Zie je Big Picture: het belang van empathie
Patronen
De impact van de digitale transformatie verhoogt de complexiteit van wat er om ons heen gebeurt en raakt ons allemaal. In ons boek ‘Zie je Big Picture’ hebben we uitgewerkt dat het gaat om je identiteit, inzicht en initiatief in samenhang vorm te geven. Hiermee onderken je patronen en kun je de context waarin je werkt en leeft duiden.
Strategie
Leiden wordt vaak gezien als de goede dingen doen (effectiviteit) en management als de dingen goed doen (doelmatigheid). Leiderschap is daarom vaak gericht op het uitdenken van de koers en het controleren dat die koers ook wordt uitgezet. We zien vaak dat van leiders verwacht wordt dat zij strategieën ontwikkelen. Je kunt echter beide rollen verbreden door mensen in de organisatie ook te ondersteunen, te begrijpen en te helpen genezen van eventuele beperkingen die ze in hun professionele of persoonlijke leven ervaren. Dit helpt bij het creëren van een veilige en ondersteunende omgeving voor hun teams.
Welzijn
Van leidinggevenden mag verwacht worden dat ze eerlijk en transparant te zijn. Ze moeten consistent handelen volgens hun waarden en principes, wat vertrouwen opbouwt en de relatie tussen hen en hun team versterkt. Dit werkt het beste als ze zich niet alleen verantwoordelijk voelen voor het welzijn van anderen, maar ook voor hun eigen welzijn. Dit betekent dat leidinggevenden hun eigen fysieke, emotionele en mentale gezondheid serieus moeten nemen.
Door zo je leidinggevende rol in te vullen worden kansen gecreëerd voor medewerkers om te groeien, nieuwe vaardigheden te leren en zich uitgedaagd te voelen in hun werk. Leidinggevenden moeten dus consistent gedrag vertonen dat de cultuur die ze willen creëren weerspiegelt. Dit kan bijvoorbeeld door initiatieven te ondersteunen die het welzijn van medewerkers bevorderen of door empathie te tonen in moeilijke tijden.
Empathie
Empathie is het vermogen om de gevoelens, gedachten en perspectieven van anderen te begrijpen en je in hun situatie in te leven. Er is begrip over wat hun teamleden belemmert en kunnen acties worden uitgezet om obstakels te overwinnen. Empathie stelt je ook in staat om problemen vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Als het goed is leidt dit tot oplossingen die rekening houden met de verschillende behoeften en emoties van teamleden. Je begrijpt wanneer het nodig is om de aanpak aan te passen, bijvoorbeeld bij stressvolle situaties.
Literatuur
Janni, N. (2022). Leader as healer. A new paradigm for 21st-century leadership. LID Publishing
Woldendorp,H., H. de Groot, T. Woldendorp en C. Boven. Zie je Big Picture. Transformeer succesvol! Amsterdam: SWP