Is een website wel zinnig voor een kleine onderneming?
Die vraag moet in ieder geval met nee worden beantwoord, indien een website door zijn knulligheid het imago van de onderneming naar beneden haalt. In zo'n geval is een website natuurlijk contraproductief.
Pro-argumenten
Voor ondernemers, die nog twijfelen aan het nut van een professioneel uitziende website en ook opzien tegen de investering en moeite die het kost om zo'n site op het web te krijgen, zijn hieronder een aantal aanmoedigende argumenten aangegeven:
- De eerste reden is zo voor de hand liggend, dat iedereen er overheen kijkt: het gebruik van de gele gids en telefoonboeken behoort zo langzamerhand tot het grijze verleden.
Net als de kranten zoeken zij trouwens zelf, al dan niet vrijwillig, hun heil op het internet. De ondernemer kan eenvoudigweg niet achter blijven, wil hij vindbaar zijn voor de alsmaar toenemende aantallen "surfers".
Tussen deze "surfers" zitten niet alleen potentiële klanten, maar ook eventuele zakenpartners, investeerders en niet in de laatste plaats toekomstige werknemers. - Een goed ontworpen website kan een kleine onderneming de uitstraling van een veel grotere onderneming geven en daarmee haar geloofwaardigheid vergroten. De concurrentiepositie wordt daardoor sterk verbeterd.
Bovendien houden zoekmachines rekening met de lokale omstandigheden. Dat betekent dat een zoekopdracht door een potentiële klant uit Den Haag naar bijvoorbeeld cadeau-artikelen, eerst de relevante winkels uit Den Haag laat zien. (denk eraan de website aan te melden bij Google Mijn Bedrijf)
De onderneming gaat dus via het internet niet de concurrentie aan met de hele wereld. - Het is een goedkope manier om nieuwe markten aan te boren en nieuwe producten of diensten uit te proberen. Het betekent daarom ook dat een onderneming het zich niet meer kan veroorloven om weg te blijven van het internet. Afwezigheid zet de deur open voor de concurrent, die wél die stap waagt.
- Door goede informatie over producten, diensten, levertijden ect. op het net te zetten, bespaart de onderneming zich veel tijd en kosten aan klantenservice en staat bovendien op een goedkope manier 24 uur per dag beschikbaar voor de klant.
- Het internet biedt vele mogelijkheden om op een efficiënte manier reclame te maken. Niet alleen zijn de verkopen via internet enorm toegenomen, ook het onderhouden van klantenrelaties is gemakkelijker geworden, waardoor de loyaliteit van de klant verbeterd kan worden en doorverwijzingen gestimuleerd kunnen worden. Een blogsectie op de website is daarvoor onontbeerlijk. Je kunt zelf bloggen of dat door een professionele blogservice laten doen.
- De effectiviteit van traditionele reclame en ook emailmarketing is veel groter, indien een professionele website als steunpunt wordt gebruikt. Daar bevindt zich de bulk van de informatie over het bedrijf en de producten/diensten.
- De gratis websitestatistieken kunnen heel veel vertellen over het gedrag van de klant. Deze makkelijke meetbaarheid stelt de ondernemer in staat snel aanpassingen te maken en zo wellicht een concurrentievoordeel te behalen.
Deze algemene argumenten pro website zijn bijzonder sterk en de doorsnee kleine onderneming kan er dan ook moeilijk omheen. Daarbij is echter niet het laatste woord gezegd over de zinnigheid!
De wijze waarop de inmiddels overtuigde ondernemer vervolgens het bouwen van de website aanpakt, zegt ook veel over de nuttigheid voor de onderneming van het hebben van een website.
De aanpak van de website
Er is al geconcludeerd dat géén website beter is dan een belabberde en knullige website. Maar ook de tijd en moeite die de ondernemer aan de ontwikkeling besteedt, dient in verhouding te zijn.
Vaak besluit de kleine ondernemer uit kostenoverweging zelf met behulp van vrijelijk verkrijgbare software ( zie Wickipedia ) het avontuur aan te gaan. In de eerste plaats gaat "doe het zelf" en "professioneel uitziend" vaak niet samen, maar net zo belangrijk is de tijd die eraan gespendeerd wordt.
Een website is geen doel op zich
Uiteindelijk is het belangrijkste doel van de website voor de ondernemer het aantrekken van potentiële klanten en de conversie daarvan in daadwerkelijke klanten.
De ontwikkeling van de website mag zich daarom niet gaan ontwikkelen in een tijdrovende hobby, die aan dat doel voorbijschiet.
Die tijd kan dan beter besteed worden aan het ontwikkelen en uitvoeren van een succesvol marketingconcept. Er wordt wel een vuistregel gehanteerd, dat voor elk uur dat aan de ontwikkeling van een website gewijd wordt, er 10 uren van verkoopinspanningen verricht dienen te worden.
Is het niet mogelijk deze 1:10 vuistregel te respecteren, dan is het in de regel verstandig een professional in te schakelen om de website te gaan maken.
Conclusies: een website voor een kleine onderneming is zinnig mits
- de website functioneel is
- een goede uitstraling heeft
- de resultaten van de onderneming verbetert en
- de overige bedrijfsactiviteiten niet overvleugelt
(Google auteur)
=====================================================
Volg de onderstaande links voor nuttige tips!