Ook websites kunnen roesten
Een website is een multi-functioneel uithangbord van het bedrijf en al bevindt het zich in de virtuele wereld, het kan wel degelijk gaan roesten!
Ook al ziet roest in de digitale wereld er natuurlijk wat anders uit dan op de afbeelding hiernaast, de effecten ervan zijn dezelfde. Het imago van het bedrijf brokkelt af en klanten worden aangetrokken door dat prachtig glimmende bord van de buurman.
Minimale vereisten voor een effectieve website
Meestal is de start van een website nog veelbelovend. Er wordt een leuk ontwerp gemaakt met een bijpassend enthousiast verhaal.
Houdt men zich daarbij ook nog aan richtlijnen zoals die bijvoorbeeld staan in Tips voor website-ontwerpers en Tips voor website ranking, dan ontstaat er een website die in ieder geval gebruikers- en zoekmachinevriendelijk is.
NB:Ook al lijken deze tips logisch en voor de hand liggend, toch zijn er nog veel teveel websites te vinden met een onduidelijke boodschap, een gebrekkig functionerend keuzemenu en waar het gebruik van sitemaps, metatags en de juiste keywords grotendeels ontbreekt.
Websites voor gevorderden
Naast deze minimale passieve vereisten van een website, is er de mogelijkheid de website actiever in te richten met behulp van bijvoorbeeld een nieuwsbrief en/of blog.
Hierdoor wordt de zichtbaarheid van de website enorm verbeterd en is het maken van contact met de (potentiële) klanten een stuk gemakkelijker, zeker als daarbij de sociale media worden ingeschakeld.
NB:Afgezien van grote ondernemingen met ruime budgetten en webshops die hun bestaansrecht ontlenen aan hun website, wordt er echter door de overige ondernemers zeker geen optimaal gebruik gemaakt van dit soort mogelijkheden.
Hoe ziet virtuele roest eruit?
Het onbenutte potentieel van een website kan men vaak aflezen aan de inactiviteit. Het adagium "Rust Roest" geldt ook hier.
Statische websites herkent men makkelijk aan verouderde nieuwsbrieven, sporadisch of gestaakt gebruik van het blog, lange laadtijd, niet meer werkende links, slechte ranking, onaangepaste productinformatie etc.
Wat zijn de oorzaken voor het gebrek aan onderhoud?
Afgezien van de zeldzame ondernemer, die een website nog als een noodzakelijk kwaad ziet, worden websites altijd met de beste bedoelingen en voornemens opgestart.
Het enthousiasme dat men voelde bij de totstandkoming van dat prachtige uithangbord, verdwijnt bij velen al gauw als de resultaten niet voldoen aan de hooggespannen verwachtingen.
Website-marketing is iets van de lange adem en vergt veel energie en tijd. Daarmee concurreert deze methode van klantenwerving met de traditionele manieren als netwerken, klantenbezoek en ander vormen van reclame, die vaak wel direct resultaat opleveren.
Naast gebrek aan geduld en toch ook onvoldoende oog voor de lange termijn, is een andere belangrijke oorzaak simpelweg een frustrerend gebrek aan tijd.
De praktijk van alledag
Een grappig voorbeeld van deze laatste reden kwam laatst naar voren tijdens een gesprek met een vertegenwoordiger van een adviesbedrijf, dat gespecialiseerd is in verkoopbevordering.
Dit bedrijf is in staat om op hele kundige wijze andere bedrijven te vertellen hoe zij de verkoop kunnen opkrikken, maar laat zelf de wervende kracht die van hun eigen website uit kan gaan, volledig onbenut.
Niemand binnen dit bedrijf kan kennelijk enige tijd hiervoor vrijmaken en is dus volledig aangewezen op de ouderwetse methoden om aan hun klanten te komen.
Hoewel de vertegenwoordiger het probleem onderkende en hij ook wel begreep dat je trouw moet zijn aan het principe "Practice What You Preach" en dat een roestig uithangbord juist bij zijn métier een stevige vorm van anti-reclame betekent, ontging hem een mogelijke oplossing.
Anti-roestbehandeling
Op het moment dat ondernemers zich meer bewust worden van het belang van een indrukwekkend uithangbord en dan het liefst nog één op elke hoek van de straat, is het roestprobleem natuurlijk gelijk al voor een groot deel opgelost.
Daarvoor hoeven zij alleen maar eens een keer een rapport van bijvoorbeeld Mckinsy te lezen over de effectiviteit van websites en sociale media.( zie ook Nog meer budget naar digitaal)
Indien zij wél het belang inzien, maar tijdgebrek zich verzet tegen het actief beheren van de website en de sociale media, dan zal men toch binnen het bedrijf tot een betere taakverdeling moeten zien te komen. Klanten die via de website binnenkomen verminderen namelijk weer de druk op de overige wervingsinspanningen.
Is de onderneming voor een dergelijke efficiënte taakverdeling te klein, dan komt wellicht een samenwerking tussen gelijkgestemde ondernemers in beeld.
Wanneer heeft u het uithangbord voor het laatst opgepoetst?
Goedemiddag Leo, wederom een goed artikel. Ik kan er nog aan toevoegen dat een sterke positionering soms nog belangrijker is dan een website die up-to-date is. Een klant van me heeft een website en nieuwsbrieven die niet up-to-date zijn qua techniek (en door omstandigheden), maar heeft alleen maar positieve reacties! Het wordt binnenkort toch 'ontroest' maar zeer weloverwogen en niet vanuit een drang tot veranderen.
Hallo Fer, Bedankt voor je reactie. Je hebt natuurlijk gelijk dat positionering erg belangrijk is, maar je moet het toch met mij eens zijn dat jouw klant met een optimale website zeer waarschijnlijk veel meer rendement zou kunnen halen.
Hallo Leo, Daar ben ik het zeker mee eens, alleen is het vaak een optelsom van factoren die bepalen waarom een website en de conversie er naartoe succesvol is. Dat succes en het verwachtingspatroon van de terugkerende/relevante bezoekers wil ik bij deze klant niet verstoren, maar juist overtreffen vandaar het weloverwogenen.
Laatst hoorde ik een ondernemer mompelen 'als je website er te netjes en opgepoetst uitziet, dan vertrouw ik het niet. Dan denk ik, die heeft geen klanten en zit de hele dag aan die website te prutsen.' Ik denk dat tijd (lees: het gebrek eraan) een belangrijke factor is bij roestende websites. Voor ZZP-platform Myler heb ik op een gegeven moment allerlei do's en don'ts op een rijtje gezet zodat men makkelijker een korte check kan doen. http://advies.myler.nl/zzp-website-tips-doen-versus-laten-246
Helemaal mee eens. Websites kunnen zeker roesten. En roest kun je maar beter voor zijn. Je website is een belangrijk instrument om je bedrijf te etaleren maar ook om voeling te houden met de markt, new business te genereren en jezelf scherp te houden. Als je merkt dat die zaken niet meer met elkaar in balans zijn, ís het al tijd voor onderhoud of verandering. Dat is iets anders als 'bijhouden'. In concreto zijn wij op dit moment bezig de website volledig te herzien omdat deze onvoldoende aansluit op de veranderingen binnen het bedrijf (Coördinatie Vastgoed Projecten). Wat startte als een 'simpele' aanpassing is inmiddels uitgelopen op een totale revisie waarbij missie, visie, bedrijfsvoering, marktwerking en sociale media continu onderwerp van gesprek zijn. Een integraal onderdeel dus voor het monitoren en scherp houden van je koers! Kijk voor de huidige website op www.ninakremers.com, de nieuwe is onderweg...
Zo, dat is duidelijke taal en staat feitelijk haaks op een elders gevoerde discussie dat je een website maar 1 x in de twee, drie.... jaar hoeft te updaten. Dit artikel spreekt me meer aan.
Goed artikel, helemaal eens met wat er geschreven wordt. Soms kom je websites tegen die niet om aan te zien zijn, volgens mij kan je beter geen website hebben dan zo'n eentje. Overigens een goed vergelijking met het uithangbord, maakt het duidelijk voor klanten. (ik kan dus niet beloven dat ik je niet zal citeren bij gesprekken met klanten)
De tijd van digitale folders is al voltooid verleden. Pro-aktief en interaktief is de boodschap, zich vertalend in orders, boekingen, opdrachten, samengevat omzetverhoging en winst. Minder mag het niet meer zijn, sinds lang voor eergisteren
Niet alleen de site's roesten, ook de CMS platformen roesten er flink op los.