‘Once we have reflected on our own narrative, we are in a much better position to explore our context and tease out the other narratives shaping our surroundings (Hagel, p. 117)

Patronen

De impact van de digitale transformatie verhoogt de complexiteit van wat er om ons heen gebeurt en raakt ons allemaal. In ons boek ‘Zie je Big Picture’ hebben we uitgewerkt dat het gaat om je identiteit, inzicht en initiatief in samenhang vorm te geven. Hiermee onderken je patronen en kun je de context waarin je werkt en leeft duiden.

Betekenisgeving

Verhalen bieden de mogelijkheid van betekenisgeving. Verhalen helpen ons emoties te verwerken, patronen te begrijpen en ons te verbinden met anderen. Wij onthouden verhalen veel beter dan feiten of cijfers. Een emotioneel sterk verhaal blijft in ons geheugen hangen en beïnvloedt gedrag. Een goed verhaal kan empathie en verbondenheid creëren.

Structuur

Verhalen kennen vaak een specifieke structuur. Eerst een beschrijving van de situatie (waar was je?). Dan het omschrijven van de uitdaging (wat gebeurde er?). En uiteraard daarna de oplossing en les (hoe ging je ermee om?).

Drijfveren

drijfverenVerhalen die jezelf vertelt gaan vaak over je drijfveren. Drijfveren zijn de diepere redenen waarom je doet wat je doet. Ze vormen de kern van je motivatie en bepalen waar je energie van krijgt, waar je gelukkig van wordt en waarin je wilt groeien. Bij het bepalen van een loopbaan helpt het als je goed zicht hebt op je eigen drijfveren.

Wat past bij je

Je kunt ze in beeld brengen door te kijken welke taken of activiteiten je een gevoel van ‘flow’ geven? Omgekeerd gaat het er om wat je altijd moeite kost, zelfs als je er goed in bent. Welke taken probeer je uit te stellen of te vermijden? Reflecteer ook eens wat terugkerende thema’s in je leven zijn. Waar ben je van nature goed in en doe je graag en welke uitdagingen keerden steeds terug? Wat altijd werkt is nieuwe activiteiten te ondernemen om erachter te komen of ze bij je passen.

Beïnvloeding

Angstverhalen houden ons vast in onzekerheid ("Onze wereld wordt steeds gevaarlijker, we moeten ons beschermen."). Positieve verhalen laten zien hoe we uitdagingen kunnen overwinnen en groeien ("We gaan Europa versterken om nieuwe oplossingen te vinden). Als je anderen wilt inspireren is het goed je bewust te zijn wat voor soort verhaal te vertelt. Op die manier kun je zorgen dat je verhaal impact op anderen heeft.

Literatuur

Hagel, J. III. (2021) The journey beyond fear. Leverage the three pillars of positivity to build your success. McGrawHill
Woldendorp, H., H. de Groot, T. Woldendorp en C. Boven.(2022). Zie je Big Picture. Transformeer succesvol! Amsterdam: SWP
Woldendorp, H., A. Jeninga en A. Eliens. (2025). Kun je me doorverbinden met ….mezelf? Een reisgids voor kinderen en volwassene. Uitgever Virtuoos