Blog Archief

Werkt jullie Branding nog wel? 7 vragen voor 'n snelle inschatting.

Het is wellicht al jaren geleden dat je een nieuwe naam, logo of huisstijl kreeg én goede begeleiding. De drukte van alledag deed je vergeten wat daaronder toen aan ‘waarden’ werd meegegeven. Dat is begrijpelijk. Ik formuleer 7 hulpvragen waarmee je

Hoeveel verleiding zit er in jullie uitstraling?

Summary Stake holders zijn te beïnvloeden via planmatige communicatie. Een doordachte aanpak helpt hen om positief te denken over jullie of over jullie aanbod. Maar hoever ga je daarbij als opdrachtgever of bureau? Het doel (omzet? of aantal likes?)

Nieuwe opdrachten via je website? Niet voor zakelijke dienstverlening! Toch?

Websitebezoekers hebben veel slechte eigenschappen, maar de ergste websitebezoeker is afwezig. Je toegankelijkheid is dan belangrijk, maar als die bezoeker op je website zit, moet er meer gebeuren. Uiteindelijk moet je website effectief zijn en opdrachten

Websites voor zakelijke dienstverleners: wat bereik je ermee?

"We gaan voor een eenvoudige website, waarop we willen laten zien wat ons interesseert", zeggen respondenten in mijn onderzoek naar websites voor zakelijke dienstverleners. Helaas. Want ik ben ervan overtuigd dat je websitebezoekers vooral willen zien

Vroeg of laat is het zover: een nieuwe logoset!

Na ongeveer 8 - 15 jaar zijn logo’s vaak achterhaald. Mijn ervaring zegt dat dit opgaat voor zo’n 80%, terwijl de overige 20% zo goed zijn ontworpen dat ze langer mee gaan zonder visuele slijtage, of tot een ijkpunt van herkenning zijn uitgegroeid. Concrete

Is jouw bedrijf zicht- en vindbaar op Internet?

Handige tips voor de Horeca en Retail om beter vindbaar op internet te zijn. Een goede online profilering is met name voor de horeca en retailbranche in veel gevallen nog onontgonnen gebied. Dit is niet verwonderlijk, want deze ondernemer is vooral druk

Wordt jouw blogartikel gelezen?

Wanneer je een interessant of informatief artikel hebt geschreven, wil je natuurlijk graag dat het gelezen wordt door je doelgroep.. Je zult het artikel moeten promoten om publiek te bereiken . Zonder extra inspanningen zullen er weinig bezoekers spontaan

Social webcare

Wikepedia leert ons dat Social Webcare de structurele, real-time serviceverlening is van een organisatie via social media aan één of meerdere specifieke doelgroepen. Met Social Webcare antwoordt een organisatie via social media op vragen en suggesties

Facebooktip: Hoe laat je jouw Fanpage groeien!

Laat jouw Fanpage of Facebook bedrijfspagina groeien Een Fanpage of Bedrijfspagina op Facebook wordt ingezet om de consument te binden. Helaas blijkt dat de berichten op deze pagina’s gemiddeld door slechts 6% van de fans wordt gezien, en dat percentage

Archief downloaden van LinkedIn

Voorheen was het eenvoudig om een lijst van je LinkedIn contacten te exporteren. LinkedIn heeft de optie om je connecties te exporteren en te downloaden helaas verwijderd. Gelukkig kun je wel een archief van je data bij LinkedIn opvragen, die ook de

LinkedIn tip

Ontvang jij vaak uitnodigingen om connectie op LinkedIn te maken? Accepteer jij uitsluitend verzoeken van personen waarmee je persoonlijk kennis hebt gemaakt? Goed te weten dat elk connectieverzoek uniek is en dat de verzender meestal zijn eigen reden

Twitter biografie Tips

Wanneer je volgers op Twitter wilt trekken, is het belangrijk om jezelf goed te profileren in je Twitter biografie. Een goede personal of professional branding begint met het schrijven van een overtuigende bio(grafie). Voor jouw beeldvorming... een 'bio'

Wijzigingen in het algoritme van Facebook

Opnieuw heeft Facebook haar rankingsfactoren, welke het algoritme bepalen, gewijzigd. Facebook is continu in beweging…ten eerste verandert haar algoritme voor de pageranking regelmatig, simpelweg omdat de dynamiek tussen online dienstverlener en de facebookgebruiker

Ken jij het verschil tussen Public Relations en Marketing?

