Zie je Big Picture: komt het goed met het management?
‘Succesful companies end up focusing on three fundamental skill-building efforts: leadership upskilling, broad-based change management programs, and heavy reskilling efforts for pivotal roles’. (Lamare p. 337)
Patronen
De impact van de digitale transformatie verhoogt de complexiteit van wat er om ons heen gebeurt en raakt ons allemaal. In ons boek ‘Zie je Big Picture’ hebben we uitgewerkt dat het gaat om je identiteit, inzicht en initiatief in samenhang vorm te geven. Hiermee onderken je patronen en kun je de context waarin je werkt en leeft duiden.
Hoofdlijnen
Als alles op de schop gaat, hoe gaan we daar dan mee om? Eerst de veranderingen in hoofdlijnen geschetst. Vraagstukken voor iedereen die werkt zijn hoe zorg ik voor ‘digital literacy’ en een effectieve loopbaanplanning. Voor organisaties gaat het om planning van (nieuwe) competenties en vaardigheden, verandermanagement en een hoog adaptief vermogen rond AI vraagstukken. Voor de samenleving gaat het om andere opzet onderwijs en stimuleren van innovatie.
Arbeidsmarkt profielen
De inzet van AI zal leiden verdwijnen van een groot aantal banen vervangen die gericht zijn op eenvoudige, repetitieve werkzaamheden, zoals data-analyse, productie en logistiek. Er komen uiteraard andere banen voor terug zoals AI beheer en data analist. De nadruk zal komen te liggen op zowel soft skills zoals communicatie, probleemoplossing en creatief denken als technische vaardigheden, met name op het gebied van AI en machine learning, zodat we kunnen werken met en naast AI-systemen.
Inzet AI
De toekomst van werk zal steeds meer draaien om de samenwerking tussen mensen en AI-systemen, vooral in sectoren zoals gezondheidszorg, financiën, juridische diensten en techniek, waar AI kan helpen bij het verwerken van grote hoeveelheden data en het bieden van inzichten en patronen.
Het lijkt niet onlogisch aan te nemen dat er een verschuiving plaats zal vinden zijn naar meer gedecentraliseerde organisaties, waarbij medewerkers op verschillende niveaus AI gebruiken om beslissingen te ondersteunen en strategische richting te bepalen. De rol van management wordt kleiner en anders (ondersteunen bij inzet AI).
Rol management
AI is goed is in het analyseren van grote hoeveelheden data. Die rol verdwijnt voor managers. Wat wel mogelijk overblijft is een cultuur van creatief denken bevorderen. In plaats van top-down beslissingen te nemen, zullen managers meer als facilitators en coaches moeten optreden, die AI-tools gebruiken om hun teams te ondersteunen en te begeleiden. Ze moeten meer transparant zijn in hun besluitvormingsprocessen en AI inzichten gebruiken om met hun medewerkers samen te werken, waarbij de ethische kant van de inzet van AI een belangrijk onderdeel is.
Literatuur
Bratton, J. en L. Steele. (2024). Artificial Intelligence and Work: Transforming Work, Organizations, and Society in an Age of Insecurity. Sage Publications
Lamarra, E. , K. Smaje en R. Zemmel. (2023). Rewired. The McKinsey guide to outcompeting in the age of digital and AI. Wiley
Woldendorp, H., H. de Groot, T. Woldendorp en C. Boven. (2022). Zie je Big Picture. Transformeer succesvol! Amsterdam: SWP