Strategische samenwerking
Omschrijving Strategische samenwerking:
De volgende vormen kan men hierbij onderscheiden:
- licenties, franchisecontracten en dealerships, waarbij de feitelijke samenwerking vaak beperkt blijft tot een contractuele afspraak. Van een gelijkwaardige samenwerking is dan geen sprake.
- strategische allianties waarbij bedrijven van elkaars mogelijkheden en middelen gebruik maken zonder dat er posities in elkaars kapitaal worden ingenomen. Zo kan men op het gebied van marketing elkaars klantenbestanden gebruiken. Denk ook aan bedrijven die complementaire producten voeren en gezamenlijk de verkoop organiseren.
- de hierboven genoemde samenwerking kan ook intenser zijn, wanneer bedrijven een minderheidsparticipatie uitwisselen in elkaars aandelenkapitaal.
- tenslotte kan maximale integratie van de alliantie bewerkstelligd worden middels een joint venture, waarbij de partners een nieuw bedrijf oprichten waarin zij beiden deelnemen.
De voordelen van strategische samenwerking
Strategische allianties kunnen vaak op korte termijn en tegen veel lagere kosten vergelijkbare voordelen bieden als bij een fusie of overname, echter zonder de “gebruikelijke” problemen. Zij worden wel omschreven als kopen zonder te betalen.
Het stelt bedrijven in staat tegen een veel geringer risico dezelfde doelstellingen te verwezenlijken als bij een fusie of overname. Denk hierbij aan toegang tot andere markten, uitbreiding van het assortiment voor bestaande klanten, vermindering van de R&D kosten, gezamenlijke inkoop, snellere aanvoerlijnen ect.
Zoekt u misschien een zakenpartner klik dan hier.
Categorie Organisatie Advies
Relevante blogs: