Wanneer men de beschikking heeft over een krachtig netwerk, kan het leven zoveel eenvoudiger zijn.
Netwerken is niet alleen inspirerend en leuk, maar kan ook bijzonder nuttig zijn. Het is een ruilhandel op het gebied van kennis en relaties.
Het acquireren van klanten kan via netwerken veel goedkoper zijn dan via de traditionele kanalen.
Het werven van personeel werkt vaak veel sneller via netwerken en is betrouwbaarder en goedkoper.
Een netwerk is uitstekend te gebruiken voor het creëren van een draagvlak voor nieuwe initiatieven. De klankbordfunctie is enorm belangrijk.
De kruisbestuiving die onlosmakelijk verbonden is aan netwerken is een bron voor veel innovatie. Uitwisseling van ideeën tussen verschillende disciplines levert vaak verrassende resultaten op.
Zorg voor open en eerlijke informatieverstrekking over jezelf via visitekaartje, website en een goed voorbereide "elevator pitch"( vertel wier je bent en wat je doet in 30 seconden). Een persoonlijke videopresentatie is zeker aan te bevelen.
Meld je aan bij alle relevante sociale media zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Volg voor een uitgebreide handleiding van LinkedIn deze link.
Vraag aan ervaren netwerkers naar hun ervaring en inzichten.
Maak een overzicht van de belangrijkste doelgroepen, waarvan je vindt dat ze tot jouw netwerk dienen te behoren en probeer erachter te komen wie de vooraanstaande figuren van die doelgroepen zijn.
Probeer zoveel mogelijk achtergrondinformatie over doelgroepen en hun deelnemers te vergaren. Gemeenschappelijke interesses, kennissen en achtergrond vergemakkelijken de kennismaking.
Bezoek bijeenkomsten, seminars en congressen van de geïdentificeerde doelgroepen en leg daar zoveel mogelijk contacten.
Neem niet alleen contact op met mensen als je wat van hen wilt; mensen hebben dat snel in de gaten.
Identificeer de gevers en de nemers binnen je netwerk. Geef aan gevers!
Hou de contacten niet te oppervlakkig. Verdiep je in je contact, diens opleiding, familie ect. Toon respect.
Kom je toezeggingen altijd na. Stel mensen niet teleur.
Breng zoveel mogelijk mensen uit je netwerk met elkaar in contact.
Promoot de successen van anderen in je netwerk.
Wees niet bang informatie te delen, zolang die ten minste niet vertrouwelijk is.
Ververs regelmatig het contact met bestaande relaties.
Wees actief via de sociale media, participeer aan discussies, help anderen waar mogelijk.
Bekijk regelmatig je vorderingen en pas waar nodig de strategie aan. Kijk ook waar gaten zitten in het netwerk en probeer die op te vullen.
De adviesgroep Multiraedt probeert het goede voorbeeld te geven door zoveel mogelijk informatie ter beschikking te stellen, nuttige tips te geven, zoals deze tips voor netwerkers, en via het blog de ondernemer van zowel actuele informatie over de economie als specifieke kennis over ondernemen te verschaffen. Wij zijn te bereiken via onze contactpagina