Zelfsturing is flauwekul en de zoveelste hype denken leiders misschien wel. Tenminste dat gevoel heb ik. En dat het gedoe is en moeilijk is. Of dat het ook gewoon niet lukt. Volgens mij worden deze stemmetjes wel herkend. Daarom zou ik zeggen: stop deze …
Persoonlijke ontwikkeling. Velen rillen alleen al bij het idee dat ze hier stil bij moeten staan. “Dan moeten we het hebben over onze diepste zielenroerselen, onze kwetsbaarheden en onzekerheden.” Woorden als voelen, ervaren, liefde, mededogen of vanuit …
Zelforganisatie, zelfcoördinatie, zelfsturing of autonomie, bijna elke organisatie die ik spreek is er mee bezig . Autonome teams zijn hot! Uiteraard is het geen doel maar een middel om iets te bereiken. Dat kan meer winst/omzet zijn maar ook een grotere …
Dopamine Iedereen, echt iedereen is op zoek naar korte of langere momenten van een goed gevoel. Van welzijn, geluk, comfortabel en geborgen zijn. Ons lichaam heeft daar tools voor. De belangrijkste tool is dopamine. Het wordt aangemaakt in de amygdala …
Durf jij je als medewerker altijd uit te spreken? Of zeg je vaak JA tegen een plan maar voel en denk je NEE . Veel organisaties worden geregeerd door angst met alle gevolgen van dien. Medewerkers staan niet achter de plannen en creëren daardoor vaak …
'En wat doe jij?'…de meest gestelde vraag op iedere netwerkbijeenkomst. Het is zo verleidelijk.. vertellen over mijn passie. Ik wil vol vuur praten over wat het oplevert, wat er gebeurt als deelnemers zich geven en hoe de verbinding tot stand komt. En …
Mijn ervaring is dat leiders wel weten dat vertrouwen geven heel belangrijk is. Toch hebben maar weinig leiders de moed om het daadwerkelijk te geven, zeker als het lastig wordt. Vaak weten zij niet goed wat te doen als vertrouwen beschaamd wordt. Terwijl …
De klassieke manier van leidinggeven loslaten. Steeds meer organisaties durven het aan. Zo kopte het FD onlangs dat accountant- en adviesorganisaties Ernst & Young en PwC dit vormgeven door een radicale vernieuwing in het beoordelingssysteem door …
Je hoeft niet minder te werken om meer tijd over te houden. “Don`t work hard, work smart” is advies voor een slimme tijdmanagement. De kunst is om in de tijd die je tot jouw beschikking hebt meer te doen dan gewoonlijk. Een klacht die ik vaak van ICT …
Wat heeft de allereerste focus binnen jouw organisatie? Staat de klant of de medewerker op nummer 1? Het is een mooi uitgangspunt als de klant op nummer 1 staat, maar laatst hoorde ik de filoosofie bij een bedrijf dat zij hun medewerkers op nummer 1 …
INLEIDING Als succesvol executive en/of groei-ondernemer is niemand werkelijk in hoopvolle afwachting van een (beginnende-) executive of ondernemer burn-out. En toch overkomt het velen. De (beginnende-) burn-out is niet te timen, niet verstandelijk te …
Kun je alleen veel bijdragen door hard te werken en veel uren te draaien? Het is interessant om eens bij je zelf na te gaan of je niet net zoveel bijdraagt door een stapje terug te doen. Misschien draag je juist zelfs wel meer bij. De meeste leiders …
Het creëren van een bedrijfsvisie en de daarbij behorende strategie, wordt weliswaar door velen gezien als onderdeel van executive leiderschap, toch bestaat er vaak de misvatting dat een eenmaal gelanceerde visie op zichzelf staand, tot allerlei resultaten …
INLEIDING Men leest en hoort ongetwijfeld veel over de belangrijkheid van controle en specifiek in een functie als executive en/of groei-ondernemer. Controle lijkt een privé en persoonlijk element te bezitten, maar wanneer de executive controle zoek …
INTRODUCTIE Het fenomeen burn-out is tot een werkelijk media fenomeen aan het uitgroeien. Van overheid tot media, nieuwsberichten, persoonlijke opinies, allen dragen bij aan een stortvloed van informatie over burn-out. Ik vraag mij echter wel af, wat …
Behoefte aan vertouwen. Het is een basisbehoefte. Het vergt alleen veel moed dit in de praktijk toe te passen en vol te houden. Veel mensen zijn ergens het vertrouwen kwijtgeraakt. In de overheid, politiek, de wereldleiders of in elkaar. Jan Terlouw …
Kenmerkend voor een ratrace is het ervaren van stress en het gevoel hebben altijd druk te zijn . Je hebt het gevoel van vergadering naar vergadering te rennen en daardoor heb je weinig tijd om je team aan te sturen. Voor veel leidinggevenden een veel …
INTRODUCTIE Dit artikel staat boordevol met Executive Reflectie Vragen en hieraan gekoppelde Executive Coaching. Dit betreft uw eigen leiderschap, maar ook dat van uw team en organisatie kan verbeteren. "Stel dat?” het mogelijk zou zijn, om door deze …
