Kun je transities vertalen naar een effectieve strategie?
‘The first essential principle in transformation is to develop strategic clarity and commitment’ ((Iansiti en Lakhani, p. 111)
Patronen
De impact van de digitale transformatie verhoogt de complexiteit van wat er om ons heen gebeurt en raakt ons allemaal. In ons boek ‘Zie je Big Picture’ hebben we uitgewerkt dat het gaat om je identiteit, inzicht en initiatief in samenhang vorm te geven. Hiermee onderken je patronen en kun je de context waarin je werkt en leeft duiden.
Strategisch denken
Het vermogen om strategisch te denken is cruciaal voor effectief leiderschap. Dit houdt in dat je zowel de huidige situatie als de toekomstige trends moet begrijpen en je strategieën daarop moet afstemmen. Het gaat er steeds om het juiste probleem te identificeren om die op te lossen. Vaak denken we dat we een probleem oplossen, maar ze behandelen slechts een symptoom. Het is van cruciaal belang om te begrijpen wat de werkelijke oorzaak van het probleem is om duurzame oplossingen te ontwikkelen.
Effectiviteit (eigen strategie)
Branddoctors (https://www.branddoctors.com/) heeft een onderzoek gedaan naar de effectiviteit van strategieontwikkeling. Managers hebben het nodige aan te merken op de strategie van hun organisatie. Velen vinden de strategie onvoldoende inspirerend, niet helder genoeg of onrealistisch.
De kunst zit is een strategie te formuleren die die oog heeft voor het grote plaatje (Big Picture), maar ook via concrete acties tot leven komt op de werkvloer. Uit het onderzoek onder 300 Nederlandse directeuren en managers blijkt dat zij vinden dat het succes van een organisatiestrategie vooral staat of valt bij de mate waarin die uitvoerbaar, begrijpelijk, motiverend en praktisch is.
Het kan (echt) beter
Hun strategieën blijken echter maar deels aan deze criteria te voldoen. Zo vindt 39% van de respondenten hun bedrijfsstrategie niet realistisch en geeft 42% aan dat de strategie niet goed. Tevens vindt de helft van de managers de eigen strategie onvoldoende inspirerend. Dit gebrek aan inspiratiekracht wijten ze vooral aan het feit dat de strategie alleen is bedacht door de top. Verder wordt aangegeven dat de strategie geen energie geeft en niet overtuigend is.
De helft van de ondervraagde managers geeft tevens aan dat de bedrijfsstrategie niet begrijpelijk is voor iedereen binnen de organisatie. De strategie is omvangrijk en wollig, de prioriteiten zijn niet duidelijk of mensen weten niet wat ze zelf moeten doen.
Al met al lijdt de effectiviteit van de strategieën hier volgens veel managers flink onder. Zo denkt bijna een kwart (23%) dat hun organisatie geen heldere en begrijpelijke bedrijfsstrategie heeft die verandering stimuleert. En één op de vijf (19%) vindt dat de organisatie niet op één lijn zit wat betreft de strategie.
Literatuur
Iansiti, M. en K.R. Lakhani. (2020). Competing in the age of AI. Strtagey and leadership when algorithms and networks run the world.Harvard Business Review Press
Hartley, M. (2024). Strategic Problem Solving: A Step-by-Step Guide to Solve Hard Problems
Woldendorp, H., H. de Groot, T. Woldendorp en C. Boven. (2022). Zie je Big Picture. Transformeer succesvol! Amsterdam: SWP