‘ Aan de andere kant van de heuvel’: het belang van nieuwsgierigheid
‘Let go of "the ABCs": assumptions, biases, and certainty’ (Shigeoka).
Patronen
De impact van de digitale transformatie verhoogt de complexiteit van wat er om ons heen gebeurt en raakt ons allemaal. In ons boek ‘Zie je Big Picture’ hebben we uitgewerkt dat het gaat om je identiteit, inzicht en initiatief in samenhang vorm te geven. Hiermee onderken je patronen en kun je de context waarin je werkt en leeft duiden.
Nieuwsgierigheid
Nieuwsgierig biedt de mogelijkheid uit te zoeken wie je werkelijk bent, wat je waarden zijn en wat je wilt bereiken. Het stelt je in staat om jezelf en de wereld om je heen te verkennen zonder vast te zitten in beperkende overtuigingen of automatische reacties. Nieuwsgierigheid heeft als effect je blik te verbreden en voorbij je eigen perspectief te kijken. Door nieuwsgierig te zijn naar de ervaringen, gedachten en emoties van anderen, kun je nieuwe inzichten krijgen die je wereldbeeld verruimen.
Het leuke is dat door nieuwsgierig te zijn je jezelf toestemming geeft om fouten te maken, omdat deze fouten vaak de grootste leerervaringen bieden. In plaats van falen te zien als iets negatiefs, moedigt nieuwsgierigheid je aan om het te zien als een kans om te groeien, te verbeteren en verder te verkennen. Nieuwsgierig zijn naar anderen impliceert actief luisteren, vragen stellen en een dieper begrip ontwikkelen van de gedachten, gevoelens en motivaties van anderen.
Belemmeringen
Er zijn verschillende factoren die nieuwsgierigheid kunnen belemmeren. De angst om fouten te maken of niet goed genoeg te zijn kan ons ervan weerhouden om nieuwe dingen te proberen of vragen te stellen. Wanneer we vastzitten in routinematige activiteiten zonder ruimte voor verkenning, kan nieuwsgierigheid afnemen. Als we twijfelen aan onze eigen vaardigheden of capaciteiten om nieuwe informatie te verwerken, kan dit hun nieuwsgierigheid verminderen. Daar speelt mee dat in de huidige (digitale) wereld we voortdurend omgeven zijn door een enorme hoeveelheid informatie. Dit kan leiden tot gevoelens van overweldiging, waardoor mensen minder geneigd zijn om actief op zoek te gaan naar nieuwe kennis.
Reizen
Het gaat niet alleen om het eindpunt, maar ook om de reis. Als we alleen geïnteresseerd zijn in het einddoel en niet in de ontdekkingsreis, verliezen we vaak de motivatie om nieuwe dingen te verkennen. Er is dus een scala aan belemmeringen om nieuwsgierig te zijn. Het herkennen ervan geeft zicht om van deze kant van de heuvel naar op de andere kant te gaan. Door open te staan wat er om je heen gebeurt heb je bovendien minder last van stress. Binnen organisaties leidt nieuwsgierigheid tot een groter adaptief vermogen van zowel individuen als teams.
Literatuur
Shigeoka, S. ( 2023). Seek: How Curiosity Can Transform Your Life and Change the World. Balance
Woldendorp,H., H. de Groot, T. Woldendorp en C. Boven. Zie je Big Picture. Transformeer succesvol! Amsterdam: SWP