Deze tips voor concurrentiebestrijding zijn simpelweg gebaseerd op goed ondernemerschap. Op het eerste gezicht lijken zij voor de hand liggend te zijn, maar de praktijk wijst uit dat toepassing veel toewijding, discipline, inlevensvermogen en creativiteit vergt.
De concurrentie zit niet stil. Er vindt een doorlopend gevecht plaats om de gunsten van de klant en de concurrentie zal er alles aan doen uw klanten bij u weg te halen. Gevolg hiervan is dat prijzen en marges constant onder druk staan. In vele opzichten dicteert de concurrentie de manier waarop zaken gedaan worden. De vraag is hoe men het best onder die druk uit kan komen en de zaken zo weet te draaien dat het probleem bij de concurrentie ligt. Of nog beter, hoe kan men de concurrentie totaal ontmoedigen. Hier zijn 8 manieren om een beslissend voordeel op de concurrentie te behalen:
Blijf continu investeren in jezelf. Studeer, volg cursussen, leer de laatste technieken op verkoop en marketing gebied, verdiep je in de nieuwste financierings-en werkprocessen etc. Kortom: Loop voor op de concurrentie!
Breng de concurrentie zorgvuldig in kaart. Niet alleen de directe concurrentie maar ook bedrijven die alternatieven aanbieden. Van belang hierbij is ook te kijken naar de bedrijfscultuur van de concurrenten, hun personeelsbeleid, assortiment, prijsbeleid en de manier waarop zij de klanten behandelen. Speel desnoods voor klant! Interessant is de marktverdeling onder elkaar. Dat kan een goed richtpunt zijn bij beleidsbepaling.
Stippel een gedegen beleid uit voor de toekomst van de onderneming en tracht dat consequent uit te voeren. Een duurzame visie geeft houvast op momenten dat de concurrentie de aanval inzet en voorkomt paniekreacties. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat men daardoor elke flexabiliteit verliest en niet kan inspelen op marktveranderingen. Een goed uitgestippelde strategie houdt daarmee tot op zekere hoogte rekening en anticipeert waar anderen slechts reageren. Daardoor blijft meer tijd over voor de uitvoering van de dagelijkse taken en wordt men minder afgeleid door voortdurende strategische aanpassingen.
Luister altijd zorgvuldig naar de klant. Een citaat van een bekende marketing expert bevat veel wijsheid: "Uw klanten zijn geniaal; zij weten precies wat ze willen". Genoeg tijd besteden om naar de behoeftes van de klanten te luisteren vertaalt zich in betere producten en diensten en geeft daarmee een voorsprong op de concurrentie.
Het behouden van klanten heeft prioriteit boven het verwerven van nieuwe klanten. Studies hebben uitgewezen dat het aantrekken van nieuwe klanten 7 maal zo duur is dan het behouden van bestaande klanten. Het loont dus bijzonder de moeite het bestaande klantenbestand te behouden en uit te baten door er meer producten aan te verkopen. Indien men te eenzijdig op omzetvergroting door middel van het verwerven van nieuwe klanten gericht is, loopt men de kans zichzelf voorbij te hollen. Dat kan men beter aan de concurrentie overlaten. "Turnover is for vanity and profit for sanity".
Naarmate de onderneming groeit is het steeds onvermijdelijker een deel van de taken uit handen te moeten geven. De juiste delegatie van taken behoort tot de vele uitdagingen van de ondernemer. Dat maakt het aantrekken van gemotiveerd personeel en de daaropvolgende training van doorslaggevende betekenis. Hier kunnen voordelen op de concurrentie behaald worden. Vele ondernemers zijn terughoudend met investeren in personeelsopleidingen vanwege angst voor vertrek. Wees daarentegen eerder bezorgd voor ongetraind personeel dat niet weggaat!
Breng de werkprocessen binnen de onderneming in kaart en ontwikkel systemen die deze processen stroomlijnen waardoor de effectiviteit vergroot wordt. Hieraan tijd en moeite spenderen levert uiteindelijk een duurzame besparing aan tijd, energie en geld op. Organisatietalent vertaalt zich zodoende in een direct concurrentievoordeel en dient dan ook binnen de onderneming gekoesterd te worden.
Dat lijkt een open deur, maar vaak realiseren ondernemers zich niet dat de concurrentie niet alleen een product of dienst moeilijk kan copiëren, maar dat tevens een beslissend concurrentievoordeel verkregen kan worden op andere terreinen. Te denken valt onder meer aan originele marketingsystemen, goedkope financiering, gestroomlijnde werkprocessen, uitbesteding van werk etc. Dus niet alleen niche producten kunnen beslissend voordeel brengen. Anderen factoren kunnen minstens een zo belangrijke rol vervullen in de concurrentiestrijd. Wees alert op nieuwe trends.
Indien u ondanks deze tips nog vragen heeft over het verbeteren van uw concurrentiepositie, stelt u zich dan gerust in verbinding met ons via onze contactpagina.
Voor meer nuttige tips kunt u terecht op onze Tippagina's en voor interessante artikelen op ons Blog.