Verbeteren zou iets moeten zijn waar we iedere dag mee bezig zijn. Omstandigheden veranderen. Als je je niet aanpast wordt het vanzelf slechter…
De kern van de problematiek betreft de afstemming en overeenstemming tussen de bedrijfsdoelstellingen en de eisen van de organisatie. De context van deze onderwerpen heeft betrekking op Lean Management.
De traditionele manier van managen geeft namelijk geen enkele garantie voor de juiste aandacht of ondersteuning bij een Lean-transformatie in een organisatie. Indien er namelijk geen concrete actie wordt genomen op het veranderen van de wijze waarop de processen en de mensen worden gemanaged, dan slaagt een Lean-transformatie hoogstwaarschijnlijk niet. Velen die een Lean-reis ondernemen hanteren het begrip Lean in ieder geval (nog) niet als dé alomvattende manier van werken en denken.
De benodigde managementaanpak om dit te bereiken betreft Lean Management. Hierbij wordt gebruikgemaakt van diverse hulpmiddelen en technieken om het doel, het leveren van waarde aan de klant, aan te laten sluiten op de processen en de mensen.
Het is trouwens niet verwonderlijk dat Lean Management met succes op administratieve processen en processen in serviceorganisaties wordt toegepast: meer dan 60 procent van de kosten van productie is toe te wijzen aan interne processen van afdelingen zoals facturatie, boekhouding, klantenservices en IT.
Relevante blogs: