Website-ontwerpers die van plan zijn een nieuwe website te ontwerpen of die niet tevreden zijn met het functioneren van de bestaande website dienen zich de volgende vragen te stellen:
De ontwerper dient zich te realiseren dat de gemiddelde bezoeker zichzelf slechts enkele seconden gunt om de website te beoordelen. De aandacht moet direct getrokken worden door iets, dat zo interessant is, dat de bezoeker beslist te blijven en verder te lezen. De "haak" moet blijven zitten!
Enquêtes wijzen trouwens uit dat de consument de gebruikersvriendelijkheid van een website het allerbelangrijkst vindt. Er wordt aan het artistieke ontwerp veel minder belang gehecht. Ontwerpers die zich volledig overgeven aan de originaliteit en de artistieke waarde van de website en daarbij de gebruikersvriendelijkheid uit het oog verliezen, slaan de plank volledig mis.
Het aanbod, wat dat ook moge zijn, moet onmiddellijk helder zijn voor de bezoeker. Teveel toeters en bellen versluiert vaak de essentie van de website. Wordt de bezoeker teveel afgeleid, dan kan plotseling het bezoek al over zijn voordat er een "gesprek" is ontstaan.
De unieke aspecten van het aanbod moeten in één oogopslag voor de bezoeker duidelijk zijn. Bezoekers die een lange weg moeten gaan om uit te vinden waarom juist dit aanbod zo aantrekkelijk is, door bijvoorbeeld omlaag te moeten scrollen, haken voortijdig af. Probeer in één zin een aanbod te doen, dat de bezoeker niet kan weigeren.
Niet alleen de essentie van het aanbod moet onmiddellijk evident zijn, maar de klant moet ook snel kunnen uitvinden welke voordelen er aan het aanbod kleven. Gaat mijn leven erop vooruit als ik op dit aanbod inga?
Een bezoeker, wiens interesse is opgewekt, moet direct op een niet mis te verstane wijze bij de hand genomen worden en naar de volgende stap geleid worden. Dat kan een uitnodiging tot koop zijn, een proefperiode, een verzoek tot informatieverstrekking, wat dan ook. Maak de klant niet in de war met meer dan één verzoek tegelijkertijd.
Een te drukke website jaagt klanten weg. Kleuren dienen goed op elkaar afgestemd te zijn en de afbeeldingen met zorg gekozen, zodat zij bijdragen aan het verhaal. Lage kwaliteit stuurt de verkeerde boodschap!
Er bestaan vele lettertypes, waarvan een groot deel eenvoudigweg slecht leesbaar is. Houdt het simpel en zorg ervoor dat de bezoeker niet onnodig wordt afgeleid.
Verdeel de tekst onder in makkelijke leesbare hapklare brokken. Wees niet te lang van stof. Grote blokken tekst wekken tegenzin op.
De bruikbaarheid van de website moet haast automatisch volgen uit het ontwerp. Een duidelijk menu dat de bezoeker op overzichtelijke wijze toegang verleent tot andere onmisbare secties als "Over ons" en "Contact" is onontbeerlijk.
Potentiële klanten zullen er zich ongetwijfeld van willen overtuigen dat het bedrijf makkelijk toegankelijk is. Dit in verband met aanvullende productinformatie, ondersteuning en garantie. Geef alle bedrijfsinformatie op een overzichtelijke wijze weer.
Geef aan de website een menselijk gezicht door informatie over de eigenaar en/of personeelsleden te verstrekken, het liefst met foto's. Dat vermindert het onpersoonlijke karakter van een website en geeft meer vertrouwen.
Spreek de bezoeker op een persoonlijke manier aan. Vertel het verhaal op een directe en eerlijke manier. Maak gebruik van "testimonials", waarin bestaande klanten over hun ervaringen met de producten en het bedrijf vertellen. Laat zien dat de klant de juiste keuze maakt.
Een advocatenkantoor presenteert zich uiteraard anders dan een verkoper van aromatische kaarsen. Ook dient het taalgebruik doelgroep afhankelijk te zijn. Gepensioneerden worden nou eenmaal anders benaderd dan teenagers.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat de bezoeker tot actie overgaat en zijn gegevens prijsgeeft door het formulier in te vullen. Dat formulier moet er dan ook goed uitzien en makkelijk te gebruiken zijn.
Het spreekt voor zich dat wanneer het invullen van het formulier een direct voordeel oplevert voor de potentiële klant, dat de bereidheid zeer ten goede komt. Denk bijvoorbeeld aan een kortingbon of een zeer nuttig advies.
Het gebruik van video's, podcasts en instructiefilms verlevendigen een website en ondersteunen op aansprekende wijze de boodschap.
De sociale media als Twitter en Facebook maken interacties met potentiële klanten gemakkelijk en stelt hen bovendien in staat onderling te communiceren. Het schept daarmee ook een referentiekader om de reputatie van het bedrijf te verifiëren.
Kijk voor meer informatie op Tips Voor Website Ranking, informatie over het opstarten van een webwinkel vind u bijvoorbeeld op Een webshop beginnen? Bezoek One Stop Webshop, of neem contact met ons op.