Perhaps this is still the pinnacle of recent Sales Leadership 'advice' - freely summarised: A Sales Professional is a good Sales Professional when one works without emotion - in the example given, one will leave emotions at the customer parking lot and …
Misschien is dit nog wel het toppunt van recent Sales Leiderschap ‘advies’ - vrij vertaald: Een verkoper is een goede verkoper wanneer deze zonder emotie werkt - in het gegeven voorbeeld werd geadviseerd om emotie op het parkeerterrein van de klant te …
Plezieren, presteren en perfectioneren. Het gebeurt vaak onbewust bij het streven naar perfectie. Op organisatieniveau is men vooral bezig met alles goed willen doen en de lat hoog leggen. Fouten maken mag niet en vaak heerst angst om dingen niet te …
Kent u dat? Een beoordelingsgesprek waar u als leidinggevende de prestaties van uw medewerkers moet beoordelen. Voor de rest van het jaar heeft u weinig contact met uw medewerkers gehad en u hebt geen goed inzicht in hun prestaties, hun competenties …
Wat doe je nog zelf en wanneer verwijs je door? Wanneer het verzuim medisch is, dan moet je medewerker naar de bedrijfsarts. Maar wat nou als het psychisch is, wat doe je dan nog zelf en wanneer verwijs je door? Dit hangt af van de oorzaken van de psychische …
Hoe ga je als leidinggevende in gesprek met medewerkers met psychische klachten? Wanneer je psychische klachten bij je medewerkers herkent (veel 'vage klachten', hoofdpijn, spierpijn, concentratie vermindering, het overzicht verliezen, sneller prikkelbaar …
1. ......maar mijn huisarts zegt dat ik het 14 dagen rustig aan moet doen! Of nog erger: van de huisarts moet ik 14 dagen thuis blijven. Tja wat zeg je dan? Ga je als leidinggevende tegen een advies van een huisarts in? Niet verstandig want je zet gelijk …
Veel managers hebben de volgende droom: een betrokken en verbonden team dat zich maximaal inzet voor het realiseren van teamdoelen, initiatieven neemt en intern gemotiveerd is het werk te doen zonder dat jij als manager hoeft te duwen en te trekken …
Een aanleiding, een kans De vraag, die enige tijd geleden via e-mail bij me binnenkwam: "Ik overweeg om een drum sessie in te (red.) zetten als kick-out van een onboardingsprogramma voor 5 nieuwe teams. Doel is om van 5 teams ook weer 1 teamgevoel te …
Welke tools heb je als leidinggevende om met psychische klachten om te gaan? Wanneer één van je medewerkers last heeft van psychische klachten, dan wil je natuurlijk weten wat je kunt doen om je medewerker weer in de gezonde flow te krijgen. De volgende …
Bij veel bedrijven zijn de managers overbodig en zie je de managementlagen verdwijnen . Jouw rol als manager heeft echter nog veel toegevoegde waarde en kan jij zeer succesvol zijn als jij je rol op een goede manier invult. Start met leidinggeven en …
De oorzaken van s tress aanpakken. Om van stress en stress klachten af te komen, is het handig om te bekijken waar de klachten vandaan komen. Dus wat zijn de oorzaken van stress? In de gesprekken die ik heb met gestreste mensen, kijk ik altijd naar 3 …
Gelukkig hebben niet veel medewerkers hier last van. In de praktijk heb je als leidinggevende vaker te maken met medewerkers met stressgerelateerde klachten. Daarom zoom ik hier verder in op de stressgerelateerde klachten: Waardoor ontstaan deze klachten? …
Wat zijn psychische klachten? Als je kijkt naar de definitie van psychische klachten, dan zegt Van Dale: Psychisch: geestelijk, niet lichamelijk Klachten: hoorbare uitingen van droefheid of pijn. Dus een geestelijke hoorbare uiting van droefheid of pijn …
Veel leidinggevenden die ik spreek, willen doorgroeien naar het zijn van een inspirerende leider, die vanuit rust en regie zijn of haar team/organisatie aanstuurt. Dit doen ze het liefst op een manier die bij hem of haar past. Dit betekent dat je een …
Resultaten die niet gehaald worden en de winstgevendheid staat onder druk. Dat gebeurt er met teams waarin medewerkers te weinig verantwoordelijkheid nemen, snel in de weerstand schieten als er een verandering op stapel staat en onvoldoende zelf nadenken …
Van veel leidinggevenden krijg ik vaak de volgende vraag: "Hoe kan ik psychische klachten vroegtijdig herkennen bij mijn medewerkers?" In het vorige artikel schreef ik over wat je als leidinggevende kunt doen met psychische klachten en nu wil ik vooral …
