Patronen

De impact van de digitale transformatie verhoogt de complexiteit van wat er om ons heen gebeurt en raakt ons allemaal. In ons boek ‘Zie je Big Picture’ hebben we uitgewerkt dat het gaat om je identiteit, inzicht en initiatief in samenhang vorm te geven. Hiermee onderken je patronen en kun je de context waarin je werkt en leeft duiden.

Effectief?

strategieOrganisaties ontbeert het regelmatig aan een strategie die door medewerkers als effectief wordt gezien. Dit valt te doorbreken door je te richten op de echte, vaak verborgen, kernproblemen. Een succesvolle strategie vertaalt zich naar concrete acties en beslissingen. Het vereist een duidelijke gerichtheid op wat er gedaan moet worden om het kernprobleem effectief aan te pakken. De rol van leidinggevenden is het inzichtelijk maken van de strategische keuzes en teams in staat stellen om zich te concentreren op wat echt belangrijk is.

Werkmodel

Een werkmodel hiervoor ziet er als volgt uit. Begin met het verzamelen van relevante gegevens over de situatie. Dit kunnen zowel kwantitatieve gegevens (cijfers, statistieken) als kwalitatieve gegevens (feedback van medewerkers, klanten of andere belanghebbenden) zijn. Bij kwantitatieve gegevens kijk je naar statistische afwijkingen van de norm. Bij kwalitatieve gegevens kijk je naar pijnpunten, frustraties of zaken die niet goed functioneren.

De kunst is onderliggende patronen te herkennen. Een techniek hierbij is de ‘5 keer waarom’ vraag om tot de dieperliggende oorzaken van een probleem te komen. Dit houdt in dat je steeds vraagt: "Waarom gebeurt dit?" en vervolgens het antwoord gebruikt om een dieper probleem te ontdekken. Het doel is om voorbij de symptomen te kijken en de fundamentele oorzaak te vinden.

Dan volgt de systemische blik. Je probeert te begrijpen hoe verschillende factoren elkaar beïnvloeden. Welke processen, systemen of gedragingen dragen direct bij aan het probleem? Bekijk hoe de verschillende onderdelen van de organisatie of het systeem met elkaar verbonden zijn. Wat zijn de zwakke schakels? Dit kan helpen bij het ontdekken van de kern van het probleem.

Probeer het probleem op verschillende manieren te herformuleren. Dit helpt je om het vanuit diverse invalshoeken te bekijken. Soms kan een nieuwe formulering leiden tot nieuwe inzichten of oplossingen.

Literatuur

Rumelt, R.P. (2022). The crux. How leaders become strategists. Profile Books
Woldendorp, H., H. de Groot, T. Woldendorp en C. Boven. Zie je Big Picture. Transformeer succesvol! Amsterdam: SWP