De American Marketing Association (AMA) definieert marketing tegenwoordig als volgt:
"Marketing is een functie binnen organisaties en [tevens] een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantrelatie op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders".
De succesvolle marketingspecialist kent de behoeften van de klant beter dan de klant zelf, zorgt voor waardeproposities die tegemoetkomen aan bestaande en latente behoeften, zonder natuurlijk daarbij de winstgevendheid uit het oog te verliezen. Hij kan dus niet op alle behoeften reageren. Het onderstaande schema geeft goed weer welke verschuivingen er hebben plaatsgevonden in het marketingbeleid. De klant en niet meer het product staat centraal:
Die verschuiving is ook goed te zien in de opkomst van content marketing in combinatie met de social media (inbound marketing). Vooral bij B2B Marketing komt steeds meer de nadruk te liggen op inbound marketing. Een goed voorbeeld daarvan is het content marketing beleid dat Multiraedt voert om haar doelgroepen te benaderen: kijk hier hoe dat uitpakt. Dit is zeer goed te combineren met onze Blog Booster, inc Twitter Management.
Relevante blogs: