Klanten werven met bloggen
Klanten werven met bloggen wordt vaak afgedaan als verlies van tijd en moeite. Veel te omslachtig en zonder directe resultaten. Als veel mensen dat roepen, dan hoeft het natuurlijk nog niet waar te zijn, maar zit er waarschijnlijk wel een kern van waarheid in, zo redeneert men. Dat is dan weer voor vele twijfelaars die opzien tegen het bloggen, voldoende reden om er vanaf te zien. Maar is dat wel terecht? Kan het niet zijn dat er zo kansen blijven liggen om op een duurzame manier klanten aan te trekken en te behouden?
Onze eigen positieve ervaringen van de laatste 10 jaar laten die vraag makkelijk beantwoorden met een volmondig ja. Daar komt bij dat onze mening niet uniek is. De marketing literatuur staat bol met voorbeelden die dat bevestigen. Wel hebben wij ondervonden, dat succesvol klanten werven met bloggen, afhankelijk is van de juiste aanpak.
Een beknopt overzicht van de essentiële bestanddelen van de juiste blogaanpak
Het uitpuzzelen van de juiste aanpak vereist een behoorlijke dosis zelfkennis, diepgaande kennis van je aanbod en grote empathie voor de behoeften van je klanten.
-
Zelfkennis
Waar liggen mijn sterke en zwakke punten, waarmee heb ik het meeste ervaring opgedaan en deel ik graag mijn kennis en ervaring met anderen? Je zult je goed moeten realiseren dat zakelijke blogs bedoeld zijn om waardevolle informatie over te dragen. Je wilt graag goodwill kweken bij je lezers en vertrouwen opbouwen. Dat is een proces dat tijd vergt en vraagt van de schrijver geduld, discipline en vrijgevigheid.
Meer hierover:
1. "Onontbeerlijke eigenschappen van de zakelijke blogger" en
2. "Welke vragen zou de startende zakelijke blogger zich moeten stellen". -
Wat bied je nu precies aan oftewel wat houdt jouw waardepropositie in?
Het internet biedt een zee aan informatie. Wil je met bloggen opvallen, dan verdient het aanbeveling om je sterk te focussen. Dat betekent dat je keuzes zult moeten maken. Met welk onderdeel van diensten- of productenpakket wil je de blogmarkt op? Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je bloginspanningen verwateren of "zoekraken". Bepaal dus je niche en concentreer je daarop. Heb je eenmaal klantcontacten gelegd, dan komen vanzelf ook andere aspecten van je waardepropositie(s) aan bod.
Meer over de juiste keuzes:
1."Zakelijke dienstverlener kies zeker als je gaat bloggen" en
2."Succesvolle niche marketingstrategie voor zakelijke dienstverleners" -
Waar hebben mijn klanten behoefte aan?
Je hebt een aanbod gecreëerd, waarbij je ongetwijfeld een bepaalde doelgroep voor ogen hebt gehad. Je bent ervan overtuigd dat jouw aanbod inspeelt op de behoeften van jouw doelgroep. Nu is het zaak om ook die doelgroep daarvan te overtuigen. Allereerst maak je een zo volledig mogelijk inventarisatie van de problemen en uitdagingen waarmee jouw doelgroep zich geconfronteerd ziet, met name in relatie tot jouw aanbod natuurlijk. Dat levert voldoende stof en inspiratie op voor het schrijven van de blogs. Met het zoekgedrag van jouw doelgroep in gedachten, creëer je titels en subtitels voor je blogs die daarop perfect inspelen.
Zie voor uitgebreide informatie:
1. "Focus je zakelijke blogs op de pijnpunten van je doelgroep",
2. "Hoe bereik ik mijn doelgroep met mijn blogs?" en
3."Hoe stem je de titel en inhoud van je zakelijke blog af op het zoekgedrag van je doelgroep?".
Het uitwerken van een succesvolle blogstrategie
Vertalen van de waardepropositie naar de blogs
De hoofdlijnen van de juiste aanpak heb je nu in kaart gebracht en nu is het tijd om een allesomvattende blogstrategie te gaan opzetten. Je hebt een goed beeld gevormd van je doelgroep, je weet waar bij hen de pijn zit en je weet ook hoe jouw aanbod hen kan helpen. Je hebt een lijst gemaakt van de belangrijkste zoekwoorden en combinaties daarvan, die jouw doelgroep zal gebruiken bij het zoeken van antwoorden op het internet. Jouw waardepropositie heb je als volgt ontleed:
Aan al deze elementen ga je vervolgens stelselmatig blogs wijden die je van tevoren kunt inplannen. Je kunt bijvoorbeeld werken met zogenaamde hoeksteenblogs (superblogs omgeven door satelliet blogs).
Voor een voorbeeld van een effectieve blogstrategie verwijs ik naar dit blog.
Verspreiding van de blogs
Naast het optimaliseren van de blogs voor online vindbaarheid, zijn er ook nog andere manieren om je boodschap bij je doelgroep af te leveren. Het onderstaande overzicht laat zien dat er vele wegen zijn naar de klant. Je kunt je eigen social media als Twitter, LinkedIn, Facebook en YouTube inzetten. Tevreden lezers zullen je graag helpen met likes en shares (gegunde media) en je kunt betalen voor extra boost.
Aandacht voor conversie
Wat is er nodig voor conversie? Hoe krijg je lezers zover dat zij met jou in contact komen of anderszins actie ondernemen?
Er zijn meerdere manieren om call to actions aan je blog te verbinden. Denk onder meer aan:
- een abonneermogelijkheid voor de nieuwsbrief
- extra informatie aanbod: ebook, cheat sheet, gids
- social media knoppen voor het delen van de blogs
- navigatiemenu van de website
- uitnodigingen om commentaar te geven op de blogs
- jouw contact formulier
- email een vriend link
Afstemmen en aanpassen van je blogstrategie
Klanten werven met bloggen is meestal de hoofddoelstelling van je blogstrategie. Maar je kunt voor jezelf natuurlijk ook nog andere doelstellingen formuleren. Denk aan klantbehoud, vergroten van de naamsbekendheid, verhogen van het aantal websitebezoekers, uitwerken en verfijnen van de "veelgestelde vragen pagina" en nog veel meer. Belangrijk daarbij is dat je de resultaten van je inspanningen meetbaar maakt. De noodzakelijke blogfrequentie is hiermee verbonden. Zeker in het begin is in de regel een hoge frequentie noodzakelijk om momentum te creëren. Later kun je meestal volstaan met een lager tempo, gecombineerd met het regelmatig opfrissen van de oude blogs.
Het schrijven de blogs zelf
Hiervoor wil ik graag verwijzen naar mijn blog "Hoe schrijf ik mijn zakelijk blog stap voor stap". Daar vind je een uitgebreid stappenplan hoe je het beste het schrijven van je blogs kunt aanpakken. Wil je er onder begeleiding nog dieper op ingaan, dan beveel sterk aan om onze blogcursus te volgen.
Relevante statistiek en argumenten pro klanten werven met bloggen
Voor hen die naarstig op zoek zijn naar argumenten om niet te bloggen, heb ik slecht nieuws. In mijn blog over relevante feiten en statistieken voor zakelijke bloggers, heb ik overtuigend materiaal verzameld, dat zelfs de meest cynische klantenwerver zou moeten aanzetten tot bloggen. In een meer recente blogs heb ik nog aanvullende positieve informatie weergegeven: zie "Onderzoekers tonen zakelijke bloggers de weg naar de meest kansrijke blogstrategie" en "De stille kracht van het zakelijk bloggen".
Tenslotte een allesomvattend overzicht over de toepassingsmogelijkheden van blogs:
Hoe verhoudt klanten werven met bloggen zich tot andere klantwervingsmethodes?
Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn, dat bloggen mijn favoriete klantwervingsmethode is. Dat wil niet zeggen dat ik geen oog heb voor andere mogelijkheden om klanten binnen te halen. Binnen de zakelijke dienstverlening echter is bloggen de dominante methode, naast netwerken en Google Ads. Dat heeft ook te maken met wetgeving die steeds meer restricties oplegt aan andere marketingtechnieken zoals e-mailmarketing en cold calling.
In mijn blogs "Bloggen als alternatief voor Google Ads" en "Bloggen of netwerken" laat ik zien, dat bloggen een gunstiger kosten/baten verhouding laat zien, zeker op langere termijn. Dat wil niet zeggen dat je deze andere methodes niet zou moeten inzetten. Het gaat vaak om het vinden van de juiste mix.
Conclusie
Zakelijk bloggen is een zeer kostenvriendelijke en duurzame manier om klanten te werven. Kwalitatieve blogs, geoptimaliseerd voor zoekopdrachten van (potentiële) klanten zorgen voor een constante stroom van klanten. Bovendien dragen blogs in hoge mate bij aan klantbehoud. Wil je weten of bloggen ook in jouw situatie zinvol is, neem dan gerust even contact op (06-19283428).