Bedrijven die actief zijn of zouden willen zijn op het internet kunnen niet zonder een doordachte strategie die hun website optimaliseert voor de zoekmachines. Zoekmachineoptimalisatie is te belangrijk om geen vast onderdeel uit te maken van het marketingbeleid van een onderneming.
 
zoekmachineoptimalisatie strategie
 

Waarom is zoekmachineoptimalisatie zo belangrijk?

  • Vindbaarheid: je maakt het mensen die toch al op zoek zijn naar jouw product of dienst makkelijker om je te vinden. Daar komt nog eens bij dat zoekmachines een steeds groter marktaandeel pakken. Momenteel kijkt zo'n 80% van de klanten eerst op het internet voordat zij tot koop overgaan en dat percentage blijft maar stijgen. Dat geldt trouwens ook voor het aantal smartphones die in gebruik zijn. Dat schept weer nieuwe mogelijkheden om af te stemmen op lokale zoekopdrachten.
  • Concurrentiepositie: je concurrent zit meestal niet te slapen, zodat je gewoonweg niet kunt achterblijven om geen terrein te verliezen. Een goed gestructureerde website met scherp geoptimaliseerde landingspagina's is een belangrijk wapen in de strijd om marktaandeel.
  • Gunstige kosten/baten ratio: In vergelijking tot andere vormen van online marketing zoals Google Ads, profilering via social media en vergaring van leads voor email marketing, steekt zoekmachineoptimalisatie kostenmatig gunstig af. Een sterke website met veel geoptimaliseerde en unieke content haalt enorm veel organische zoekopdrachten binnen. Daar valt bijna niet tegen aan te "klikken"!
  • Verhoging rendement van Google Ads: geoptimaliseerde landingspagina's waarop Google Ads goed aansluiten zorgen voor meer clicks en een gunstigere kostprijsberekening door Google. Daardoor renderen Google Ads eerder en gaat de kostprijs per klik omlaag!
  • Betere afstemming tussen website en social media: het onderzoek naar de juiste zoekwoorden om het product of dienst te omschrijven op de website, kan tevens dienen om de profilering via de social media professioneel gestalte geven. Het opbouwen van Twitter volgers, contactpersonen bij Google+, Facebook vrienden, LinkedIn connecties etc. vindt idealiter plaats in de doelgroepen waar je zakelijk gezien wat van kunt verwachten. Voor de identificatie van die doelgroepen en lokalisatie van de juiste personen binnen die doelgroepen zijn de gevonden zoekwoorden van groot belang.

Investeren in zoekmachineoptimalisatie loont, maar hoe pak ik het aan?

Voor zover zoekmachineoptimalisatie bij ondernemers überhaupt al op hun radar staat, is het een onderwerp dat ze complex vinden en dat ze liever aan een ander overlaten. Dat wordt dan voor de kleinere ondernemers al gauw te duur, waardoor de rechtvaardiging om er wat aan te doen komt te vervallen.

Dat is onnodig, want je kunt veel zelf doen. Dat bespaart niet alleen geld, maar voorkomt ook dat je teveel afhankelijk bent van derden. Bovendien kunnen de specialisten je veel beter helpen als je goed geïnformeerd bent en in staat accurate informatie te geven over je product of dienst.

Als je tegenwoordig naar een dokter gaat met bepaalde klachten, is het zeker niet ongebruikelijk dat de dokter je vraagt; "wat denk je zelf dat er niet in orde is?" Die dokter kent zijn/haar eigen beperkingen en gaat er vanuit dat de patiënt vaak veel meer weet dan hij zelf wil toegeven. Ook de ondernemer weet (of behoort te weten) natuurlijk wat er in de markt speelt en hoe zijn/haar waardepropositie daarop inspeelt.

Hier zijn een aantal suggesties:

  • Er zijn tools in de markt die voor de incidentele gebruiker gratis zijn en waarmee je de website kunt analyseren. (bijvoorbeeld bij Omni Leads kun je een proefaccount aanvragen) Zo'n tool scant je website op fouten als dubbele titels, ontbrekende tags, gebroken links etc en komt met aanbevelingen om dat te verbeteren. Bovendien kun je met deze tool zoekwoordenanalyses doen van zowel je eigen zoekwoorden als die van je concurrenten.
  • Meld je website aan bij Google Webmaster Tools. Die vragen je eerst om het eigendom van je website te verifiëren en daarna krijg je informatie over zoekverkeer, html fouten, interne en externe links, crawl fouten, geïndexeerde pagina's, mobiele bruikbaarheid etc..Het is belangrijk dat je site geen fouten bevat, snel is en aangepast voor tablets en mobiel gebruik (responsive).
  • Maak gebruik van Google Analytics om het gedrag van je websitebezoekers te analyseren. Welke pagina's worden het meest bezocht, wordt er doorgeklikt naar andere pagina's, waar komen de bezoekers vandaan (organisch of via de social media), welk apparaat gebruiken zij (steeds meer mobiel!) etc.
  • Zorg dat je website een up-to-date sitemap heeft, die het leven van de zoekmachines eenvoudiger maakt.
  • Bloggers kunnen het gratis e-book SEO Gids voor zakelijke bloggers downloaden, een praktische handleiding om blogs te optimaliseren. Zoekmachines zijn dol op unieke en kwalitatieve content. Het af en toe opfrissen van oude blogs is ook zeker aan te bevelen.
  • Een probaat middel om de ranking van je website te verbeteren is het zorgen voor externe links. Een link vanaf een sterke en relevante website wordt door de zoekmachines gezien als een duidelijke aanbeveling. Het is niet zo makkelijk om goede links te krijgen, maar soms hoef je er alleen maar om te vragen!

Hoe ziet de ideale website er dus zoekmachinetechnisch uit?

Zo'n website is geschreven met "schone"code, is snel en responsive, is goed gestructureerd met eenvoudige navigatie (interne links en menu's), bevat een scherp gedefinieerde waardepropositie gebruik makend van de meest relevante zoekwoorden, is afgestemd op de social media, wordt planmatig voorzien van verse zoekwoordenrijke content en is de lieveling van vele collega-sites (via backlinks).

Dat is een hele mond vol, maar niets is onmogelijk. Er zitten natuurlijk elementen in die je zult moeten inkopen, maar zoals je ziet, veel kan je zelf doen. Een marketingbeleid zonder zoekmachineoptimalisatie is niet van deze tijd!

 
Verwante artikelen:

 
Categorie Marketing Advies