Last van een schrijversblok? Onze tips en blogideeën om eruit te komen
Je weet dat het belangrijk is om zakelijk te bloggen over originele onderwerpen die relevant zijn voor de lezer. Ook weet je dat continuïteit belangrijk is voor het slagen van een zakelijke blog. Je hebt al een paar mooie blogs weten te produceren. Maar, wat nu? Je bent door je ideeën heen en zit ‘vast’. Kortom, je hebt last van een schrijversblok. Goed nieuws: je bent niet de eerste en enige! Ook de beste bloggers hebben weleens last van een schrijversblok. Dat is niets om je voor te schamen en er komt een einde aan. Beloofd!
Wat kun je zelf doen aan je schrijversblok?
Hier zijn een aantal suggesties:
- Ga een frisse neus halen
Neem letterlijk en figuurlijk afstand van je lege Word-document door je werkplek te verlaten. Maak je hoofd even leeg door buiten een luchtje te scheppen. Een typische tip uit de categorie ‘oma weet raad’. Eigenlijk weet je ook wel dat het goed is om even afstand te nemen, maar je gunt jezelf de tijd niet, want de druk om een blog op te leveren overheerst. Toch is het investeren in een kleine wandeling van tien minuten zinvoller dan gefrustreerd achter je laptop blijven zitten. Dus doe het! - Verwijder alle afleidingen
Klik je inbox weg, zet de tv of radio uit en leg je telefoon weg. Laat je zo min mogelijk afleiden door externe factoren en focus je op je doel: een blog produceren met een origineel en relevant onderwerp. - Doorbreek je routine
Routine helpt je om efficiënt je taken te volbrengen. Of het je creatieve processen helpt, is echter zeer de vraag. Gooi de boel eens om. Wij houden niet zo van veranderingen. Het brengt vaak stress met zich, maar dat hoeft niet per se negatief te zijn. Extra prikkels kunnen van alles losmaken. - Maak een mindmap
Ervan uitgaande dat je wel al een onderwerp hebt voor je blog, maar je weet niet hoe je het moet aanpakken, dan kan mindmapping je op de goede weg zetten door alle aspecten van een onderwerp in kaart te brengen. Je onderscheid op een simpele manier tussen hoofdzaken en bijzaken. Niet alleen teksten, maar ook begrippen en plaatjes orden je zo tot een overzichtelijk heheel.Het resultaat is een geordend en kleurrijk geheel van begrippen, teksten en plaatjes. Stap voor stap breng je zo meer structuur aan in datgene wat je wilt vertellen. (er is ook veel software beschikbaar waarmee je kunt mindmappen) - Begin bij het einde
Wat is de uitkomst van je blog? Wat is de call to action? Oftewel, wat levert jouw blog op voor de lezer? Door bij het einde te beginnen, kun je vervolgens terugwerken naar het begin: wat is ervoor nodig om dat te realiseren? Deze andere kijk op je blog levert je gegarandeerd nieuwe ideeën op! - Verzamel blogideeën
Deze laatste tip helpt je niet uit een schrijversblok te komen, maar helpt je wel om een schrijversblok te voorkomen. Heb je een creatieve bui? Plan dan een brainstormsessie in en verzamel een hele reeks originele en relevante ideeën, waar je vervolgens later (op een minder creatief moment) uit kunt putten. Ben je niet zo heel creatief? Dan zijn er ook tools die je helpen ideeën te genereren en relevante zoekwoorden te verzamelen, zoals bijvoorbeeld BuzzSumo, Keywoordtool.io en Ubersuggest (deze tools kun je ook voor Nederlandse zoekwoorden gebruiken).Vooral een grondig onderzoek naar relevante zoekwoorden kan onverwachte resultaten opleveren. Wij lijden waarschijnlijk allemaal aan een zekere mate van beroepsdeformatie en kunnen ons niet altijd even goed voorstellen hoe onze klanten op zoek gaan naar onze diensten en producten. Door hen gebruikte zoekwoordencombinaties zouden zich best weleens goed kunnen lenen voor de blogtitel waar wij zo naarstig naar op zoek zijn.
Onze 21 suggesties voor goede blogideeën
- Laat jezelf een interview afnemen.
Normaal gesproken is een blog niet de plek waar je direct reclame maakt voor je bedrijf. In een interview heb je de kans om meer over de achtergrond van je bedrijf te vertellen. Je missie en je doelstellingen. Daarin kan je natuurlijk ook vertellen over je doelgroep, welke problemen je oplost, waar je ontzorgt en hoe je hun taken ontlast. Je praat over jezelf en je bedrijf op een manier die herkenbaar is voor je klanten. - Neem een ander een interview af.