Hoe voorkom ik psychische klachten bij mijn medewerkers? Dit is ongeveer de meest gestelde vraag die ik als bedrijfsmaatschappelijk werker krijg. Als je weet hoe je psychische klachten kan voorkomen, scheelt je dat de helft in je ziekmeldingen! Maar …
Recentelijk lees je steeds meer dat we af zouden moeten van functies en zouden moeten gaan werken met rollen. Het werken met rollen zou meer bijdragen aan flexibiliteit, is meer ontwikkelgericht en past beter in nieuwe vormen van organiseren. Wij citeren …
In het vorige artikel beschreef ik 10 tips om snel overspannen te worden. Als je overwerkt of overspannen bent wil je natuurlijk weten wat je kunt doen om hier snel uit te komen. Dit zijn 10 acties om weer in de gezonde flow te raken! Plan je agenda …
10 tips voor je medewerkers om snel overspannen te worden Vandaag ga ik wat anders doen. Ik geef je 10 acties om zo snel mogelijk overspannen te raken! Wil jij graag overspannen raken? Doe dan vooral de volgende acties. 10 acties om snel overspannen …
Wil jij je medewerker helpen om snel van stress en stressklachten af komen? 5 tips om op een simpele manier met stressklachten aan de slag te gaan: Tip 1: Plan je agenda rustig . Dit is natuurlijk wel erg voor de hand liggend, maar wel een tip die sinds …
Leergang Conflictmanagement voor HR-adviseurs. Deze opleiding is ontwikkeld als samenwerkingsproject tussen Hrtalenten en Caleidoscoop leertrajecten. Werk aan een constructieve conflictcultuur Veel organisaties zijn in de ban van ‘zelfsturing en zelforganisatie’ …
Wat kan ik doen om de motivatie van mijn medewerkers te vergroten? Wanneer je medewerkers minder gemotiveerd raken, zul je dat gaan merken op de werkvloer. Voor je medewerkers is het van belang dat ze prettig werk hebben. Maar hoe ziet prettig werk er …
Ik krijg leuke feedback op de blog en het ebook “ Ontwikkel organisatiespeed en blaas je concurrent weg ”. Eentje springt eruit: “Wel een beetje simpel: je medewerkers”. En dat klopt natuurlijk. Want: Je schoont je pc op, en hup doet ie precies en sneller …
Veel leidinggevenden vertellen mij dat ze het lastig vinden als medewerkers het werk en privé niet goed gescheiden kunnen houden. Vooral lastig wordt het als de privé problemen op de werkvloer worden gedeeld en andere collega's gaan zich er mee bemoeien …
Brand! Het vernietigende vuur grijpt om zich heen. Je voelt de verschroeiende hitte. Gelukkig heeft de buurman direct de Brandweer gebeld. De garage is niet helemaal meer te redden. Het huis zal geen gevaar lopen. Peinzend overzie je de rokerige situatie …
Uit de meest recente studies van Dave Ulrich (en consorten), komt naar voren dat HR meer van buiten naar binnen moet kijken. Dit om de klantvraag en eigen diensten optimaal op elkaar af te stemmen. Wat houdt het van binnen naar buiten kijken in? Hoe …
Stress, overspannen of burn-out. Wat is het verschil ? In de volksmond worden stress, overspannenheid en burn-out nogal eens door elkaar gehaald. Wanneer er te veel stress is, krijg je eerst spanningsklachten. Wanneer je die niet oplost ga je langzaam …
De meeste mensen die bij mij op spreekuur komen hebben last van stressgerelateerde klachten. Daarom wil ik vandaag inzoomen op stress: wat doet dit met je medewerker en wat deze zou kunnen doen om hier van af te komen? Wanneer je gestrest bent zul je …
"Ik kan niet op mijn werk verschijnen, want er is thuis een waterleiding geknapt en ik moet wachten op de installateur! Ik verwacht dat ik er pas vanmiddag ben." Wat nu als je medewerker al zijn verlof uren al had opgemaakt en ’s ochtends belt dat hij …
Imago gaat over beeldvorming. Die beeldvorming bepaalt de verwachtingen die men van de ander heeft. In reclame en politiek kun je zien welke invloed imago heeft op ons koop-of stemgedrag. Klanten kennen producten of diensten een bepaalde kwaliteit en …
Wat je kunt doen? Maak tijd vrij om met hem of haar te praten. En dan? Geef aandacht of ga zitten om te luisteren. Er geeft niets zoveel steun dan het gevoel dat iemand naar je luistert en je begrijpt. Op youtube staat een prachtig filmpje wat als ondertitel …
5 professionele powerbakken. Strak samenspel en klinkt als een klok. 1 taal: jazz. Individuele kwaliteiten spatten eruit en iedereen gunt elkaar zijn performance. Nee, misschien hou je niet van deze opzwepende muziek. Observeer en luister toch even:) …
Met een glimlach hoor ik mijn paard Seno snuiven. Hij wil vooruit. Het is 25 graden. Een strakblauwe hemel en windstil. De laatste zonnestralen strijken over de boomtoppen. De avond neemt langzaam over. Seno's energie (en die geurige natuur) verleidt …