Public Relations (afgekort PR) heeft tot doel het bevorderen van de relatie tussen een organisatie c.q bedrijf en haar publieksgroepen of klanten, door een positief imago ofwel goodwill te creëren. Er wordt gebruikgemaakt van interne en externe communicatie

Facebook algoritme bepaalt wat jij ziet in je nieuwsoverzicht

Wat betekent het Facebook algoritme ofwel edgerank? Facebook heeft veel enthousiaste gebruikers die berichten, foto’s, video’s en teksten plaatsen. Wanneer je àlle berichten van jouw facebook-vrienden te zien zou krijgen, zal het je al snel wazig voor

Verbeter je website met SEO en wordt beter vindbaar

Hoe verbeter je je website met SEO en wordt jouw site beter vindbaar en zichtbaar in 2016? Het jaar 2015 is bijna voorbij, dus tijd om je te verdiepen in de SEO trends voor 2016. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw website ook in 2016 hoog in Google blijft

Handige Twittertips

Twitter is een veelgebruikt social medium om in contact te komen met je doelgroep en met deze handige Twittertips kun je jouw plezier in het gebruik van Twitter vergroten. Tot voor kort was het alleen mogelijk dat jouw volgers je een persoonlijk bericht

Online marketing voor de Horeca

Horeca en het gebruik van online marketing Een vaststaand feit is dat Online Marketing voor de horeca in veel gevallen nog onontgonnen gebied is. Dit is niet verwonderlijk, want de horeca-ondernemer maakt veel arbeidsuren en is altijd druk met zijn voornaamste

Hoe rank je hoger in de zoekresultaten van Google?

Meer bezoekers op je website… dat betekent in de regel meer opdrachten, nietwaar? Hoe rank je hoger in de zoekresultaten van Google? Het zal voor jou geen nieuwe wetenschap zijn dat wanneer er meer bezoekers op je website komen, je meer opdrachten of

Wil jij zelf een website maken?

Je eigen website maken.... een aanrader of afknapper? Naast dat een website je online visitekaartje is, is een goede site ook een belangrijk onderdeel voor je marketingstrategie. Met een goedgebouwde, zoekmachine-optimale en prachtig ogende website

SEO - Search Engine Optimalization

SEO? Wat houdt Search Engine Optimalization in? Is jouw website SEO ofwel zoekmachine-optimaal ingesteld? Hoe zorg je ervoor dat jouw website beter zichtbaar wordt en vaker te zien is in de zoekresultaten van Google? SEO is een afkorting voor ‘search

Wanneer gebruik je als spreker een spiekbriefje?

Vroeger schaamde ik me ervoor. Als er bezoek kwam, veegde ik snel het krijtbord schoon. Ze maakten toch maar flauwe grappen over mijn lijstjes. Of ze zetten er extra dingen bij. Bloedirritant. Gelukkig is die tijd voorbij. Ik kom er nu openlijk voor

Het wordt tijd voor echt persoonlijke phone care!

Veel grote bedrijven en organisaties hebben tegenwoordig een prima web care. Speciale teams houden de social media goed in de gaten en reageren snel op klachten en suggesties. Met de phone care is het daarentegen droevig gesteld in dit tijdperk van de

Spreken in het openbaar als je introvert bent

Eleanor Roosevelt was een introverte vrouw die gruwelde van spreken in het openbaar. En toch ontpopte zij zich tot de meest actieve First Lady in de geschiedenis van het Witte Huis. Was zij een uitzondering? Extraverten worden beter gewaardeerd In onze

Ooit gehoord van een snelkookpanscrum?

Misschien ken je de term ‘scrum’ uit de rugbysport. Daar is het een manier om het spel te hervatten na een kleine technische overtreding. Scrum komt oorspronkelijk uit de organisatietheorie, maar is als methode voor het managen van projecten groot geworden

Hoe virtual classrooms je kijk op trainen kunnen veranderen!