Ook hier zijn de mogelijkheden eindeloos. Je kunt bekende personen interviewen, thought leaders, klanten en leveranciers. - Behandel vragen van (potentiële) klanten
In mijn gesprekken met (potentiële) klanten en in de mailuitwisselingen word ik steevast bestookt met allerlei vragen. Vooral de vragen die de kern raken van mijn dienstverlening (waardepropositie) zijn bijzonder interessant. Die vragen vertellen mij veel over de kracht van mijn aanbod en over de manier waarop ik tegemoet kan komen aan de behoeften van mijn klanten. Vaak terugkerende vragen lenen zich bij uitstek voor het schrijven van blogs (en zeker ook voor het verbeteren van mijn presentatie). - Maak een uitgebreide handleiding
Je kennis delen op een bepaald terrein is een prachtige manier om je lezers te helpen. Zij hebben vaak de kennis en ervaring niet en je kunt ze daardoor veel tijd besparen met een goede handleiding. Of het nu gaat over het opzetten van een eigen blog, het creëren van een zakelijk Facebook account of het maken van een zakenplan, er zijn altijd nuttige tips en handigheidjes te delen. - Recenseer een interessant boek
Het verstrekken van relevante en nuttige informatie is één de hoofddoelen van het zakelijk bloggen. Een boekbespreking, die de essentie van een boek goed weergeeft, valt daar zeker onder. Je bespaart je lezers veel tijd en je verrijkt gelijktijdig hun kennis.(en die van jezelf!!) - Houd een prijsvraag
Het houden van een prijsvraag onder je lezers is een beproefd concept om de interactie te bevorderen, adreslijsten op te bouwen en meer bezoekers te trekken. Hier is een lijst met de beste prijsvragen. - Begin een enquête
Een enquête hoeft niet per se een zakelijk onderwerp te hebben, maar als jouw blog B2B georiënteerd is, dan is dat wel zo handig. Zo kan je onderzoek doen naar wat je klanten nu eigenlijk precies willen of zij tevreden zijn, maar je kunt natuurlijk ook een breder gericht marktonderzoek doen. Hier zijn een aantal links naar bedrijven die bij jouw enquête kunnen helpen: Surveymonkey, Survio en Enquêtesmaken. - Bekritiseer iets of iemand
Ik weet het, kritiek leveren is vaak makkelijk, maar als je sterke argumenten hebt, gestaafd door feiten, dan kan een blog een prima plek zijn om discussies op te starten. Je zult verbaasd zijn over het effect dat zulke blogs kunnen hebben. Van heinde en verre komen plotseling allerlei mensen te voorschijn, die ook een duit in het zakje willen doen. Zo'n blog kan viraal gaan of zelfs leiden tot een landelijke enquête! - Maak een top 5/10/100 lijst
Opsommingen van allerlei zaken zijn als blog altijd populair. Je kunt op een overzichtelijke manier zinnige informatie weergeven over bepaalde onderwerpen. Zo'n overzicht is makkelijk te scannen en te lezen en verstrekt veel informatie in korte tijd. - Maak een to do lijst
Laat bijvoorbeeld zien hoe jij time management in de praktijk brengt. Het kan jouw lezers veel inzicht geven. Niet alleen in de manier waarop jij zelf werkt, maar natuurlijk ook in manieren die voor hen zelf handig zijn. Je verkort enerzijds de afstand tussen jou en je lezers door ze een blik in de keuken te gunnen, en anderzijds inspireer je ze op een praktische manier om ook hun zaken op orde te brengen. - Bespreek je dromen/verwachtingen
Net als bij de to do lijst, verklein je ook hier de afstand tot je lezers. Je laat hen delen in een deel van je persoonlijke en zakelijke verwachtingen. Het geeft hen meer begrip voor het hoe en waarom van jouw activiteiten. Tegelijkertijd leg je daarmee ook wat druk bij jezelf. Als je bepaalde verwachtingen en doelstellingen openlijk concretiseert, dan wil je ze ook waarmaken. Een goede stok achter de deur? - Schrijf over je successen en fouten
Nog een stap verder op het persoonlijke vlak, is volledige openheid van zaken. Dat betekent dat je niet alleen je successen vermeldt, maar ook de al dan niet vermijdbare fouten die je hebt gemaakt. Ik denk dat niemand met droge ogen kan beweren, dat de succesvolle zakelijke carrière niet ook een leerproces is geweest met vallen en opstaan. Ook Steve Jobs is onderuit gegaan, maar daarna wel 2x zo sterk teruggekomen. Je kunt niet leren zonder fouten en tegenslagen. Je lezers zullen je openheid op prijs stellen en hopelijk ervan leren. - Bespreek actualiteiten
Zeker als bepaalde actualiteiten betrekking hebben op jouw vakgebied, dan zijn zij een prachtige aanleiding om er een blog over te schrijven. Het geeft je gelijk de gelegenheid om goed gefundeerd aan te haken bij discussies op de social media. Jij bent degene bij die discussies die zijn huiswerk aantoonbaar goed gedaan heeft en dat zorgt weer voor veel retweets and shares en dus voor extra websitebezoek. - Analyseer case studies
In een case study (of klanten case) kun je heel goed de problemen en uitdagingen, waar een specifieke organisatie mee te kampen heeft, bespreken. Dat geeft je de kans om heel gedetailleerd te laten zien wat je allemaal in huis hebt om klanten te helpen. Je schets het probleem, je laat zien wat de oplossing is en je geeft gedetailleerd aan wat het uiteindelijke resultaat van je inspanningen is geweest. Het is helemaal geweldig als die klant ook nog een bekende naam heeft en jou toestemming geeft om die in het blog te noemen.