Wanneer je medewerker is uitgevallen wil je dat hij of zij vlot en goed re-integreert. Je hebt er niets aan wanneer iemand, nadat hij is uitgevallen, drie weken werkt en vervolgens opnieuw uitvalt. Daarom kun je beter wat rustiger, maar gestaag, opbouwen …
Met 1 doel: scoren en winnen. 1 hoofdteam 11 basisplaatsen 1 hoofdtrainer met staf. Gretige reservespelers die azen op die basisplaats Speel je goed? Contractverlenging. Speel je niet goed? Krijg je De Boer in je nek. Teamoptimalisatie is ieder seizoen …
Hoe kan mijn medewerker met stressklachten aan het werk gaan ? Herstel de balans in de draaglast en draagkracht bij medewerkers! Vaak leg ik het aan mijn cliënten als volgt uit: Wanneer er te veel stress in je leven is, ga je merken dat je langzaam het …
“Waar zijn de projectresultaten” “Heb je die klanten al nagebeld?” “Zijn de 5 offertes dit weekend verstuurd?” Met een blik vol onverschilligheid krijg ik de volgende lading werk toegegooid. Het is maandagochtend, 0800h. Koffie heb ik nog niet geroken …
Dagelijks worden wij overspoeld met heel veel informatie. Als ondernemer krijg je ook nog van alle kanten advies hoe je nog succesvoller kunt worden. De challenges en programma’s vliegen je om de oren via de sociale media. Iedereen lijkt expert te zijn …
De ziekmelding, het telefoon gesprek en wat je moet vragen en wat niet. Je medewerker meldt zich ziek. Te vaak hoor ik: “hé wat vervelend voor je, bel je me wanneer je weer beter bent?” Niks mis mee om begrip te tonen, maar zo maak je het wel erg makkelijk …
De school als hel Dat is Bint, 1934. (Voor de niet-literatuurvasten onder ons: Bint is een roman van F. Bordewijk, waarin leraar Bint zijn school met stalen tucht leidt.) Een school met een streng systeem om leerlingen te laten gehoorzamen. De geur van …
Je medewerker is ziek! Verkouden, grieperig, snotterig, hoofdpijn en andere veel voorkomende vage klachten. En jawel het is niet de eerste keer dit jaar. Je wordt gebeld door je medewerker: “ ik kan niet komen vandaag, ik ben ziek, de hele nacht niet …
Ik ben het niet eens met het advies van onze bedrijfsarts! En nu? Geen probleem. Je kunt, wanneer je goede redenen hebt, in overleg met je medewerker afwijken van het advies van de bedrijfsarts. Het is namelijk een advies! Maar pas op, als je dit doet …
Stress? Geen last van Veel mensen ervaren onze maatschappij als jachtig en gestrest. Alles, en vooral ‘de tijd’, lijkt steeds sneller te gaan. We worden dagelijks blootgesteld aan heel veel informatieprikkels en willen niets missen. En we gaan er massaal …
Persoonlijk houd ik wel van een verrassing, maar in de zakenwereld ligt dat totaal anders. Banken, aandeelhouders, toezichthouders en managers zijn totaal niet gediend van zakelijke verrassingen. Onverwachte afwijkingen, zowel positief als negatief …
Wat is mijn rol als leidinggevende? En wat kan ik van de medewerker verwachten? De WVP? De WVP staat voor: De Wet Verbetering Poortwachter en is in 2002 het leven geroepen om te voorkomen dat teveel langdurig zieke medewerkers in de WAO zouden belanden …
Alice in Wonderland komt in allerlei situaties waar ze keuzes moet maken om verder te komen. Ze ontmoet ook de kat Cheshire en vraagt hem de weg. De kat antwoordt:" Dat hangt af van waar je naar toe wilt." Alice antwoordt:" Het maakt mij niet uit waar …
Tuurlijk mag het niet. Jij weet het, ik weet het. Maar ja, de kick, hè? De A6 is leeg. Ik druk het gaspedaal dieper in. 225 km/uur. De bomen schieten voorbij. Met een grijns ga ik nóg wat harder. The need for speed. Organisaties hebben dat ook . Wat …
Woensdagochtend. Shit. Niet dat je weer om 7 uur op moet, maar die zeurende klanten. Elly wordt er moedeloos van. Ze is interieurdesigner. Bij een nieuwe opdracht begint ze met lood in de schoenen. Alle energie en creativiteit verdwijnen als donderslag …
Afgelopen week kwam er een interessant artikel langs via sociale media met de pakkende titel: ' Alleen sukkels hebben het druk '. Time management is niet het antwoord. Om de drukte van deze tijd de baas te zijn heb je aandacht nodig voor wat je doet …
Onzin natuurlijk om daar nu al aan te denken... Maar toch, voor dat u het weet is het weer zo ver. En als er niets veranderd zit u weer net zo uitgeblust aan het kerstdiner als vorig jaar..... Kunt u zich de stress nog herinneren van vorig jaar toen …
Directe en indirecte kosten van stress en werkdruk Cijfers over de kosten van uitval van medewerkers door stress of burnout zijn inmiddels redelijk bekend bij bedrijven . Maar waar weinig over geschreven wordt, zijn de indirecte kosten van stress voor …
Daar kan ik heel kort over zijn: Star Trek Enterprise. Roddenberry bedacht een utopische toekomstwereld, waarin een verenigde Aarde de meeste moderne wereldproblemen heeft opgelost: vervuiling, honger, armoede en conflicten tussen mensen onderling behoren …
Staat de tijd bij uw organisatie stil? Dat is de vraag die ik beantwoord, want stilstand is in ieder geval geen vooruitgang. Nu vraagt u zich uiteraard af of die tijd stil staat. En waar die organisatorische vooruitgang anno 2016-2020 ligt? Dat zal ik …
“We wensen u veel personeel!” “Net nu op het drukste moment meldt mijn enige medewerker zich zomaar ff ziek; dat kost mij omzet.” “Waarom begrijpen ze niet dat ze de omgeving bij de klant schoon moeten achterlaten, dat hoort bij klantvriendelijkheid” …
Het bruist van de berichten over ontwikkelingen, nieuwe concepten, producten en dienstverlening. Het ene bericht is nog amper bij u beland, u denkt beslist na over wat de impact of het voordeel voor uw organisatie kan zijn, of het volgende item dient …
Verkopers, directeuren, secretaresses en alle andere medewerkers vertegenwoordigen een bepaalde waarde voor een onderneming, maar hoe bepaal je de waarde van het menselijk kapitaal eigenlijk? Is het eigenlijk wel te waarderen? En hoe waardeer je deze …
De meeste ondernemers die ik spreek hebben last van chronisch tijdgebrek. En niet alleen ondernemers trouwens. Wat mij fascineert is dat we allemaal dezelfde aantal uren tot onze beschikking hebben. Hoe komt het dan dat sommige mensen fantastische dingen …
Ik kwam een tweet tegen van Mandy Dikkerboom over duurzame organisatieverandering: 5 keuzes voor duurzame organisatieverandering https://t.co/KPSTz5FmqN — Mandy Dikkerboom (@dehrfactor) 23 juli 2015 In deze tweet wordt verwezen naar een blog dat is geschreven …
U kunt veel lezen over organisaties en teams. En wat wel en niet te doen om het geheel aan klantwensen, wet- en regelgeving en personeel in de juiste banen te houden en te verbeteren. Wat zijn uw drijfveren? Waar krijgt u energie van en waar stuurt u …
De leidinggevende gaat er eens goed voor zitten. Jij wilde het over de functioneringsgesprekken op zijn afdeling hebben, maar hij heeft andere plannen. Vandaag is hij het even goed zat. Er wordt verwacht dat hij wonderen laat gebeuren zonder dat hij …
Een groot deel van de maatschappij werkt als kenniswerker of in de dienstverlening . Mensen in deze sectoren werken veel met het hoofd en met mensen, waardoor het risico op mentale overbelasting groter is dan in meer fysieke beroepen. Wanneer je bewust …
Productiviteit staat in onze maatschappij hoog in het vaandel. Hard werken is ons met de paplepel ingegoten. Daar is op zich niets mis mee. Er is alleen een groot verschil tussen hard werken en productief zijn. Druk, druk, druk. Vraag een willekeurig …
“We wensen u veel personeel!” ”Net nu op het drukste moment meldt mijn enigste medewerker zich zomaar ff ziek; dat kost mij omzet.” ”Waarom begrijpen ze niet dat ze de omgeving bij de klant schoon moeten achterlaten, dat hoort bij klantvriendelijkheid” …
Stel, je hebt net gekeken naar de nieuwste cijfers en het ziet er niet zo goed uit. Niet alleen puzzel je nu op mogelijkheden om het bedrijfsresultaat te verbeteren. Ook denk je na over wat je tegen je team zegt, en op welke manier. Je wil immers voorkomen …
Multitasken is iets van deze tijd. We proberen diverse dingen tegelijkertijd te doen om tijd te besparen. Het wordt vaak gezien als een positieve eigenschap met veel voordelen. Echter, het is een mythe dat het tijd bespaart. Het tegendeel is waar. De …
Jouw werknemer is overspannen of burnout? Oei.... dat is in een klein bedrijf al gauw een groot probleem! Belangrijk is om dan meteen een levensgroot risico te tackelen. Want wat ik vaak zie gebeuren is dat de relatie met de werknemer in no time onder …
Tijdens Timemanagement cursussen zijn er regelmatig deelnemers die aangeven dat hun functie zo dynamisch is, dat ze niets vooraf kunnen vooruitzien laat staan inplannen. Hier denk ik anders over. In elke functie zitten wel terugkerende activiteiten …
Is jouw MKB bedrijf een Sleeping Beauty? 3 tips voor het wakker kussen! Michiel Muller is de ondernemer die Tango en Route Mobiel op de kaart zette en hij is een heel interessante en vermakelijke spreker voor ondernemers ( zie speakersacademy ). Ik heb …