Bijzonder, hoe de manier waarop we kijken naar het geven van trainingen kan veranderen. Snel kan veranderen zelfs. Neem nou het begrip ‘Blended Learning’. Afgelopen winter deed ik mee aan een enquête waarin de vraag gesteld werd: wat is blended learning

Eerlijke marketing duurt nu echt ’t langst

Informatie achterhouden, lastige feiten wegstoppen in de kleine lettertjes, dingen mooier voordoen dan ze zijn: ze waren ooit onderdeel van een succesvolle marketingcampagne. Maar tegenwoordig werken deze tactieken niet meer. Eerlijk, en met name eerlijke

Hoe presenteer je 'duurzaam' net zo sexy als George Clooney?

Vorige week werd ik gebeld door een vriendelijke Belgische jongeman. “Mevrouw, ik ben van Nespresso en bel voor een klantonderzoek.” Of ik mee wilde doen. Ik zat midden in een montage van een videoblog en was nodig toe aan een break. “Ja hoor, ik doe

Dodelijke presentatie fouten

Oefening baart kunst. Minder is meer. Mensen zijn gek op een goed verhaal. Deze en andere tips zullen je een hoop angstzweet besparen. Er komt een moment in je loopbaan, dat je gevraagd wordt om een presentatie te maken en te geven. Voor sommigen, is

Verhalen brengen de kernwaarden van organisaties tot leven

Eerder schreef ik al eens een blog over de ontdekking die ik deed toen ik mijn scriptie uit 1995 herlas. Daarin noemde ik namelijk verhalen als wezenlijk bestanddeel van de bedrijfscultuur, een manier om kernwaarden van organisaties weer te geven. Eigenlijk

Hoe je een interessante nieuwjaarsspeech houdt [ook voor de partners van je medewerkers]

Het format: intro - terugblik - vooruitblik - een toast. De smaakmaker: beeldend spreken. Een nieuwjaarsspeech is dé gelegenheid om het contact te versterken en mensen te motiveren. De juiste sfeer en het gevoel dat je creëert zijn cruciaal. Terugkijken

Boeiend presenteren? Breng je verhaal tot leven!

Een (goede) presentatie geven is de meest effectieve vorm van zakelijke communicatie. Het stelt je in staat om je publiek te informeren, te vermaken en te inspireren. Toch slaagt het overgrote deel van de presentaties daar niet in. Veel sprekers zijn

Digitaal verhalenweb verbindt en inspireert

‘Het belangrijkste doel van communicatie is het bevorderen van het gesprek tussen mensen en het delen van verhalen’, aldus hoogleraar verandermanagement Thijs Homan. En volgens Annet Scheringa bieden juist de onderstroomverhalen de brandstof voor gezamenlijke

Succesvol starten met virtual classrooms

Het succesvol inzetten van virtual classrooms vraagt om een zorgvuldig besluitvormingsproces en deze vragenlijst kan daar toe bijdragen. Is een virtual classroom een betere oplossing dan een traditionele face-to-facetraining? Daarbij kun je denken aan

7 manieren om creatief te blijven

Creativiteit: je kunt niet zonder, maar wanneer je het zoekt kun je het niet vinden. Juist wanneer je onder tijdsdruk met een creatief idee moet komen, lukt het je niet. In deze blog geven we In deze blog geven we 7 manieren om creatief te blijven. Raak

De beste verkopers werken nooit bij jouw bedrijf

Heel Nederland jaagt op ze. Je kunt geen krant, vakblad of social media openen zonder dood te worden gegooid met advertenties van bedrijven, die op zoek zijn naar de welbekende 'sales toppers', de mannen en vrouwen die voor jouw bedrijf de komende jaren

De transactiepagina: saai of belangrijk?

Iets bevestigen. Je ergens voor aanmelden. Extra uitleg krijgen. Een foutboodschap krijgen. Het stikt van de saaie webpagina’s. Vaak staan ze vol met onduidelijke, botte en slecht geschreven zinnen. Want tja, niet sexy, hè, dus waarom zou je moeite doen

Storytelling als verander-instrument

Fusies, reorganisaties, koerswijzigingen, overnames, ze zijn aan de orde van de dag. Werken in een bedrijf betekent meer dan ooit dat je ontzettend flexibel moet zijn. Raar dus, dat flexibiliteit ook verwacht wordt van mensen, maar nauwelijks wordt gefaciliteerd

Charisma heb je van nature. Of is het minder zwart wit?