- Ontzenuw wijdverbreide misverstanden
Er bestaan allerlei hardnekkige misverstanden. In Italië denken de mannen dat volkoren brood hun libido aantast, hier denken wij dat het drinken van lekker veel sinaasappelsap gezond is of dat ons ontslagrecht de werknemers beschermt (!?!). De waarheid is vaak veel gecompliceerder en met wat onderzoek kun je al veel (voor)oordelen weerleggen. Dat geeft altijd veel stof tot discussie en dus veel extra aandacht. - Beschrijf een evenement
Velen bezoeken congressen, workshops, master classes en webinars. Als het goed is, moet daar veel aan bod zijn gekomen dat de vermelding waard is en dat kan worden omgezet in een mooi blog. - Maak een mooie infographic
Het is een prachtige visuele manier om gecompliceerde zaken overzichtelijk weer te geven. Het vergt wat aandacht en uitproberen, maar als het lukt geeft het veel voldoening. Mijn eerste probeersels zijn een uitleg over de manier waarop bloggen kan werken en hoe een content marketing strategie voor zakelijke bloggers eruit kan zien. Ik gebruik hiervoor de tool Infogram. - Gebruik bekende zakelijke quotes
Een leuk inspirerend blog schrijven rondom een beroemde quote kan zeer goed aanslaan. Een goede quote is vaak zeer herkenbaar, kan goed bij jouw ambities passen en zeer motiverend werken. Bijvoorbeeld: "Een pessimist ziet in elke kans de moeilijkheden. Een optimist ziet in elke moeilijkheid de kansen." (Winston Churchill) of "Het grootste risico is dat je geen enkel risico durft te nemen." (Mark Zuckerberg). Een goede mantra ligt lekker in het gehoor en blijft lang hangen. En nog ééntje:
“Ik meet het succes van iemand niet aan hoe hoog hij klimt, maar aan hoe hoog hij weer opveert als hij de bodem raakt.” (George S. Patton) - Beschrijf een dispuut met een klant/leverancier
Verschillen van mening, misverstanden, fouten en vergissingen kunnen makkelijk leiden tot stevige discussies met klanten, leveranciers en allerlei overheidsinstellingen. Daar een blog aan wijden kan zeer verhelderend werken. Als je het goed doet, kijk je zo objectief mogelijk naar de standpunten en trek je er lering uit. En je lezers leren met je mee! - Provoceer of lieg
Controversiële onderwerpen aansnijden, de advocaat van de duivel spelen, overdrijven of zelfs opzichtige leugens vertellen zijn allemaal methoden om discussies op gang te helpen. Je staat soms versteld van het aantal reacties dat je losmaakt. Allemaal aanknopingspunten om datgene te vertellen waar het je echt om gaat. - Gebruik reiservaringen
Reiservaringen kunnen een prachtig middel zijn om een punt te maken, leuk aangekleed met foto's en beschrijvingen van de reis. Hoe men zaken aanpakt in het buitenland kan op verschillende manieren interessant zijn. Cultuurverschillen leggen weer andere accenten. Zijn er zaken die geschikt zijn om hier in te voeren of kun je exporteurs behoeden voor fouten? Reizen is een zeer populair tijdverdrijf en een blog erover schrijven slaat al gauw aan.
Een laatste suggestie
Als je helemaal vastzit of "time is not on your site", dan kun je het bloggen altijd nog uitbesteden. Daardoor hoef je je blogstrategie niet te onderbreken of aan te passen.
Aanverwante blogs:
- Hoe stem je de titel en inhoud van je zakelijke blog af op het zoekgedrag van je doelgroep?
- B2B content marketing strategie voor zakelijke dienstverleners
- Multiraedt bundelt de krachten van zakelijke bloggers
- Content marketing strategie voor zakelijke bloggers
- 7 tips om blogideeën te krijgen
- Deze blog over de ideale blogstructuur ga je zeker helemaal uitlezen!
- Een effectieve blogstrategie, waar moet ik aan denken?
Categorie:Marketing Advies