Digitale transformatie: doen we genoeg met data?
‘A data strategy defines what data you need and how to make it ready to deliver on your business priorities. The output is a plan to clean that data and make it easily accessible’ p. 239
Herdefiniëring
In ons boek ‘Ontwerp voor digitale transformaties’ hebben we de ontwerpeisen beschreven die de digitale transformatie vraagt. Tevens hebben we de veranderkundige interventies beschreven die noodzakelijk zijn of ontwikkeld moeten worden. Bij de digitale transformatie gaat het niet alleen om technologische veranderingen of de toepassing van AI maar gaat het juist ook om het herdefiniëren van bedrijfsmodellen (zoals het fasenmodel), cultuur en processen. Leidinggevenden moeten in staat zijn de juiste balans te vinden tussen het ontwikkelen van digitale capaciteiten en het behouden van de essentie van hun bedrijfsvoering.
Data governance
Vanaf de start is het belangrijk een heldere data governance te hebben. Die is onderdeel van het architectuurontwerp. Het is helder dat AI en data analyse tot optimalisering van bedrijfsprocessen gaan leiden.
Impact AI
Vrijwel alle organisaties genereren enorme hoeveelheden data, van cliëntgedrag tot operationele prestaties. Door deze data te verzamelen en te analyseren, kunnen organisaties patronen en trends identificeren die hen helpen begrijpen waar verbeteringen mogelijk zijn. AI is nog maar in de beginfase (Vijfde Revolutie) en nu al in staat om repetitieve, tijdrovende taken te automatiseren, zoals gegevensinvoer en opstellen van rapportages. AI kan voorraadniveaus in real-time analyseren om toekomstige vraag beter te voorspellen.
Op gebied van marketing maakt data-analyse het mogelijk om klantsegmenten te identificeren en gerichte marketingcampagnes, diensten en producten te ontwikkelen. AI en data-analyse helpen bij het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten die beter aansluiten bij de behoeften van klanten. Bijvoorbeeld, door het gebruik van machine learning kunnen bedrijven sneller innoveren door te experimenteren met prototypes en snel feedback van klanten te verzamelen.
Leiderschap
Het integreren van AI in besluitvormingsprocessen vereist een nieuwe benadering van leiderschap. Er moet niet alleen technische kennis zijn over AI en data-analyse, maar je moet ook begrijpen hoe je deze technologieën kunt inzetten om strategische voordelen te behalen.
Literatuur
Jeninga, A. en H. Woldendorp. (2022). Ontwerp voor digitale transformaties van (zorg) organisaties. Werken met de Systemische Ontwikkel Matrix. SWP
Lamarra, E. , K. Smaje en R. Zemmel. (2023). Rewired. The McKinsey guide to outcompeting in the age of digital and AI. Wiley
Liebowitz, J. (2025). Achieving Digital Transformation through Analytics and AI. World Scientific Publishing