Heb je weleens een TEDtalk van sir Ken Robinson bekeken? Dat is de moeite waard. Wanneer je geïnteresseerd bent in creativiteit. Of vind dat ons onderwijssysteem aan verandering toe is. Maar ook omdat Ken Robinson zo fijn is om naar te luisteren. Zijn

Elk verhaal is een cadeautje

Heeft u wel eens gehoord van storytelling? Vast wel. Want volgens een onderzoek van Berenschot kwam storytelling afgelopen jaar met stip binnen in de top vijf van marketingtrends. En dat is niet zo raar. Verhalen inspireren, motiveren, maken duidelijk

Succesvol presenteren kent geen kortere route

Succesvol presenteren komt niet vanzelf aanwaaien Heb jij jezelf ook weleens afgevraagd waarom sommige sprekers zo succesvol zijn? Ben jij ooit weleens door iemands verhaal 'betoverd' en heb jij daarbij jezelf de vraag gesteld hoe hij of zij dit voor

Gijzelingsdrama eist duizenden slachtoffers

De wereld van de zakelijke communicatie is opgeschrikt door een groot gijzelingsdrama. Onlangs is aan het licht gekomen, dat duizenden managers, verkopers en marketing medewerkers al sinds jaar en dag worden gegijzeld door een, tot voorheen, onbekende

Hoe je een presentatie van 20 minuten memorabel maakt

De concurrentie om aandacht van het publiek is moordend. Mensen zijn niet meer bereid een uur lang geduldig te luisteren. Met de dag groeit de vraag naar korte TED-achtige verhalen. Het publiek wil op een presenteerblaadje horen wat het moet doen (of

Waarom je presentatie een heilige graal nodig heeft

Het is proefwerkweek. De laatste loodjes voor m’n oudste zoon in de 2 e klas. Tijdens het leren van z’n geschiedenistoets over imperialisme roept hij ineens: “Oh mam, dit is écht erg, wil je het horen?” In de 19 e eeuw werden mensen op grond van hun

De kracht van online programma's!

Simone Levie is een jonge, succesvolle online business coach. Onze kennismaking dateert van al weer heel wat jaartjes geleden toen Simone me leerde hoe ik zelf een wordpress website kon bouwen. We bleven contact houden en ik zag Simone groeien. Als ondernemer

Wat is de X-factor van TED presentaties?

Steeds meer mensen kennen de video’s. Sommige zijn miljoenen keren bekeken. TED is booming. Veel van de TED presentaties hebben iets magisch De filosofie eenvoudig en authentiek verhalen vertellen en het format niet langer dan 18 minuten zijn deel van

Vier mythes over online leren in een virtual classroom ontkracht

Onbekend maakt onbemind, en de moeilijkheid met veel mensen is niet dat zij niet weten, maar dat zij zoveel weten dat niet juist is. (Josh Billings) Mythe 1 Je mist de interactie bij online leren in een virtual classroom Uit eigen ervaring kan ik vertellen

Online trainen en virtual classrooms

Het stijgt gestaag: het aantal online programma’s waarin kennis gedeeld wordt, de e-mailcourses, de trainingen via webinars of virtual classrooms en het aantal trainingen waarbij in meer of mindere mate gebruik gemaakt wordt van ICT-toepassingen. Als

Zakelijke storytelling; vier beproefde technieken

'Storytelling' staat steeds meer in de belangstelling als middel om speeches, inleidingen en/of presentaties een extra impuls te geven zodat de boodschap niet alleen luid en duidelijk overkomt, maar dat deze ook blijft hangen en vooraf gestelde doelen

Waarom een presentatie niet begint met bedanken

“Dank u wel.” “Ik ben blij om hier te zijn.” Fijn dat u er allemaal bent.” “Dank ook aan Fred de Vries voor de uitnodiging om hier te spreken.” Wie heeft ooit bedacht dat je een presentatie begint met bedanken? Waarschijnlijk is het idee om beleefd te

Hoe een onderneemster de zorg laat sprankelen (en een TEDtalk houdt)

Willemien Visser had geen idee waar ze aan begon in de lente van 2013. Nee, niet met het plan voor een zorgcoöperatie, maar haar TEDtalk daarover. Die maar 9 minuten mocht duren. “Dat is extreem kort. Ik kon nog niet de helft van m’n verhaal kwijt. Oh

6 principes van beïnvloeding

Hoe vestig je in positieve zin de aandacht op je? Veel ondernemers en zzp'ers maken ter beïnvloeding van hun (potentiële) klanten gebruik van sociale media, maar hebben eigenlijk geen flauw idee wat het effect van de daarin gestoken tijd en moeite is

Standaardbrieven? Maak er servicebrieven van!

