Bij het maken van een website komen in principe twee vakgebieden samen. Enerzijds gaat het om vormgeving, waarbij zaken aan de orde komen zoals grafisch ontwerp, layout, kleurgebruik, lettertypes, en content zoals teksten, foto’s en video’s. Anderzijds is er de technische realisatie van een website, waarbij ook factoren als gebruikersvriendelijkheid, navigatie, zoekmachineoptimalisatie, browser-compatibiliteit en interactie meespelen. Veel webdesigners bieden tegenwoordig beide onderdelen aan.
Het laten maken van een succesvolle website begint bij uw zakelijke doelstellingen. Uw website is geen doel op zich, maar staat in dienst van uw onderneming. Het is daarom belangrijk om in een vroeg stadium te formuleren wat het doel van de website moet zijn en wat bezoekers op uw site zouden moeten doen. Is de site puur informatief, wilt u gegevens van uw bezoekers verzamelen, kunnen mensen iets downloaden, wilt u dat de site hen inspireert om u te bellen, of wilt u meteen iets verkopen? Ook is het voor een webdesigner van belang om te weten wie uw doelgroep is, of ze vooral gebruik maken van desktops of juist heel mobiel zijn, en of u hen bijvoorbeeld ook via sociale media zou moeten benaderen.
Hoewel elke website anders is, zijn er wel een paar zaken waaraan elke moderne website zou moeten voldoen. Ten eerste moet een website tegenwoordig absoluut geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Dit kan door een aparte mobiele website te bouwen, maar nog handiger is om een ‘responsive’ website te laten maken, waardoor de site automatisch geschikt is desktop, tablet en smartphone. Ten tweede moet een website geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines als Google en Bing. Zoekmachineoptimalisatie (ook bekend als SEO) is niet alleen technisch, maar heeft vooral ook met goede content te maken. Uw webdesigner kan u hierin adviseren.
Bij het realiseren van een website komt meer kijken dan het ontwerpen en bouwen van de website. Zo verwachten webdesigners over het algemeen dat u zelf content aanlevert. Heeft u daar geen tijd of talent voor, dan kan uw webdesigner meestal wel een goede tekstschrijver aanbevelen, die goed kan schrijven voor zowel bezoekers als voor zoekmachines. Ook kan een webdesigner meedenken over zaken als hosting en domeinnaam, en over de vraag of en hoe uw website past in een bredere online marketing strategie. Tot slot is het aan te raden om ook alvast na te denken over wat er moet gebeuren als de website eenmaal in de lucht is. Net als alle software hebben websites regelmatig technisch onderhoud nodig. Wilt u dit zelf doen, of besteed u het liever uit?
Categorie Marketing Advies
Relevante blogs: