Er zijn een aantal indicaties die aangeven dat er wat schort aan het personeelsbeleid wanneer :
Aangezien goed functionerend personeel cruciaal is voor het succes van de onderneming, worden hieronder een aantal tips gegeven ter
verbetering van het personeelsbeleid.
Het belang van een goede werving kan niet genoeg benadrukt worden. Er is een gehele separate tippagina gewijd aan de te volgen sollicitatieprocedure.
Bij het zoeken naar personeel wordt om begrijpelijke redenen nogal eens de voorkeur gegeven aan familie, vrienden en kennissen. Daar moet men heel voorzichtig mee zijn, aangezien vriendjespolitiek en voortrekkerij niet bevorderlijk zijn voor de stemming binnen het bedrijf. Ook het opwekken van onterechte verwachtingen kan tot onvrede leiden.
Nieuwkomers dienen zo snel mogelijk ingewerkt te worden zodat zij binnen de kortste keren ook op een goed niveau kunnen presteren. Verdere opleidingen via cursussen dragen daar zeker toe bij.
Men moet zich goed realiseren dat het opleiden en trainen van het personeel een zaak van lange adem is. Ook is het belangrijk, afhankelijk natuurlijk van de grootte van het bedrijf, om continue mensen in opleiding te hebben voor hogere functies.
Ga niet in discussie met de collega's over het functioneren van hun collega. Dat maakt geen professionele indruk en het besprokene zal uiteindelijk toch weer bij die collega belanden.
Personeel dat boven de middelmaat uitstijgt kan in aanmerking komen voor een bonus. Daarbij is gebleken dat onverwachte bonussen beter werken dan een vaststaand bonussysteem.
Men realiseert zich dat vaak niet dat, zelfs bij mensen die zeer overtuigd zijn van eigen kunnen, een compliment zeer op prijs gesteld wordt. Volwassenen hebben er soms moeite mee elkaar te prijzen, maar daar moeten zij zich maar overheen zetten. Het werkt namelijk!
Afgezien van zeer duidelijke overmacht, dient de manager zich strikt aan zijn toezeggingen te houden, vooral ten aanzien van salaris en aanvullende arbeidsvoorwaarden.
Personeel dat vaak gebruikt wordt voor privé-klusjes van de baas zou makkelijk de normale gezagsverhouding uit het oog kunnen verliezen. Dat betekent natuurlijk niet dat de werkrelatie onpersoonlijk is. Het is zeer belangrijk het personeel goed te kennen en dat beperkt zich niet tot het slechts kennen van ieders naam. Familie-achtergrond en hobby's kunnen vaak belangrijke inzichten opleveren.
Gun het personeel zijn moment van glorie en vermijdt te allen tijde het onterecht toe-eigenen van uit hun midden opgekomen ideeën. Niet alleen wordt daarmee wrok voorkomen, maar ook het opdrogen van de bron van toekomstige ideeën.
Een aangename werkomgeving werkt zeer positief op de werksfeer van het bedrijf. Daaronder vallen ook de psychologische factoren zoals de reeds genoemde complimentjes, maar denk ook aan geschonken vertrouwen ten aanzien van zelfwerkzaamheid ( dus niet steeds over de schouder meekijken!), hulp bij persoonlijke problemen etc..
Doe geen beroep op personeel terwijl zij genieten van hun vrije tijd of tijdens hun vakantie, tenzij het absoluut noodzakelijk is. Onnodige inbreuk op de privacy dient vermeden te worden.
Een ideeënbus voor het personeel verhoogt de betrokkenheid bij de onderneming en is tevens een verlengstuk van het willige oor van de bedrijfsleiding.
Een regelmatig onderzoek naar de productiviteit van individuele personeelsleden is zeker geen tijdverlies. Tekortkomingen in training en opleiding of motivatie komen onherroepelijk aan het licht. Vergeet niet dat verbeteringen in effectiviteit voor iedereen stimulerend kunnen werken.
Het lijkt haast een volledige overbodige tip. Toch is niet elke ondernemer even stipt met salarisbetalingen. Een te late overboeking wekt onnodige wrevel op en werkt demotiverend. Veel mensen leven van uitbetaling naar uitbetaling.
De manager vervult een voorbeeldfunctie voor het personeel. Zijn ethisch gehalte straalt af op de mensen waarmee hij werkt. Eerlijkheid en betrouwbaarheid zijn onmisbaar bij een goede arbeidsrelatie. Ook mag een manager niet bang zijn af en toe zijn handen vuil te maken. Ook onaangename klussen moeten opgeknapt worden. Dit soort eigenschappen levert de manager het respect en loyaliteit van het personeel op.
Voor aanvullende informatie kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
Voor meer nuttige tips kunt u terecht op onze Tippagina's en voor interessante artikelen op ons Blog.