Standaardbrief. De naam is niet sexy, de tekst vaak ook niet. Misschien ligt het wel aan de naam: met een ‘standaardbrief’ poeier je klanten af met een standaardverhaal. Terwijl je met standaardbrieven juist kunt scoren. Door er servicebrieven van te

Hoe verleid je het publiek? (om te doen wat je vraagt)

Zie jij ze ook regelmatig? Presentaties zonder doel. Informatie waar het publiek geen raad mee weet. Presentaties waarvan je achteraf denkt: dit was zonde van m’n tijd . Inhoud die net zo goed als document verspreid kan worden Waar de spreker niks toevoegt

Áfgewogen communicatiestrategie: evenwicht tussen 'tool' en doel

In mijn nieuwe kantoor staat een grote ouderwetse weegschaal met gewichten. Mijn schoonvader heeft er indertijd de aardappelen mee afgewogen, nadat hij met zijn Friese aardappelhandel was neergestreken in Amsterdam. Die weegschaal is voor mij niet alleen

Content management draait om geloofwaardigheid

Er is een aantal gebruikers van sociale media dat zichzelf 'expert' of zelfs 'goeroe' noemt. Op de ruim 200 miljoen profielen komt het woord 'expert' in ruim 1% voor en de woorden 'guru' of 'goeroe' in 1‰. Nu zal het mij eerlijk gezegd een zorg zijn

In topvorm voor je presentatie (of gierende hormonen in je lijf?)

Sporters hebben rituelen om zichzelf op te peppen voor een wedstrijd. En dat is niet voor niets. Hun reputatie staat op het spel. Deze dagen kijken miljoenen mensen naar de Olympische Winterspelen Sprekers doen er goed aan het voorbeeld van de sporters

Overtuigend presenteren en de mythe van 10.000 uur oefenen

Een presentatie niet oefenen. Omdat je geen tijd hebt. Flauwekul. Is een presentatie belangrijk, dan vind je tijd om te oefenen Een presentatie niet oefenen. Omdat je spontaner klinkt. Je reinste onzin. Een spreker klinkt spontaan juist door voorbereid

Publiek overtuigen van je idee (en de ingrediënten voor een goede pitch)

Op weg naar de Virgin Islands wordt de vlucht van Richard Branson en 50 medepassagiers gecanceld. De ondernemende Branson zoekt een ander vliegtuig en regelt dat iedere passagier zijn stoel kan omboeken voor $39. Niet lang daarna koopt Branson een tweedehands

QR technologie is geen speeltje, maar verdient het om serieus genomen te worden!

We kennen ze inmiddels allemaal wel, die zwarte blokjes patronen die we kunnen scannen via onze smartphone of tablet. Met de forse toename van het aanbod lijken QR-codes doorgebroken als medium. Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat het gebruik

Ga je duurzaam communiceren met je klanten?

Veel bedrijven zijn vooral aardig tegen mensen die nog geen klant zijn. Terwijl duurzaam communiceren met bestaande klanten veel lucratiever is. In mijn vak afficheer ik mij als de tekstschrijver die klanten aan je bindt. Door aandacht te besteden aan

Time Management door onthaasten

100 tips om geen slaaf maar meester van uw tijd te worden en te blijven. Overkomt het u ook altijd? U heeft haast en, of de duvel er mee speelt, staan steevast alle lichten op rood als u er aankomt of komt u in een file terecht die normaal gesproken

Grand Canyon Marketing

Ondernemen is een van de leukste bezigheden die ik ken. Niet dat het echte eeuwigheidswaarde heeft, maar het houdt mij van de straat en met een beetje geluk maak ik anderen gelukkig of help ik hen hun (werkzame) leven wat te veraangenamen. Om te kunnen

