Hoe geef ik leiding in veranderende tijden?
"True leadership is not about being fearless; it’s about creating an environment where others can feel safe enough to take risks and grow." (Bowman)
Patronen
De impact van de digitale transformatie verhoogt de complexiteit van wat er om ons heen gebeurt en raakt ons allemaal. In ons boek ‘Zie je Big Picture’ hebben we uitgewerkt dat het gaat om je identiteit, inzicht en initiatief in samenhang vorm te geven. Hiermee onderken je patronen en kun je de context waarin je werkt en leeft duiden. In dit blog komt de vraag 'hoe geeft ik leiding' aan bod.
Leiderschap vroeger
Hoe geven we vorm aan leiderschap in veranderende tijden? Traditioneel ging leiderschap om het behoud van controle, autoriteit en stabiliteit. Dat werkt niet goed bij complexe veranderingen. Het gaat er om te zorgen voor vertrouwen en openheid. Je rol als leidinggevende is er op gericht dat ieders stem gehoord wordt, dat hun bijdragen gewaardeerd worden en dat medewerkers zich kunnen ontwikkelen in een ondersteunende omgeving.
Leiderschap nu
Er is aantal stijlen van leidinggeven waarbij je jezelf bewust bent van je eigen gedrag en de impact die dat heeft op een team. Ik noem de volgende.
- Transformationeel Leiderschap: gericht op inspireren en motiveren van hun medewerkers door het creëren van een gedeelde visie en waarden. Innovatie en verandering wordt bevorderd.
- Transactioneel Leiderschap: gericht op taakgerichtheid en het behalen van specifieke doelen. Hierbij wordt gezorgd voor duidelijke richtlijnen, structuur en regels binnen een organisatie.
- Authentiek Leiderschap: nadruk op oprechtheid, transparantie en trouw aan jezelf. Je ontwikkelt sterke relaties met je teamleden door eerlijkheid en vertrouwen te bevorderen, wat leidt tot een diepere verbinding met hun medewerkers.
- Dienstengericht Leiderschap (Servant Leadership): gericht op het dienen van anderen, waarbij je je richt op het ondersteunen van de behoeften van medewerkers, het verbeteren van hun welzijn en het helpen ontwikkelen van hun capaciteiten.
- Leiderschap met Emotionele Intelligentie: leiders met een hoge emotionele intelligentie (EI) kunnen effectief omgaan met hun eigen emoties en die van anderen. Je bent goed in het herkennen van emotionele signalen, het managen van conflicten en het bevorderen van een positieve werkcultuur.
- Leiderschap met Waarderende Intelligentie: je richt je op het versterken van positieve eigenschappen en talenten binnen je team. Waarderende leiders richten zich op wat goed gaat en proberen deze successen uit te breiden.
- Leiderschap met Narratieve Intelligentie: je gebruikt verhalen om verbinding te maken, te inspireren en verandering te bevorderen. Je zet storytelling in als een middel om visie te delen, medewerkers te motiveren en een gezamenlijke cultuur te creëren.
- Situatief Leiderschap: je past je stijl aan op basis van de specifieke situatie en de behoeften van de medewerkers. Het gaat erom te begrijpen wanneer een meer directe benadering nodig is en wanneer er ruimte moet zijn voor zelfstandigheid.
De kunst is te leren te schakelen tussen verschillende benaderingen afhankelijk van de context, en de behoeften van je team.
Literatuur
Bowman, S. (2023). Safe to great: the new psychology of leadership. Figure 1 Publishing
Last, R. en S. Lillyman. (2023). Reflective leadership om healthcare. A practical guide. Routledge
Woldendorp, H., H. de Groot, T. Woldendorp en C. Boven. Zie je Big Picture. Transformeer succesvol! Amsterdam: SWP