Omschrijving franchise:
Een franchise is een manier van zakendoen waarbij een ondernemer (de franchisenemer) een contract sluit met de eigenaar van een handelsnaam (de franchisegever) die de franchisenemer het recht geeft om tegen betaling een onderneming met die handelsnaam te exploiteren. De bekendste voorbeelden zijn McDonald, Albert Heijn en Blokker. Er zijn inmiddels meer dan 700 verschillende formules in Nederland actief, die goed zijn voor een omzet van ruim € 30 miljard, verdeeld over bijna 37.000 vestigingen.
Een franchise-overeenkomst heeft voor de franchisegever het voordeel dat hij kan uitbreiden zonder dat hij heftig hoeft te investeren in bedrijfsmiddelen en personeel. Voor de franchisenemer is er het grote voordeel dat hij in een bewezen concept stapt. Het is een vorm van samenwerking waarbij de deelnemers hun zelfstandigheid bewaren. De risico's zijn laag in vergelijking met een eigen opstart (10% faalrisico versus 40/50%). Hij kan niet alleen profiteren van de naamsbekendheid van de formule, maar ook van de trainingen en opleidingen die door de organisatie verzorgd worden, van bepaalde schaalvoordelen, efficiënte taakverdeling en betere kredietmogelijkheden.
De meeste formules zijn strak georganiseerd, waarbij aan de franchisenemer niet al teveel speelruimte wordt gegeven. Dat zou de indruk kunnen geven, dat hij eigenlijk niet meer is dan een veredeld bedrijfsleider. Niets is minder waar. Er wordt wel degelijk echt ondernemerschap van hem verlangd.
Relevante blogs: