‘We need to invent a new kind of learning that leverages existing knowledge’(Marcus en Davis, p.176)

Leren

onszelf ontwikkelenIn ons boek ‘Ontwerp voor digitale transformaties’ hebben we de ontwerpeisen beschreven die de digitale transformatie vraagt. Tevens hebben we de veranderkundige interventies beschreven die noodzakelijk zijn of ontwikkeld moeten worden. De digitale transformatie verandert niet alleen organisaties, maar ook de manier waarop mensen werken, leren, communiceren en zich ontwikkelen.

Technologie heeft de manier waarop we een loopbaan opbouwen en vaardigheden ontwikkelen veranderd. Het internet bijvoorbeeld biedt toegang tot onbegrensde kennis en educatieve bronnen, waardoor mensen nieuwe vaardigheden kunnen leren, zelfs zonder formele opleidingen. Daarnaast stelt technologie ons in staat om op flexibele manieren te werken.

Digitale identiteit

Daarnaast geldt dat in een wereld die steeds meer online is, de manier waarop we ons presenteren op sociale netwerken, professionele platforms en online gemeenschappen steeds belangrijker wordt. Die digitale identiteit heeft gevolgen voor hoe we ons verbonden voelen met anderen en hoe we ons zelf definiëren.

Enerzijds kan technologie toegang bieden tot nieuwe kansen, maar anderzijds kunnen de voordelen van digitale transformatie ongelijk verdeeld zijn tussen verschillende sociaaleconomische groepen of generaties. Digitale technologieën kunnen de motivatie en betrokkenheid van medewerkers zowel positief als negatief beïnvloeden. Aan de ene kant kunnen technologieën de werkervaring verbeteren door taken te automatiseren en werknemers in staat te stellen flexibeler te werken. Aan de andere kant kunnen overmatige digitalisering en technologie-afhankelijkheid leiden tot gevoelens van isolatie of burn-out.

En weer leren

Organisaties staan steeds meer voor de uitdaging om waarden en gedragingen te veranderen die het mogelijk maken om technologie effectief te integreren in de werkprocessen. Dit betekent dat we permanent geschoold worden in digitale technologieën, databeheer en nieuwe werkmethoden. Het gaat om het creëren van een cultuur van continu leren, waar we ons voortdurend aanpassen aan nieuwe technologieën en trends.

Literatuur

Jeninga, A. en H. Woldendorp. (2022). Ontwerp voor digitale transformaties van (zorg) organisaties. Werken met de Systemische Ontwikkel Matrix (SOM). Amsterdam: SWP
Marcus, G. en E. Davis. (2019). Rebooting AI. Building Artificial Intelligence we can trust. Pantheon Books
Setia, P. (2024). Purpose: Digital Transformation of individuals, organizations, and societies. Keystones Books