Het is weer het einde van het jaar en veel leidinggevenden moeten eraan geloven: de afsluiting van het jaar op een borrel en het geven van een eindejaarsspeech voor je team. Natuurlijk wil je daar een succes van maken! Maar hoe doe je dat dan? Hierbij …
Regelmatig krijg ik de vraag om te helpen bij het zoeken en aannemen van een nieuwe medewerker. Dat is eigenlijk een vak apart waar professionele recruiters hun tanden op stuk bijten. Maar ik heb gemerkt dat mijn klanten baat hebben bij de volgende 5 …
Als coach kom ik in gesprekken vaak tegen dat mensen gevangen zitten in het nu. Onvoldoende in staat om zich te verbeelden wat ze willen, kunnen, wie ze zijn of wat ze eigenlijk te doen hebben. En dus blijven ze doen wat ze al jaren hebben gedaan. Als …
Ruzie in de tent.... het komt veel voor. Als er een conflict is tussen 2 werknemers kan het hele bedrijf daar last van hebben. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je hebt als leidinggevende waarschijnlijk andere dingen aan je hoofd en eigenlijk helemaal …
Het maken van een strategisch marketing plan kost tijd, inspanning en creativiteit. Maar het lastigste deel van het uitvoeren van het marketing plan is je strategisch einddoel realiseren. In deze video vier tips over: Hoe belangrijk het is om je sociale …
Het hebben van een strategisch marketingplan voorkomt dat het maken van een video duur is en veel tijd kost. Ontdek in deze video: Dat een interessante video niet langer dan 2 minuten mag zijn. De onderwerpen van de video in het marketing plan staan …
Online Video wordt een steeds belangrijker onderdeel van je strategisch marketingplan. Dat heeft te maken met YouTube. YouTube is de tweede zoekmachine na Google. Is je bedrijf niet met online video aanwezig op YouTube en je concurrenten zijn dat wel …
Veel leidinggevenden denken dat 'erkenning voor goed werk' een erg belangrijke impact heeft op de motivatie en werkbeleving van werknemers. Anderen denken aan financiële beloning of persoonlijke ondersteuning die het meest belangrijk zijn. Maar er is …
Psychische klachten bij je medewerkers. Wat doe je nog zelf en wanneer verwijs je door? En naar wie? Wat je zelf kan doen als leidinggevende hangt af van de oorzaken van de psychische klachten . Ligt de oorzaak voornamelijk op het werk ? Dat is mooi …
Verder kijken dan de lak. Als ik denk aan de lak van mijn nieuwe auto dan vraag ik mij gelijk af wat er onder de motorkap zit. Wellicht een typisch mannelijk metafoor, maar ik denk in dit geval dat het ook voor vrouwen nuttig kan zijn om dit beeld voor …
Iedere ondernemer en leidinggevende kent periodes dat het niet gaat zoals je wil. De markt zit tegen, er is personeel ziek, een grote klant valt weg, er moet onverwachts een grote investering worden opgehoest etc. Als dat aan de orde is loopt de druk …
Empathie is meer dan alleen maar begrijpen hoe de ander zich voelt. Het is je inleven in de belevingswereld van de ander en daardoor zicht krijgen op wat hem motiveert. Samenwerking en het samen zaken doen staat of valt bij het elkaar volledig begrepen …
Het oude versus het nieuwe beoordelen Er is de laatste tijd veel te doen over het oude versus het nieuwe beoordelen. Het oude, of beter het traditionele beoordelen bestaat uit een gesprekkencyclus, meestal met een tijdsspanne van één jaar. Het bestaat …
1. ...maar mijn huisarts zegt dat ik het 14 dagen rustig aan moet doen! Of nog erger: van de huisarts moet ik 14 dagen thuis blijven. Tja wat zeg je dan? Ga je als leidinggevende tegen een advies van een huisarts in? Niet verstandig want je zet gelijk …
Empathie in Bedrijf Zo’n 20 jaar geleden bracht de Amerikaanse psycholoog Daniel Goleman zijn boek Emotionele Intelligentie uit. Hij verwoordde daarin het idee dat prestaties van mensen niet uitsluitend afhankelijk zijn van hun intelligentie, maar tevens …
De tering naar de nering De laatste jaren waren voor veel ondernemingen geen vette jaren. Tal van maatregelen zijn er getroffen door het management om kosten in de hand te houden en verworvenheden die in de vette jaren waren verkregen werden langzamerhand …
Welke tools heb je als leidinggevende om met psychische klachten om te gaan? Wanneer één van je medewerkers last heeft van psychische klachten, dan wil je natuurlijk weten wat je kunt doen om je medewerker weer in de gezonde flow te krijgen. De volgende …
Hoe beoordeel ik het personeel? Ik ben een tegenstander van het traditionele beoordelen!! Zo, dat is er uit... In het verleden moest ik dit proces ook ondergaan en ik ben eigenlijk nooit met een prettig gevoel de ruimte uitgelopen... Vaak werd het nog …