Van incheckers naar ambassadeurs van jouw winkel

Winkel jij wel eens en vraag jij jezelf af… Inchecken? Je bedoelt inchecken met m’n OV-chipkaart bij de trein of in de metro? Inchecken doe je toch op Schiphol met je bagage en om je plaats in het vliegtuig te bemachtigen? Waarom zou ik moeten inchecken

Wat iedereen zou moeten weten over beeldpresentaties

Of je nou Powerpoint, Keynote of Prezi gebruikt, het maakt niet uit. Met alle drie kun je slechte beeldpresentaties maken. Don McMillan en Russel Anderson-Williams laten dat op een geestige manier zien. Dagelijks worden er duizenden slechte beeldpresentaties

Karige websites winnen geen prijzen. Content is en blijft King!

Onlangs zag ik in de hal van een school een vrijwel lege prijzenkast staan. Een opvallende blikvanger, direct bij de ingang. “Zo’n prijzenkast werkt alleen maar tegen je”, zei ik tegen twee studenten die zich afvroegen waarom ik een lege kast op de foto

18 minuten voor de speech van je leven

Op 16 oktober 2012 retweette ik een bericht van TEDx: Een paar dagen later reageerde een zekere Aart. Ik kende hem niet. Aart bleek raadslid in de gemeente waar ik woon, Leidschendam-Voorburg. Om een licentie voor TEDx aan te vragen is een plek en thema

Social media richtlijnen voor detaillisten en retailers

Social media heeft een vrije karakter. Dat is enerzijds handig, anderzijds kan men niet zo maar zonder enige voorbereiding beginnen met toeteren. Er staat danwel nergens wat wel of niet mag, maar er zijn natuurlijk wel gebruiken en voorwaarden bij diverse

Een informele of een zakelijke tekst?

“Hee, Van Kooten! Van Kooten! Biertje, Van Kooten? Nee, niet jij, De Bie, lamlul. Ik heb ’t tegen Van Kooten!” Zeker de iets oudere generaties herinneren zich nog levendig de informele manier waarop de dakloze man-van-de-straat Dirk (gespeeld door Wim

Veranderen organisaties door socialmedia?

De impact van socialmedia Vanzelfsprekend heeft u al wel eens gehoord van socialmedia. Die zoon/ dochter, die jonge medewerker, of wellicht bent u zelf al wel een socialmedia gebruiker? Onderzoek naar socialmedia gebruik in Nederland uitgevoerd door

Een authentieke of een verzorgde tekst?

‘Moet je grammatica als blogger perfect zijn?’ luidde onlangs een vraag in een LinkedIn-groep voor freelancers. Daar heeft de tekstschrijver meer dan één antwoord op. Niemand schrijft volmaakt Nederlands, ook de tekstschrijver niet. Dat blijkt wel uit

Iedereen is tekstschrijver

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Met dat argument rechtvaardigen mensen meestal het feit dat de tekst de sluitpost van hun begroting is. Je hoort het nog niet zo vaak als het gaat om brochures en bedrijfsjournalistiek – daar ondersteunt de

Stappenplan voor een goed blog

Het schrijven van een blog is voor veel professionals lastig. Dat is logisch, want de meeste specialisten bloggen nooit. Bloggen is heel iets anders dan het schrijven van een specialistische tekst over je vak. Onderstaand stappenplan maakt het schrijfwerk

Werk aan de winkel voor de marketingadviseur

Klantenwerving is de laatste jaren steeds interessanter geworden door de enorme toename van het aantal internetgebruikers. Natuurlijk wordt elke marketingstrategie nog steeds gebaseerd op de behoeften van de klant en een grondige analyse van de markt

Kan een zakelijk blog het verschil maken?

Het feit dat tegenwoordig de meeste klanten van een bedrijf online bereikbaar zijn, maakt een uitgebalanceerde internetstrategie onontbeerlijk. Uit het hiernaast staande overzicht blijkt overduidelijk dat bedrijven het met deze stelling eens zijn. Allen

Voordelen van het uitwisselen van websitelinks tussen bedrijven

Collega-bedrijven die meer willen weten over de voordelen van het uitwisselen van website links tussen bedrijven en wellicht geïnteresseerd zijn om ook zelf hieraan mee te doen, worden uitgenodigd om deze pagina te bezoeken

© Multiraedt 2024