldendorp. (2022). Ontwerp voor digitale transformaties van (zorg) organisaties. Werken met de Systemische Ontwikkel Matrix. Amsterdam: SWP
Woldendorp, H., H. de Groot, T. Woldendorp en C. Boven.(2022) Zie je Big Picture. Transformeer succesvol! Amsterdam: SWP