Veel leidinggevenden voeren gesprekken met hun medewerkers ‘uit de losse pols’. Misschien jij ook wel? Tijdens het werkgesprek wordt de voortgang van het werk van jouw medewerker aan de orde gesteld. En daarmee ligt vrijblijvendheid op de loer. Soms …
Herken je deze situatie? Je bent eindelijk eens aan de slag met het schrijven van een belangrijk rapport. Je bent goed op dreef! Dan verschijnt er plotseling een hoofd om de deur. Het is een medewerker: “Mag ik je eventjes storen?”. Vanzelfsprekend antwoord …
Het belang van beoordelingssoftware Als het "beoordelingsseizoen" weer aanstaande is dan staat niemand te juichen, zeker als je geen gebruik maakt van goede beoordelingssoftware. Het voelt alsof je een afspraak hebt gemaakt bij de tandarts. Noodzakelijk …
Jaarlijkse beoordelingsgesprekken? Veelal worden beoordelingsgesprekken jaarlijks gehouden. In het ouderwetse proces zijn de functioneringsgesprekken een dialoog en de beoordelingsgesprekken een monoloog van leidinggevende tot medewerker. Ik pleit er …
Denk jij bij alle contracten voor jouw werknemers al aan de Wet Werk en Zekerheid? Op 10 juni 2014 is de Wet Werk en Zekerheid aangenomen. Hierdoor veranderen heel veel regels voor flexibele contracten en het ontslagrecht. Maar wat dan precies? En wat …
Afgelopen vrijdag mocht ik mij presenteren tijdens een netwerkbijeenkomst van een business club. Ik startte de presentatie met een link naar het WK 2014 in Brazilië, waarin ik de coach kwaliteiten van Marc Wilmots en zijn team aanhaalde. Het moest wel …
Het aantal ZZP-ers in Nederland zal rond de 800.000 bedragen maar ga er maar van uit dat we de komende tien jaar op een verdubbeling mogen rekenen. In België mogen we op langere termijn een zelfde trend verwachten. De crisis zal hiertoe zeker bijgedragen …
De oorzaken van s tress aanpakken. Om van stress en stress klachten af te komen, is het handig om te bekijken waar de klachten vandaan komen. Dus wat zijn de oorzaken van stress? In de gesprekken die ik heb met gestreste mensen, kijk ik altijd naar 3 …
De nieuwe voorzitter van de werkgeversorganisatie in Nederland, Hans de Boer, is duidelijk in zijn opvattingen over ZZP-ers. Hij noemt ze zelfs ZP-ers, waarbij de twee letters een eervollere betekenis krijgen. Zeg nu zelf; zelfstandig professional klinkt …
Heb jij een werknemer die al een tijdje niet goed functioneert? Terwijl je toch duidelijk hebt aangegeven dat het anders moet? Het kan zijn dat jij als leidinggevende of werkgever nog niet zo vaak hiermee te maken hebt gehad. Intussen begin je je wel …
Inleiding Mensen ontwikkelen zich overal op dezelfde wijze. Jonge mensen, oude mensen, in het bedrijfsleven, de ambtenarij en ook in de sport. Het draait om bewustwording. Het gaat om: weten wie je bent, weten wat je wilt, en het dan ook daadwerkelijk …
Het aantal mensen dat werkt via een flexibel contract zal de komende jaren verder toenemen. Onderzoeksbureau TNO komt tot deze conclusie aan de hand van een onderzoek (De toekomst van Flex) in opdracht van uitzendkoepel ABU . De zogenaamde flexibele …
Goedkope versterking van je team? Dat klinkt alvast goed. Maar hoe vind je zo iemand? En er zijn ook nadelen als je kiest voor het werken met stagiairs. Zo kan je onder andere niet dezelfde eisen stellen aan een stagiair als aan een 'gewone' arbeidskracht …
Het typeren van je baas , dat lukt iedereen wel, maar hoe goed kun jij jezelf typeren en welk voordeel haal je hier zelf uit? Binnenkort is er in de Team Academy op een eenvoudige en makkelijke manier achter te komen en kun je daadwerkelijk je voordelen …
Een leefbare stad vergt de ontwikkeling van een flexibel masterplan Steden worden steeds belangrijker, in de toekomst gaan er steeds meer mensen wonen. Het vormen van een leefbare stad is een uitdaging voor alle partijen. Wist u dat ruim de helft van …
De woningmarkt trekt steeds duidelijker aan. Toch is er nog steeds sprake van een kopersmarkt. Herstel in een evenwichtigere samenstelling van prijzen en marges blijven daarmee uit. Of moeten we dit niet meer verwachten en gaat de verandering op andere …
Psychische klachten kunnen door meerdere factoren ontstaan. Formeel zijn psychische klachten het gevolg van een psychiatrische stoornis . Gelukkig hebben niet veel medewerkers hier last van. In de praktijk heb je als leidinggevende vaker te maken met …
Wat zijn psychische klachten? Als je kijkt naar de definitie van psychische klachten, dan zegt Van Dale: Psychisch: geestelijk, niet lichamelijk klachten: Hoorbare uitingen van droefheid of pijn. Dus een geestelijke hoorbare uiting van droefheid of pijn …
De pop-up store, de winkelformule, lijkt mij inmiddels wel bekend. De formule wordt steeds breder toegepast. Was het ooit bedoeld als een formule waarbij er min of meer werd proefgereden door een beoogd winkelier, nu zie je steeds meer een bredere toepassing …
Welk business model pas je toe na de crisis? Of pak je na het lange wachten liever meteen de schop weer op en ga je verder waar je was gebleven? Talloze mogelijkheden heb je gegrepen om weer aan de bak te komen en nu lijkt de crisis langzaam voorbij …
Hoe voorkom ik psychische klachten bij mijn medewerkers? Dit is ongeveer de meest gestelde vraag die ik als bedrijfsmaatschappelijk werker krijg. Als je weet hoe je psychische klachten kan voorkomen, scheelt je dat de helft in je ziekmeldingen! Maar …
Is een lage rentevoet eigenlijk wel zo goed voor onze vastgoed markt? Je zou denken van wel; geld is goedkoper te lenen en dat bevordert het kopen van een woning. Een hypotheek wordt goedkoper en tevens heeft het een positieve invloed op de hoogte van …
17 procent van de bouwbedrijven zal ontslagen doorvoeren. Stel je drie vragen voor de weg naar een oplossing. Wie laat je gaan? Het nieuwe jaar is amper vier weken oud en dit verontrustende artikel verschijnt in ondermeer HBvL. De bouwsector is niet …
Heeft u nog een appeltje voor de dorst? Hoe is het gesteld met de gevolgen van de crisis. Heeft u dit kunnen beslechten met een paar flinke happen uit het appeltje voor de dorst? Veel aannemers en onderaannemers beantwoorden deze vraag blij; ‘Welke crisis? …
Pop up, een modegril? Of gewoon een wijs gebaar, een noodzakelijke noodgreep om toch nog iets te verdienen? Het is in, een pop up store beginnen of een andere commerciële uitbating in een leegstaand pand in een winkelgebied. Ik zie er wel de voordelen …
Hoe ga je als leidinggevende in gesprek met medewerkers met psychische klachten? Wanneer je psychische klachten bij je medewerkers herkent is het belangrijk dat je het gesprek aan gaat. Actie is hierbij altijd beter dan afwachten! Hoe sneller je als …
Retailers Under Heavy Pressure Alarm bells are sounding again for the retail industry. The survival of many shops is being threatened by changes in consumer behavior, the internet and the strain of slowing economic growth. Shopkeepers beware! It cannot …
Van veel leidinggevenden krijg ik vaak de volgende vraag: "Hoe kan ik psychische klachten vroegtijdig herkennen bij mijn medewerkers?" In het vorige artikel schreef ik over wat je als leidinggevende kunt doen met psychische klachten en nu wil ik vooral …
Ziekteverzuim zorgt voor vele hoofdbrekens Ziekteverzuim is een lastige en complexe materie. Een medewerker meldt zich ziek en dan? Wat mag wel en wat zijn de mogelijkheden? Als werkgever heeft u rechten en plichten, maar uw werknemer ook. De meeste …
Wat kun je doen wanneer één van je medewerkers zich ziek meldt vanwege psychische klachten ? Uit een onderzoek van vorig jaar bleek dat 50 % van de mensen die in de zorgsector uitvallen, uitvallen op basis van stress gerelateerde (psychische) klachten …
Kennis = besparen Werkgevers zijn slecht op de hoogte van de wet- en regelgeving op het terrein van werkgeversrisico’s, rechten van medewerkers, ziekte en verzuim. Dit blijkt inmiddels uit meerdere onderzoeken welke begin dit jaar gepubliceerd werden …
Recente studies onder winkelketens tonen aan dat alleen al het verschuiven van personeel tussen filialen de omzetten kan verhogen met 2-3 % en dat inzet van extra personeel een zelfs nog veel grotere positieve invloed heeft. Twee professoren van de Wharton …
De laatste 20 jaar is de productiviteit van de werkende mens enorm gestegen. Dat was voornamelijk te danken aan automatisering en mechanisering van administratieve systemen en productieprocessen. Verdere productiviteitsverbetering via deze weg lijkt …
De ziektekosten die terug te voeren zijn op stressaandoeningen zijn de laatste jaren enorm toegenomen. In een aantal beroepen is wel 60% van het ziekteverzuim te wijten aan dit fenomeen! Naast deze direct aanwijsbare kosten, zijn er ook nog de versluierde …
In de titel van dit artikel bevindt zich een woord waar bijna een taboe op rust. Recessie! Bij veel lezers zal dat ongetwijfeld onmiddellijk een negatieve reactie oproepen. "Van een recessie is nog nooit iemand beter geworden en alleen al het praten …